بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان عنوان کرد:

افزایش ۳۹درصدی صادرات آبزیان فرآوری شده

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، صادرات انواع آبزیان فراوری شده نسبت به پارسال ۳۹ درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۱۸۴۳۳۷
به گزارش بورس نیوز، «عیسی گلشاهی» افزود: امسال در هر یک از ردیف های کالاهای صادراتی آبزیان حداقل 18 درصد رشد صادرات داشته ایم.

وی اظهار داشت: پارسال سهم صادرات آبزیان فرآوری شده به صورت کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی نزدیک به هشت درصد بوده است.

وی به تولید 1.2 میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور اشاره کرد و افزود: از این میزان تولید، نزدیک به 350 هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود.

گلشاهی گفت: از 350 هزار تن آبزی فرآوری شده 180 تا 190 هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود؛ بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن نیز به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.

وی ادامه داد: در بخش ماهیان تجاری، برخی از ماهیان کم حجم صید مشخص دارند مانند ماهیان شیر، انواع حلوا، شوریده و سلطان ابراهیم در چرخه فرآوری قرار گرفته و به صورت فیله، قطعه بندی شده و بسته بندی شده در بازار عرضه می شود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت: امسال برای نخستین بار، ماهیان گرمابی مانند کپور نقره ای و کپور معمولی و قزل آلا که به طور عمده به صورت تازه خوری مصرف می شدند در چرخه فرآوری قرار گرفتند.

وی گفت: برآوردها نشان می دهد با افزایش تولید داخل، واردات آبزیان کاهش و گرایش واحد های فرآوری به ماهیان تولید داخل بیشتر شده است.

گلشاهی با بیان اینکه اکنون 400 واحد فرآوری آبزیان در کشور داریم، ادامه داد: از این تعداد 128 واحد در زمینه فرآوری آبزیان به صورت استخوان گیری شده، استیک شده، قطعه بندی و بسته بندی شده فعالیت می کنند.

وی، ارزش افزوده در حوزه آبزیان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بین 28 تا 140 درصد بیان کرد و گفت: در گروه آبزیان، محصولات فرآوری شده ارزش افزوده خوبی ایجاد می کند و ضمانت کننده سود زنجیره تولید هستند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان افزود: با این حال در دنیا، مردم تا زمانی که به آبزیان تازه با کیفیت دسترسی داشته باشند کمتر به سمت آبزیان منجمد و یا فرآوری شده می روند و اگر به سمت فرآوری شده ها بروند، محصولاتی را انتخاب می کنند که ویژگی سهولت در مصرف را داشته باشند.

پارسال از محل صادرات 125 هزار تن انواع محصولات شیلاتی 500 میلیون دلار ارزآوری برای کشور بدست آمد. همچنین پیش بینی ها نشان می دهد امسال تولید انواع محصولات شیلاتی به بیش از یک میلیون و 250 هزار تن یعنی رشدی بین هشت تا 10 درصدی برسد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر