بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
بورس نیز یکی از انواع بازارهاست، امروزه، بازارها دیگر صرفاً به یک مکان خاص محدود نمی ‌شوند و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مثل اینترنت تشکیل شوند.
کد خبر : ۱۸۴۰۲۳

به گزارش بورس‌نیوز، بورس نیز یکی از انواع بازارهاست. امروزه، بازارها دیگر صرفاً به یک مکان خاص محدود نمی ‌شوند و می‌توانند در قالب یک شبکه ارتباطی مثل اینترنت تشکیل شوند.

در بازارها دارایی‌‌های مختلفی مورد خریدوفروش قرار می‌گیرد. در یک طبقه ‌بندی کلی، دو نوع دارایی عمده وجود دارد: دارایـی مالی و دارایی واقعی. برای درک بهتر مفهوم بورس، بهتر است ابتدا درباره این دو نوع دارایی توضیح دهیـم.

منظور از دارایی‌های فیزیکی یا دارایی‌‌های واقعی، همان طور که از نام آن برمی ‌آید، دارایی‌‌هایی هستند که جنبه فیزیکی دارند، مثلاً خودرو، املاک و مستغلات، لوازم منزل، طلا و.. دارایی‌‌های فیزیکی هستند اما دارایی‌‌های مالـی که به آنها دارایی‌‌های کاغذی هم گفته می‌‌شود، دارایی‌‌هایی هستندکه ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی‌ دیگـر تعیین می‌شود.

به عنوان مثال، دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهام خود در دارایی‌‌ها و منافع شرکت مذکور سهیم می‌‌شود یا دارنده اوراق مشارکت، به واسطه مشارکت در پروژه‌‌ای که اوراق مذکور برای تأمین مالی آن پروژه منتشر شده، سود به دست می‌آورد.

به نظر شما در بورس کدام نوع از این دارایی‌‌ها مورد معامله قرار می‌گیرد؟ بورس‌ به عنوان یک بازار، محلی است که انواع دارایی‌‌ها، اعم از دارایی‌‌های مالی و یا واقعی در آنجا خریدوفروش می‌شود. به بورسی که در آن دارایی‌‌های مالی یا اصطلاحاً دارایی‌‌های کاغذی خریدوفروش می‌شود، بورس اوراق بهادار و به بورسی که در آن دارایی‌‌های واقعی یا کالاهای فیزیکی خریدوفروش می‌شود، بورس کالا می‌گوییم. نوع دیگری از بورس به اسم بورس ارز هم وجود دارد که در آنجا، پول رایـج کشورها خریدوفروش می‌شود.

توجه داشته باشید که ما در این مطلب، بیشتر به معرفی بورس اوراق بهادار یا اصطلاحـاً بازار سهام و نحوه ‌سرمایه‌گذاری در این بازار می‌پردازیـم و از معرفی تفصیلی بورس کالا یا بورس ارز صرف نظر می‌کنیم؛ چون بخش عمده خریداران و فروشندگان بورس کالا را اشخاص حقوقی، اعم از شرکت‌‌ها و سازمان‌‌ها با رقم‌‌های معاملاتی بالا تشکیل می‌‌دهند و بنابراین، موضوعات آن دامنه محدودتری از مخاطبان را در بر می‌گیرد و بورس ارز نیز هنوز در کشور ما راه ‌اندازی نشده است.

این در حالی است که بخش زیادی از خریداران و فروشندگان سهام یا اصطلاحاً ‌سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار، اشخاص حقیقی‌ هستند که بعضاً حتی با مبالـغ کم و پس ‌اندازهای مازاد خود، از طریق خرید سهام شرکت‌‌ها یا سایر اوراق بهاداری که در بورس خریدوفروش می‌شود، در این بازار ‌سرمایه‌گذاری کرده‌ اند.جالب است بدانید در حال حاضر، بیش از 10 میلیون نفر در بورس کد سهامداری دارند که این موضـوع، نشان ‌دهنـده فراگیـر بودن بورس اوراق بهـادار است.

مهم نیست چقدر پس‌انداز دارید، مهم این است که با کمترین مبالغ هـم بتوانیـد یک سرمایه‌گذاری قانونی، سودآور و مؤثر انجام دهید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر