بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:‌

کاهش قیمت لبنیات، انتظاری غیرمنطقی! / افت سودآوری لبنی‌ها با کاهش سرانه مصرف

در صورت کاهش قیمت هر یک از اقلام موثر بر بهای تمام شده، انتظار کاهش قیمت لبنیات به همان نسبت منطقی است که البته تا کنون هیچ کاهش قیمتی رخ نداده است.
کد خبر : ۱۸۴۶۷۶

کاهش قیمت لبنیات، انتظاری غیر منطقی! / افت سودآوری لبنی‌ها با کاهش سرانه مصرف

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد قیمت‌های جدید و کاهشی محصولات لبنی که بر پایه شیر خام هر کیلوگرم ۲۰۰۰ تومان تعیین‌شده است یکشنبه به صنایع ابلاغ می‌شود.

علی احسان ظفری ، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از چندوچون صحبت‌های دبیر انجمن اطلاعی ندارم و هنوز بخشنامه‌ای به شرکت‌های لبنی ابلاغ نشده که بر اساس آن اظهارنظر کرد.

وی افزود: نرخ ۲۰۰۰ تومانی شیر خام، نرخی نیست که بر مبنای آن انتظار کاهش قیمت محصولات لبنی را داشت. در حال حاضر هم نرخ شیر خام ۲۰۰۰ تومان است و دامداران به بهانه جایزه چربی و... شیر خام را با نرخ تقریباً ۲۲۰۰ تومانی به فروش می‌رسانند. ضمن اینکه علاوه بر نرخ شیر خام که ۷۰ درصد بهای تمام‌شده لبنی‌ها را تشکیل می‌دهد، سایر اقلام مؤثر بر بهای تمام‌شده هم که با افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت یافته بودند، هنوز کاهش قیمتی نداشته‌اند که بتوان به کاهش بهای تمام‌شده لبنیات دل‌خوش کرد. مثلاً محصولات بسته‌بندی امسال رشد قیمت چشمگیری داشته و هیچ نشانه‌ای دال بر کاهش قیمت محصولات بسته‌بندی، پت و غیره به دلیل کاهش نرخ ارز مشاهده نمی‌شود. هزینه‌های حمل و غیره هم شرایط مشابهی دارند. در صورت کاهش قیمت هر یک از اقلام مؤثر بر بهای تمام‌شده، انتظار کاهش قیمت لبنیات به همان نسبت منطقی است که البته تاکنون هیچ کاهش قیمتی رخ نداده است.

این فعال صنعت لبنی در رابطه با افزایش قیمت‌های ناگهانی که برخی تولیدکنندگان محصولات لبنی اعمال کرده‌اند گفت: محصولات لبنی مشابه در بازار ممکن است باقیمت‌های متفاوتی عرضه شود. درحالی‌که قیمت‌های مصوب برای تمامی شرکت‌ها یکسان تعیین‌شده و هیچ شرکتی نباید بالاتر از نرخ مصوب عرضه کند. بهتر است به‌جای آنکه بگوییم قیمت محصولات لبنی باید کاهش یابد و جو بازار را متشنج کنیم، بگوییم باید شرکت‌هایی که بالاتر از قیمت مصوب محصولات خود را عرضه می‌کنند، قیمت‌ها را کاهش دهند.

ظفری در خاتمه با اشاره به شرایط نامساعد شرکت‌های لبنی اظهار داشت: سرانه مصرف لبنیات کاهش محسوسی داشته و حجم فروش کارخانه‌های لبنی کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نشان می‌دهد. این موضوع، علاوه بر آنکه موجب افت سودآوری شرکت‌های لبنی شده و ممکن است سبب تعطیلی برخی واحدهای لبنی شود، آثار و تبعاتی هم در سلامت مردم برجای خواهد گذاشت. امیدواریم هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود تا مصرف لبنیات، بیش از این کاهش نیابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر