بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
اجرای FATF مسیر اعمال تحریم‌ سخت‌تر علیه ایران را هموار می‌کند

اعضای اصلی FATF درگیر بزرگترین پولشویی تاریخ

ضوابط FATF هیچ تأثیری در پیشگیری یا کشف بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ نداشت.
کد خبر : ۱۸۳۸۵۷
به گزارش بورس نیوز، هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان گفت پشت انتقادات جدی که نسبت به پیوستن ایران به FATF وجود دارد، هزاران میلیارد تومان منافع باندهای پولشویی نهفته است و از پولشویی‌های با حجم حتی ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران خبر داد.

ضوابط FATF هیچ تأثیری در پیشگیری یا کشف بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ نداشت


 محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هفته گذشته طی مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های حامی دولت از وقوع پولشویی‌های با حجم چند ده‌هزار میلیارد تومانی در ایران سخن گفت.

وی در مصاحبه خود درباره انتقادات جدی موجود نسبت به پیوستن ایران به FATF، گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی، گفت: برخی از این نگرانی‌ها صادقانه است، یعنی دوستانمان نگرانی صادقانه دارند، اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی‌های نگرانی هم منافع اقتصادی است.

ظریف گفت: بالاخره پولشویی یک واقعیتی است در کشور ما و از پولشویی خیلی‌ها منفعت می‌برند.

*ظریف از هزاران میلیارد پولشویی پرده برمی‌دارد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه نمی‌تواند به صورت علنی درباره جزئیات این ادعا صحبت کند، ادامه داد: در حال حاضر کدهای زیادی درباره میزان پولشویی که در کشور صورت می‌گیرد، وجود دارد، نمی‌خواهم این پولشویی را به هیچ جایی نسبت بدهم، ولی آن جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها میلیارد یا صدها میلیارد تومان هزینه تبلیغات کنند، هزینه فضاسازی کنند و فضا در کشور ایجاد بکنند.

این مقام ارشد ایرانی با اشاره به اینکه مجموع کل بودجه وزارت امور خارجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال است، مدعی شد: ما با چنین بودجه‌ای نمی‌توانیم با چنین فضاسازی مقابله کنیم. یک فضایی درست کرده‌اند کسانی که در یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد تومان منفعت‌ جابجا بشود. اینکه کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم تبلیغات خود کنند و یا فضاسازی کنند. من هیچ دستگاهی را متهم به این کار نمی‌کنم. من کسانی را که در این زمینه منافع دارند، فکر می‌کنم پشت القاء این تصورات هستند.

درواقع ظریف در سخنان خود به طور ضمنی راهکار مقابله با پولشویی را پیوستن ایران به FATF و اجرای الزامات آن دانست و نگرانی‌های موجود را حتی نگرانی‌هایی را که صادقانه خطاب کرد را بیهوده دانست. کارشناسان بر این باورند که این اظهارات ظریف در پلنری‌های آتی FATF به شدت به ضرر کشورمان تمام خواهد شد.

*در ابر پولشویی بزرگ‌ترین بانک دانمارک چه اتفاقی افتاد که دنیا را تکان داد؟


حال می‌پردازیم به اتفاقی که طی روزهای گذشته نظام مالی جهانی را تکان داد و مقامات مالی و قضایی کشورهای مختلف از آمریکا گرفته تا اروپا و دانمارک را درگیر خود کرده است.

اینکه کل بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم تبلیغات خود کنند و یا فضاسازی کنند. کسانی که در این زمینه منافع دارند، فکر می‌کنم پشت القاء این تصورات هستند.

هاوارد بیل‌کینسون، کارمند سابق دانسک‌بانک دانمارک ،به عنوان بزرگ‌ترین بانک این کشور، دو روز پیش در برابر پارلمان این کشور نسبت به وقوع یک پولشویی عظیم و بلندمدت در این بانک شهادت داد.

وی که پیشتر مدیر مبادلات این بانک دانمارکی در حوزه دریای بالتیک بوده است، اعلام کرد که در مبادلات مشکوک انجام شده بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ مجموع ۲۰۰ میلیارد یورو معادل ۲۲۷ میلیارد دلار پولشویی در این بانک رخ داده است.

درواقع به اذعان رویترز، این پولشویی بزرگ‌ترین پولشویی تاریخ محسوب می‌شود برای انجام آنها از پوشش شرکت‌های مختلف نظیر شرکت های نفت شیل استفاده شده است.

ویل کینسون که این پولشویی را افشا کرده است می‌گوید: چندین بار به مقامات بلندپایه دانسک بانک نسبت به وقوع پولشویی هشدار داده است، اما این مسئله مورد توجه آنها قرار نگرفته است. افشای این ابر پولشویی باعث شد تا توماس بورگن مدیرعامل دانسک بانک و اوله اندرسن رئیس سابق هیأت مدیره این باک از سمت خود استعفا داده و برکنار شوند.

این حجم پولشویی بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ رخ داده و در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی پول‌های کثیف شسته می‌شدند.

در حال حاضر سازمان‌های رده بالای نظارت بر فعالیت‌های مالی در آمریکا، اتحادیه اروپا و دانمارک دست به کار شده و تحقیقاتی را در این زمینه به جریان انداخته‌اند. مقصد پول‌های شسته شده نیز انگلیس، ترکیه، چین، استونی، لاتویا، سوئیس و ۱۵۰ کشور دیگر بوده‌اند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که خود دانمارک به همراه ترکیه، چین، روسیه، سوئیس، اتحادیه اروپا و انگلیس همگی جزو اعضای اصلی FATF هستند. بنا بر این در ابر پولشویی 200 میلیارد یورویی دانسک بانک ۷ عضو اصلی FATF درگیر هستند. دانمارک از سال ۱۹۹۱ عضو FATF است و برخلاف بسیاری از کشورها که همکار FATF محسوب می‌شوند، این کشور جزو ۳۵ کشور اصلی عضو کارگروه ویژه اقدام مالی محسوب می‌شود.

در شعب این بانک در انگلیس، قبرس، لاتویا، روسیه و استونی پول‌های کثیف شسته می‌شدند. ومقصد پول‌های شسته شده نیز انگلیس، ترکیه، چین، استونی، لاتویا، سوئیس و ۱۵۰ کشور دیگر بوده‌اند.

FATF یک نهاد بین‌الدولی است که در سال ۱۹۸۹ برای مبارزه با پولشویی در جهان شکل گرفت. این سازمان در سال ۲۰۰۱ به جنگ برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم پیوست.

بزرگ‌ترین نکته‌ای که باید در شکل گیری این پولشویی به آن توجه کرد این است که علی رغم اینکه ۲۷ سال است دانمارک عضو اصلی (و نه همکار) FATF است و به طور حتم فعالیت‌های مالی در این کشور به صورت منظم به FATF گزارش می‌شده است، اما این سازمان هیچ نقش یا کمکی در کشف این پولشویی عظیم نداشته است و همان گونه که اشاره شد، یکی از مدیران میانی دانسک بانک اقدام به افشای این پولشویی‌ها کرده است.

از طرف دیگر در گزارش کامل رسانه‌های خارجی از جمله رویترز درباره جزئیات پولشویی عظیم در دانمارک حتی یکبار هم نامی از FATF برده نشده است.

*اجرای درست قوانین داخلی به جای تأکید مؤکد بر مفاد کنوانسیون‌های بین المللی

این روند نشان می دهد اجرای مفاد کنوانسیون‌های بین المللی از این دست تأثیر زیادی بر مقابله با فعالیت‌هایی نظیر پولشویی نداشته و عملا قوانین داخلی می‌توانند بسیار تأثیرگذارتر عمل کنند.

منتقدان FATF بر این باورند که دلیل اصلی اصرار اروپا و آمریکا و به خصوص وزارت خزانه‌داری این کشور به اجرای سخت‌گیرانه مفاد FATF در ایران دسترسی به اطلاعات مالی برای فراهم کردن امکان اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه کشورمان از طریق دریافت‌ اطلاعات دقیق از تراکنش‌های مالی، فعالیت‌های اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی است، چنانکه آدام زوبین، یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در جلسه استماع کنگره این کشور صراحتا اعلام کرده است گام بعدی مهار ایران و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور از مسیر اجرای مفاد FATF عبور خواهد کرد.

پس طرف‌های غربی چه اروپا و چه آمریکا از محل اصرار خود برای پیوستن ایران به FATF تنها به دنبال دریافت اطلاعات دقیق از نحوه اداره ایران در شرایط تحریم‌های شدید است تا بتوانند از این طریق راه‌های گریز ایران از تحریم‌ها را به دست آورده و در هر گونه تعاملات یا تقابلات تحریمی احتمالی در آینده از آن بر علیه ایران و کشورهای دیگر نظیر روسیه و حتی چین و ترکیه استفاده کنند.

*رئیس FATF  مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکاست

نکته حائز اهمیت این است که مارشال بیلینگسلی که هم اکنون در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین افراد فعالیت می‌کند، به طور همزمان مأمور اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده است.

آدام زوبین، یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا در جلسه استماع کنگره این کشور صراحتا اعلام کرده است گام بعدی مهار ایران و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور از مسیر اجرای مفاد FATF عبور خواهد کرد.

وی به مدت یک سال تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ به عنوان رئیس FATF منصوب شده است. از این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که چقدر اطلاعات FATF می‌تواند برای وزارت خزانه‌داری آمریکا هم به راحتی در دسترس بوده و هم با اهمیت باشد.

بررسی مواضع بیلینگسلی نشان می‌دهد وی به عنوان رئیس FATF ایران را بدترین حامی تروریسم در جهان می‌داند و معتقد است ایران تهدیدی مستقیم علیه آمریکا دیگر متحدان این کشور در ناتو است.

وی حتی در قالب هیأت آمریکایی که در سفر دوره‌ای به کشورهایی نظیر ترکیه، چین و هند به دنبال ترغیب کشورها برای قطع واردات نفت از ایران بودند نیز حضور داشته است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مواجهه ایران و کره شمالی با ریسک بالای سوءاستفاده از نظام مالی؛

چند کشور دنیا هنوز به FATF نپیوسته‌اند

با توجه به پس‌گرفتن امضاهای تعدادی از متقاضیان؛

استیضاح ظریف منتفی شد

ارسال نظر