تعداد بازدید : ۹۳۰
کد خبر : ۱۸۳۸۲۲
کارشناس صنعت خودرو:
۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کارشناس صنعت خودرو گفت: انتقال قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در 2 ماه گذشته یکی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه بود.

به گزارش بورس‌نیوز، امیرحسن کاکایی افزود: انتقال قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در 2 ماه گذشته یکی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه بود.

وی بیان کرد: اکنون دایره قیمت‌گذاری خودروها که پیشتر مشمول خودروهای سواری کمتر از 45 میلیون تومان بود، به قیمت‌های بالاتر و خودروهای غیرسواری هم رسیده و علاوه بر آن، مسئولان در اعلام قیمت‌ها امروز و فردا می‌کنند.

کاکایی به شایعات متعدد در زمینه قیمت‌گذاری خودروها که این روزها از گوشه و کنار شنیده می‌شود اشاره کرد و گفت: هر یک روز تاخیر در اعلام قیمت‌ها، میلیاردها تومان زیان برای صنعت خودرو و سودهای بادآورده برای دلالان به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار می‌تواند یکی از راهکارها باشد، زیرا بازار خودرو در شرایط بی تعادلی به سر می‌برد که از نقطه اصلی خود فاصله زیادی گرفته است.

کاکایی ادامه داد: وقتی اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو زیاد باشد، باید با نزدیک شدن به قیمت بازار بتدریج آن را به تعادل بازگردانیم یا باید بر اساس واقعیت‌های موجود تصمیم‌گیری کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر نرخ ارز نیمایی را نیز در نظر بگیریم، افزایش متوسط 50 تا 70 درصدی قیمت خودروها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و دستکم در کوتاه مدت می‌تواند جلوی خرابتر شدن اوضاع را بگیرد.

وی یادآور شد: اگر شورای رقابت در ماه‌های گذشته اعداد و ارقام واقعی را به کار می‌برد و قیمت‌ها را به موقع اعلام می‌کرد، آنگاه بسیاری از مشکلات امروز را شاهد نبودیم.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تعیین قیمت در حاشیه بازار بطور قطع نمی تواند به بهبود وضعیت بیانجامد، بلکه از نابودی صنعت خودرو و سایر صنایع مرتبط جلوگیری خواهد کرد و در ادامه باید برنامه‌های متعدد جبرانی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم هنوز مشکلات گمرکی حل نشده، مشکل تحریم‌ها و چگونگی دور زدن آنها و ضعف تحقیق و توسعه خودروسازان پابرجاست و زیان 2 خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تاکنون مبلغی بین هشت تا 9 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

کاکایی گفت: با قیمت‌های کنونی بازار، مصرف کننده واقعی خودرو کمتر می‌تواند خرید کند، اما اگر قیمت معقول سازی شود دستکم می‌توان امیدوار بود دلالان از صحنه کنار بروند و خریداران حقیقی به خودروی خود برسند.

** احتمال بروز مشکل زمین‌های صنعتی

وی درباره اینکه که شاید با به‌روز‌رسانی قیمت، مردم بویژه آن دسته ای که در ماه‌های گذشته خودرو پیش خرید کرده بودند توان پرداخت باقی مانده قیمت را نداشته باشند، گفت: این حرف درستی است و اینجانب از ابتدا با بحث پیش‌فروش‌ها مخالف بودم، هرچند دریافت سود همراه با اصل ودیعه به عنوان یک راهکار در قراردادهای پیش‌فروش پیش‌بینی شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: اگر قیمت‌ها به‌روزرسانی شود، شاید چند ده هزار نفری که پیش‌خرید کرده بودند متضرر شوند اما از مشکلات دومینو وار صنعت خودرو و صنایع وابسته جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: امروز با افت تولید خودروسازان مواجه ایم، همچنین قطعه‌سازان و سایر تامین کنندگان با مشکلات ورشکستگی و تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.

کاکایی هشدار داد: اگر خودروسازان ورشکست شوند، قطعه‌سازان نیز به دنبال آنها ورشکسته می‌شوند و پس از آن علاوه بر کاهش اشتغال، مشکل زمین‌های صنعتی نیز می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

وی توضیح داد: امروز اگر قیمت زمین در مناطق صنعتی بالاست، به دلیل تداوم تولید است، اما اگر تولید متوقف شود بحران به زمین و مسکن سرایت خواهد کرد و قیمت زمین در مناطق صنعتی سر به فلک خواهد زد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اکنون زمانی است که دولت باید با تدوین بسته‌ای، گره‌ها را یکی‌یکی باز کند و مرحله نخست آن قیمت‌گذاری خودرو است.

وی ادامه داد: این روزها ارقام متعددی درخصوص تعیین قیمت کارخانه ای خودرو و تفاوت آن از بازار مطرح می‌شود (بطور مثال پنج درصد زیر قیمت بازار)؛ در این زمینه کارشناسان باید نظر بدهند اما تاکید می‌کنم که با در نظر گرفتن ارز نیمایی، افزایش متوسط 50 تا 70 درصدی قیمت‌ها منطقی است.

کاکایی یادآوری کرد: اتفاق‌های کلان اقتصادی در ماه‌های گذشته از جمله افزایش نرخ ارز و سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به سمت بازارهای ارز، سکه، مسکن، خودرو، سپس قوانین دست و پاگیر گمرکات که منجر به بروز مشکلاتی در تولید شد و در نهایت آغاز دور تازه تحریم‌ها، مشکلات حال حاضر بازار خودرو را رقم زد.

وی ادامه داد: هر فردی با اندک شامه اقتصادی در ماه‌های گذشته به خوبی متوجه می‌شد که قیمت‌گذاری‌های دستوری ارز و افزایش هفت درصدی قیمت خودرو، حاشیه قیمتی در بازار اتومبیل ایجاد می‌کند و این موضوع ربطی به مافیا و دلال نداشت؛ کافی بود در این شرایط چند دلال بزرگ به احتکار اقدام کنند تا شرایط امروز را شاهد باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: باید اجازه دهیم بازار کار خود را انجام دهد، نه اینکه با برخی مسائل سوسیالیستی و با برخی دیگر کاپیتالیستی برخورد کنیم؛ بطور مثال وقتی قیمت فولاد و آلومینیوم افزایش می‌یابد، اینکه بگوییم قیمت خودرو ثابت بماند تصمیم‌گیری سوسیالیستی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، مشکل اصلی، بازار و تعیین قیمت‌ها نیست، بلکه مشکل، تولید و چگونگی گردش کار در آن است که باید اصلاح شود.


دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
ببینید و بشنوید آرشیو
Array
Array
Array
گزارش مجامع
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مخالفت سهامدار عمده با افزایش سرمایه وپسا

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج‌فارس،گفت: پیشنهاد افزایش سرمایه مورد تایید سهامدار عمده این شرکت (با درصد سهام 85 درصد) قرار نگرفته است.
آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

آینده ای روشن در انتظار شرکت تازه وارد بورسی / پتروشیمی نوری مشکل تامین خوراک ندارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری گفت: در شرایط کنونی که تامین خوراک اصلی ترین مشکل شرکت های پتروشیمی محسوب می شود پتروشیمی نوری به دلیل اتصال به 13 پالایشگاه پارس جنوبی مشکلی برای تامین خوراک ندارد.
سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

سر آمد شرکت های تولید کننده فرآورده های نفتی

مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام شرکت پالايش نفت اصفهان(سهامی عام) با حضور 88 درصدی سهامداران، رئيس مجمع، مديرعامل شرکت پالايش اصفهان، نماينده سازمان بورس و حسابرس مستقل و بازرس قانونی برگزار شد.
افزایس سرمایه

افزایس سرمایه "ومعلم" در راه است/140 کشتی تحت پوشش بیمه معلم

مدیرعامل شرکت بیمه معلم گفت: افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در دستور کار است.
افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

افزایش میزان فروش محصولات پارس در سال جاری

در سال جاری میزان فروش شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 15 درصدی را تجربه کرد که این امر حاکی از آنست که تحریم ها مانعی برای پیشرفت محسوب نمی شوند.
افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

افزایش سرمایه ولساپا در یک ماه آینده

مدیرعامل لیزینگ رایان سایپا گفت: برنامه افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی و سود انباشته در یک ماه آینده به هیات مدیره ابلاغ و مورد بررسی قرار می گیرد.

رفع مشکل کم آبی صنعت پتروشیمی در آینده ای نزدیک/ تولید 1130848 تنی "مارون" در سه ماهه اول سال جاری

مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: برای جبران کم آبی و استمرار تولید واحدهای صنعتی، مسئولین شرکت اقدام به برطرف کردن این معظل از طریق تاسیس آب شیرین کن و استفاده از آب فاضلاب شهری کردند.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: