بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

ایست به تابلوی کارخانه‌های «روی» رسید/ میخ تعطیلی دولت در دستان کارگر

بسیاری از شرکت‌های معدنی و سرب‌وروی ماهیت صادراتی داشته و زمانی که تولید تبدیل به دپو شده و محصولات در انبارها رسوب شود، دولت تعطیلی را به‌جای حمایت به تولیدی‌های صادرات‌گرا هدیه داده‌ است.
کد خبر : ۱۸۳۵۲۹
حسن حسینقلی رئیس هیات مدیره انجمن صادرکنندگان سرب و روی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با انتقاد از اینکه تصمیمات یک‌شبه واحدهای تولیدی را به مرز نابودی می‌رساند، اظهارکرد:  تنظیم بازار فلزات درحالی در کشور به‌درستی صورت پذیرفته که بیش از یک‌دهه وارداتی از جنس «روی» در لیست گمرک کشور وجود نداشته اما دلیل آنکه دولت ناخواسته به این بازار ورود ناخوشایندی داشت و حکم توقف صادرات را داد، مشخص نیست.

وی ادامه داد: میزان تولید سرب‌وروی در کشور امسال رکورد می‌زند اما این تولیدات در انبارها باید دپو شود چراکه سد محکمی بر صادرات بخاطر تامین نیاز بازار داخلی بسته شده است ؛ طبق آمار در سال گذشته 180هزارتن میزان تولید سرب در کشور بوده که تنها 25هزارتن از آن در داخل مصرف شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تصمیم دولت مبنی بر ورود به بورس‌کالا نیز مفید بر فایده‌ نبوده، تاکید کرد: در مردادماه تصمیم دیگری که ابلاغ شد که با مخالفت فعالان صنعت روی همراه شد، ورود و عرضه به بورس‌کالا بوده که تنها یک‌چهارم تولیدکنندگان گام در این بازار گذاشتند که برای همان تولیدکنندگان نیز مشکلات فراوانی در میزان عرضه و فروش آنها ایجاد شد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس به تولیدکنندگان اجازه عرضه 2هزارتن در بازار داده شده و طبق اجازه‌های صادراتی تنها 4برابر آن یعنی 8هزارتن قابل صادراتی شدن را داشته که میزان بسیار ناچیزی دربرابر حجم انبوه تولید کشور است.

حسینقلی با انتقاد از آنکه نمی‌توان تولید را دپو و از درآمدهای صادراتی چشم‌پوشی کرد، گفت: بسیاری از شرکت‌های معدنی و سرب‌وروی ماهیت صادراتی داشته و با استفاده از درآمدهای صادراتی به سمت تامین پرداخت حقوق کارگر و تامین مواد اولیه مورد نیاز خود گام برمی‌دارند اما زمانی که تولید تبدیل به دپو شده و محصولات در انبارها رسوب شود، که تعطیلی را به‌جای حمایت به تولیدی‌های صادرات‌گرا هدیه داده‌اند.

حسینقلی در پایان خاطرنشان کرد: پیش از توقف صادرات سرب و روی، قیمت این محصول در بازار بین‌المللی 3400دلار بود، اما در حال حاضر قیمت آن حدود 2600دلار است که حدود 800دلار به ضرر درآمد کشور شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر