بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حفظ ارزش دارایی، مهمترین اولویت در سرمایه‌گذاری

بدون شک سیاست های صحیح اقتصادی و تعامل بیشتر با دنیا، از بار مشکلات اقتصادی خواهد کاست
کد خبر : ۱۸۲۸۸۸
با توجه به رد لایحه CFT در شورای نگهبان و اعمال فاز دوم تحریم های آمریکا علیه ایران، گمانه زنی هایی از احتمال افزایش نرخ ارز و کاهش فروش نفت ایران وجود دارد.


محمدرضا زهره وندی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان تهران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر رد لایحه پیوستن ایران به CFT توسط شورای نگهبان بیان کرد: رد لایحه پیوستن به CFT را اقدام مناسبی نمی دانم. این اقدام منجر به منزوی تر شدن کشور شده و اگر قصد تعامل با دنیا را داریم باید مقررات و روش های پذیرفته شده در سایر کشورها را بپذیریم. مقررات FATF، مقررات مربوط به شفافیت عملیات پولی و بانکی بوده و اکثر کشورهای دنیا به این مقررات پایبند هستند.
وی افزود: البته لایحه CFT کاملا رد نشده، بلکه شورای نگهبان ایراداتی به لایحه وارد کرده و برای اصلاح به مجلس برگشت داده شده است. نسبت به تصویب نهایی لایحه بسیار خوشبین هستم.

وی در رابطه با پیش بینی نرخ ارز گفت: در رابطه با نرخ ارز دو پیش بینی وجود دارد. گروهی معتقد به افزایش نرخ ارز به خصوص در آستانه اعمال فاز دوم تحریم ها بودند که این اتفاق هنوز رخ نداده است. گروهی دیگر که بنده هم با آنان هم نظر هستم پیش بینی می کنند تمامی جوانب منفی اتفاقات احتمالی از جمله رد FATF و تشدید تحریم ها، در نرخ ارز پیشخور شده و افزایش لجام گسیخته نرخ ارز به سبب همین موضوع بوده است. بنابراین رشد محسوسی برای نرخ ارز متصور نیستم و تصور میکنم دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۲ تا ۱۴ هزار تومانی می تواند آرام گیرد. البته این نظریه ها بر اساس رفتارهای اقتصادی داخلی و بین المللی است و از میزان منابع ارزی دولت اطلاع دقیقی وجود ندارد؛ اما به نظر می رسد نرخ ارز در حدی رشد کرده که بسیاری از اقشار کشور تاب و توان افزایش بیشتر نرخ ارز را نخواهند داشت و دولت این مساله را در سیاست های خود لحاظ خواهد کرد.
زهره وندی در مورد پیش بینی روند صادرات و واردات اظهار داشت: واردات، چندماهی است که مختل شده و بسیاری از صنایع تولیدی به ارز یا مواد اولیه کافی و به موقع دسترسی ندارند. صادرات هم قطعا سخت تر خواهد شد و رکود تورمی در پیش خواهیم داشت. 

رییس سندیکای آسانسور و پله برقی استان تهران با اشاره به مشکلات صنایع اظهار داشت: تمامی صنایع تولیدی با مشکل رکود تورمی مواجه شده اند. برای مثال قیمت هر دستگاه آسانسور در یک سال اخیر تقریبا ۳.۵ برابر شده و با توجه به مشکلات واردات و کاهش عرضه و رشد چشمگیر بهای تمام شده این محصول، احتمالا شیب صعودی قیمت ها تداوم خواهد داشت؛ در حالی که تقاضای بازار به شدت افت کرده و رکود سنگینی بر این بازار حاکم است. البته بخشی از افزایش قیمت ها به دلیل عدم تخصیص ارز کافی برای واردات و همچنین افزایش تعرفه های گمرکی واردات بوده که در صورت حمایت دولت، می توان جلوی این روند را گرفت.

این کارشناس اقتصادی در مورد مناسب ترین گزینه سرمایه گذاری در شرایط فعلی بیان کرد: در شرایط دشوار، باید اولویت ها تعیین شود و بدون شک اولویت دولت، تامین کالاهای اساسی مردم خواهد بود و به بخش تولید توجه کمتری خواهد شد. در این وضعیت، نمی توان انتظار رشد سود حاصل از سرمایه گذاری را داشت و حفظ ارزش دارایی، باید مهمترین استراتژی هر سرمایه گذار باشد. به هر حال ارزش پول ملی افت قابل توجهی داشته و در این اوضاع، حفظ ارزش دارایی ضروری ترین اقدام در سرمایه گذاری ها خواهد بود.

وی در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه از بازارهایی بوده که در چند ماه گذشته، رشد مطلوبی داشته؛ ولی در شرایطی نیستیم که به تحقق اتفاقی خاص و رشد سرمایه گذاری خوشبین باشیم و ریسک های زیادی متوجه سرمایه گذاران خواهد بود. بدون شک سیاست های صحیح اقتصادی و تعامل بیشتر با دنیا، از بار مشکلات اقتصادی خواهد کاست و امیدواریم شرایطی ایجاد شود که از این بحران به سلامت گذر کنیم و شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مواجه بودن شرکت‌های دارویی با مشکل نقل و انتقالات پول؛

بانک‌ها همکاری با ایران را به پذیرش CFT منوط می‌کنند

اجرای FATF مسیر اعمال تحریم‌ سخت‌تر علیه ایران را هموار می‌کند

اعضای اصلی FATF درگیر بزرگترین پولشویی تاریخ

ارسال نظر