بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
هدف از این اقدام، این است که صادرات پس از تامین نیاز بازار داخل صورت گیرد و بابت صادرات، کمبودی در بازار داروی داخل به وجود نیاید.
کد خبر : ۱۸۲۷۸۳
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، صادرات هر نوع دارو و تجهیزات پزشکی بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو ممنوع شد. 
«دسینا» از جمله داروسازانی است که بخشی از محصولات خود را روانه بازارهای صادراتی می کند. این شرکت در ۷ ماهه نخست امسال ۱۵۹۳۷۳۰ میلیون ریال درآمد داشته که ۳۳ درصد بیش از درآمد مدت مشابه سال قبل بوده و در ۶ ماهه نیز با رشد ۲۶ درصدی سود خالص نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

گیلاندخت آل بویه سرپرست صادرات شرکت داروسازی سینا «دسینا» در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سازمان غذا و دارو طی نامه ای در شهریورماه اعلام کرده صادرات دارو بدون اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو ممنوع است. لیستی هم ارائه شده که شرکت های دارویی نام دارو و قیمت و میزان موجودی انبار خود را در آن ذکر کنند. هدف از این اقدام، این است که صادرات پس از تامین نیاز بازار داخل صورت گیرد و بابت صادرات، کمبودی در بازار داروی داخل به وجود نیاید. 

آل بویه افزود: با توجه به این ابلاغیه و نیز موضوع الزام شرکت های صادرکننده به پیمان سپاری ارزی، احتمالا صادرات دچار مشکلاتی خواهد شد. مهمترین بازار صادراتی دارو، عراق و افغانستان بوده که درآمدهای صادراتی، به شکل ریالی وصول می شده است.

وی در مورد تاثیر این اقدام اظهار داشت: درآمد فروش داروها در بازار داخلی و صادراتی، تفاوت چندانی با هم ندارد و از آنجا که در صورت ممنوعیت صادرات، دارو در داخل کشور عرضه خواهد شد، آثار مالی این اتفاق بااهمیت نخواهد بود. اما نکته حائز اهمیت این است که شرکت های تولیدی، برای حضور در بازارهای صادراتی متحمل هزینه ها و مشقاتی شده اند و ممنوعیت صادرات، تمامی زحمات صادرکنندگان برای گسترش بازار فروش و نفوذ در بازار هدف و ثبت دارو در سایر کشورها را بر باد خواهد داد.

این فعال صنعت دارو در خاتمه تصریح کرد: گره زدن واردات و صادرات به هم، منطقی نیست. برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات محصولاتی که مشابه آن در داخل تولید می شود، ممنوع شده که اقدام مناسبی است. ممنوعیت صادرات هم ظاهرا با این هدف انجام می شود که در صورت تشدید تحریم ها، دچار کمبود دارو در کشور نشویم. البته حجم صادرات دارو بسیار محدود است؛ ولی امیدواریم به نحوی عمل نشود که بازارها از دست بروند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر