بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس به توافق کاهش تولید نفت بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و معافیت ایران از مشارکت در این توافق اشاره کرد و گفت: نشست این دوره سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با نشست‌های دیگر متفاوت بود.
کد خبر : ۱۸۴۶۸۱

به گزارش بورس‌نیوز، عبدالحمید خدری به توافق کاهش تولید نفت بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و معافیت ایران از مشارکت در این توافق اشاره کرد و گفت: نشست این دوره سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با نشست‌های دیگر متفاوت بود، زیرا تلاش برخی کشورهای تولیدکننده نفت به این موضوع معطوف شده بود که سهم ایران در اوپک کاهش یابد و رئیس‌جمهوری آمریکا موضوعی با این مضمون توییت کرده بود که اعضای اوپک تولید نفت خود را کاهش ندهند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اگر کاهش تولید نفت خود را قبول می‌کردیم این موضوع به نفع عربستان، امارات و روسیه و به ضرر ایران تمام می‌شد و در عین حال مشخص نبود که با این اقدام قیمت نفت افزایش یابد، اما رایزنی‌ها و درایت شخص وزیر نفت جواب داد و سرانجام اعضای اوپک ناگزیر شدند دلایل منطقی ایران را بپذیرند و از خواسته ایران تمکین کنند. بر این اساس، کشورهای عضو اوپک برای کاهش ۸۰۰ هزار بشکه و غیراوپک برای کاهش ۴۰۰ هزار بشکه از تولید توافق کردند و ایران نیز از این موضوع مستثنا شد و براساس سهمیه قبلی به تولید ادامه می‌دهد.

خدری با تاکید بر این‌که اعضای اوپک می‌توانند مستقل تصمیم بگیرند و استقلال رأی خود را حفظ کنند، تصریح کرد: این نشست نشان داد که اعضای اوپک می‌توانند در قیمت جهانی نفت اثرگذار باشند، همانگونه که پس از این نشست قیمت نفت افزایش یافت .

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیش‌بینی وضعیت نفت نشان می‌دهد؛

رشد آرام تقاضای نفت در سال آینده میلادی

در نشست روز جمعه اوپک صورت گرفت؛

توافق اوپک و متحدانش به کاهش تولید نفت

ارسال نظر