بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

سامانه جامع تجارت الکترونیک مانع احتکار کالا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک هر کالایی که وارد کشور شده یا در چرخه تولید و توزیع جابه جا شود باید در بستر این سامانه حرکت کند. در صورت تحقق این امر موضوعی به نام احتکار معنا ندارد چرا که تمامی کالاها دارای مشخصات واضح هستند.
کد خبر : ۱۸۶۹۰۷

به گزارش بورس نیوز، سعید باستانی درباره تاثیر ابلاغ شیوه نامه تشدید مبازره با احتکار کالا بر قیمت‌ها در بازار، گفت: در برنامه پنجم و ششم توسعه حکمی مبنی بر ایجاد سامانه جامع تجارت الکترونیک تصویب شد و مقرر بود 13 sub سیستم(زیرسیستم) مانند سامانه‌های راهداری، مالیاتی، انبارها، گمرکی، مناطق آزاد و... ذیل این سامانه ایجاد و با یکدیگر مرتبط شوند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در خانه ملت افزود: با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک هر کالایی که وارد کشور شده یا در چرخه تولید و توزیع جابه جا شود باید در بستر این سامانه حرکت کند. در صورت تحقق این امر موضوعی به نام احتکار معنا ندارد چرا که تمامی کالاها دارای مشخصات واضح هستند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک مواد اولیه وارداتی یا داخلی وارد شبکه تولید شده سپس در صندوق مکانیزم فروش قرار می‌گیرد و به دست مشتری خواهد رسید بنابراین در تمامی مراحل کالا قابل پیگیری است و می‌توان به صورت آنلاین مشخص کرد کالا یا مواد اولیه موردنظر در چه مرحله‌ای قرار دارد در واقع ردیابی کالاها به راحتی انجام می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقدامات اندکی برای راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک انجام شده و فقط از سامانه رونمایی شده و متاسفانه اهداف موردنظر سیستم محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کشور به شفافیت در تولید و توزیع کالا نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در صورت راه‌اندازی سامانه جامع تجارت الکترونیک احتکاری انجام نمی‌شود و فقط ممکن است یک یا دو مورد اتفاق افتد که مراجع نظارتی از جمله سازمان تعزیرات، اصناف و ... کنترل‌های لازم را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون و 500 هزار واحد صنفی و تولید در کشور موجود است در صورتی که برای بازدید و نظارت از هر 10 واحد یک نفر مسئول شود به نیروی انسانی بسیاری نیاز است. نمی‌توان از طریق نظارت از احتکار جلوگیری کرد .

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 500 هزار انبار در کشور وجود دارد، عنوان کرد: در بازدید از این انبارها مشخص شد در ابتدای انبار یک نوع کالا و در انتهای آن کالا و مواد دیگری قرار دارد حال با این شرایط چگونه می توان تنها با نظارت و بازدید میدانی از احتکار جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

واردات کالا با ارز 4200 و فروش آن به نرخ آزاد

در اولین ماه زمستان صورت گرفت؛

23 هزار فقره شکایت مردمی در دی ماه از صنوف

ارسال نظر