بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
کارشناس صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افت حداکثر ۱۰ درصدی سود دارویی‌ها به سبب تحریم

قطعا برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارو راهکاری اندیشیده شده و دچار مشکل جدی در زمینه تامین دارو نخواهیم شد.
کد خبر : ۱۸۳۹۵۵
به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه چند روزی است که دل و دماغی برای سرمایه گذاران نگذاشته و شاهد ریزش اکثر گروه های بازار بوده ایم. گروه دارویی هم از قافله سرخ پوشان عقب نمانده و فشار فروش در نمادهای دارویی محسوس است. 

گفته می شود تحریم ها گریبانگیر دارویی ها هم شده و به علت محدودیت های انتقال ارز، واردات مواد اولیه دارو دچار مشکل شده است. در این میان برخی شرکت های دارویی، در سال جاری عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته اند و درآمدهای عملیاتی بیشتری نسبت به سال گذشته، محقق ساخته اند.

آمار تولید و فروش ۷ ماهه نخست سال حاکی از رشد ۵۶درصدی درآمد «دکوثر»، ۲۴درصدی درآمد فروش «دسبحان»، رشد ۴۶درصدی درآمد «درازک»، رشد ۴۲درصدی درآمد «دامین»، رشد ۳۳درصدی درآمد «دسینا»، رشد ۳۰درصدی درآمد «دسانکو»، رشد ۲۰درصدی درآمد «دپارس»، رشد ۹درصدی درآمد «دتولید»، رشد ۶درصدی درآمد «دارو»، و رشد ۵درصدی درآمد «دشیمی» در ۷ماهه نخست امسال نسبت به ۷ماهه سال ۹۶ است. البته افزایش درآمدها را نمی توان به کل صنعت تعمیم داد و درآمد فروش بعضی شرکت ها نیز نه تنها رشد نکرده، بلکه افت هم داشته است. برای مثال، در همین مدت «دزهراوی» افت ۵۳درصدی، «دجابر» افت ۱۱درصدی، «دکیمی» افت ۱۳درصدی، و «دیران» افت ۹درصدی درآمد را تجربه کرده اند. به نظر می رسد وضعیت شرکت های دارویی مشابه هم نبوده و تحریم ها، دغدغه جدی برای بعضی داروسازان ایجاد نکرده است.


ابوالقاسم نوری کارشناس صنعت دارو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معمولا هر اتفاق سیاسی،سبب تب و تاب در عرصه اقتصاد کشور می شود و در حال حاضر هم به دلیل مشکلات نقل و انتقال ارز نگرانی هایی بابت واردات وجود دارد. ولی با توجه به تجربیات سنوات قبل، قطعا برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارو راهکاری اندیشیده شده و دچار مشکل جدی در زمینه تامین دارو نخواهیم شد. 

وی افزود: به هر حال محدودیت های واردات مواد اولیه می تواند سودآوری شرکت های دارویی را تحت تاثیر قرار دهد، ولی این تاثیر چندان بااهمیت نبوده و احتمالا شاهد افت حداکثر ۱۰ درصدی سود دارویی ها خواهیم بود. ضمن اینکه اکثر شرکت های دارویی از قبل پیش بینی چنین وضعیتی را کرده بودند و موجودی مواد اولیه برای چند ماه در اختیار دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر