بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
التهاب در بازار خودرو نتیجه عملکرد اشتباه وزارت صمت و شورای رقابت است زیرا این دو به‌جای تعامل با یکدیگر، لج ‏بازی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.‏
کد خبر : ۱۸۲۶۱۰

امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن اعلام این مطلب گفت: در فضای گل‌آلود است که دلال‌ها و حاشیه‌ها رشد می‌کنند. در فضای روشن همه‌چیز  مشخص است. وقتی تکلیف روشن نمی‌شود مسیرهای غیرقانونی به‌شدت رشد پیدا می‌کنند. این همان اتفاقی است که در بازار و صنعت خودرو افتاده و همه‌چیز را آشفته کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه لج بازی و تعلل دولت در مورد صنعت خودرو، اتفاق‌های ثانویه را به همراه خود داشت و بازار پالس خوبی از این بی‌خیالی مسئولان می‌گیرد و این یعنی ادامه دلال‌بازی در بازار خودرو.

این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: در حال حاضر خودروساز فروشنده نیست بلکه افراد حقیقی این کار را می‌کنند و به همین دلیل است که خودروی 20 میلیونی تومانی را 32 میلیون قیمت می‌گذارند و چون این مهم کار غیرقانونی تلقی نمی‌شود، کسی کاری نمی‌تواند بکند و این آشفتگی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ازنظر قانونی هیچ بی‌قانونی صورت نگرفته اما این گران‌فروشی یک کار غیراخلاقی است که سودهای میلیاردی به جیب دلال‌ها و زیان‌های میلیاردی نصیب خودروساز می‌کند.

کاکایی در مورد دلیل بروز این بی‌اخلاقی در بازار خودرو گفت: کی مجوز این رخداد را داده است؟ جواب روشن است. در حقیقت همین تعلل و تعیین تکلیف نشدن توسط دولت و وزارت صنعت مجوز این کارها را می‌دهد.

وی ضمن اعلام این مطلب که دولت باید با بهینه‌سازی‌های کلان تصمیم‌گیری کند و بهینه‌سازی موردی بدرد نمی‌خورد گفت: دلار 4200 تومانی اگر موردی اجرا می‌شد جواب خوبی می‌گرفتیم اما وقتی برای کل کشور و مصارف آن این قیمت را پایه اعلام می‌کنیم همه‌چیز خراب می‌شود. نمی‌توانید جمعش کنید این نتیجه می‌شود نابسامانی کل بازار. اما وقتی روی یک قیمت تعادلی به اجماع می‌رسیم مثل 8800 تومان، همه تکلیف خودشان را می‌دانند.

قیمت‌گذاری خودرو غیرواقعی است

این مدرس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در مورد نحوه قیمت‌گذاری در صنعت به‌خصوص خودرو گفت: وقتی شما قیمت خودرو را به‌صورت دستوری و غیرواقعی انجام می‌دهید، یکجایی همه‌چیز به هم می‌خورد. اما اگر قیمت‌گذاری منطقی انجام شود البته نه هر قیمتی که خودروساز دوست دارد. بازار نیز متعادل خواهد شد.

وی ادامه داد: قیمت‌های فعلی کاملاً نادرست است و باید تغییر کند. بعید است با تغییر قیمت گذار دستوری، به این زودی‌ها مشکل بازار مرتفع گردد.

کاکایی به دعوای شورای رقابت و وزارت صمت برای تغییر مسئول قیمت‌گذاری در بازار خودرو و شکایت شورا از وزارت به دیوان عدالت اداری گفت: اگر همین امروز تصمیم به تغییر رخ دهد و ابلاغ شود با شکایت شورای رقابت این پروسه چند ماه عقب خواهد افتاد و همین شکایت و شکایت بازی‌ها، یک سال کار دیگر قیمت‌گذاری خودرو را با چالش روبه‌رو می‌کند.


برنامه‌ریزی اشتباه دولت و بازار خودرو/ شورای رقابت به این راحتی کنار نمی‌کشد 

 مصاحبه از محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر