بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

احتمال تصویب لایحه CFT در مجمع زیاد است

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه CFT گفت: در حال حاضر بحث بر سر اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است. این لایحه برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال می‌شود و مجمع بررسی و نظر خود را براساس مصلحت نظام اعلام می‌کند.
کد خبر : ۱۸۴۷۱۶
به گزارش بورس نیوز، لایحه CFT بعد از ارجاع از شورای نگهبان و بررسی در کمیسیون امنیت ملی، هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی بررسی شد. هرچند که این بررسی با جنجال زیاد روبرو بود و نمایندگان مخالف همه تلاش خود را کردند تا جلوی تصویب آن را بگیرند اما اجماع نمایندگان موافق موجب تعیین‌تکلیف آن در مجلس شد.

براین اساس مجلس درباره یکی از بندهای این لایحه ایراد وارده به آن را پذیرفت و آن را اصلاح کرد، بنابراین این بند بار دیگر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. همچنین نمایندگان به یکی از بندهای آن اصرار کردند و مطابق قانون این بند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود تا درباره اختلاف مجلس و شورای نگهبان تصمیم نهایی گرفته شود.

اما سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جو موجود درباره بررسی لایحه CFT و لایحه پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است نظر مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک‌تر است؛ بنابراین احتمال اینکه نظر مجلس تصویب شود، بیشتر است.

متن گفت‌وگوی «محمد صدر» را در زیر بخوانید:


*آقای صدر، با توجه به اینکه لایحه CFT به تازگی در مجلس بررسی شده و حساسیت‌هایی هم در مجلس شورای اسلامی و هم درباره برخی قسمت‌های آن در شورای نگهبان وجود دارد، نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کل درباره این لایحه چگونه می‌بینید؟


در مجمع هم مانند مجلس و شورای نگهبان هم گروه‌های موافق و هم گروه‌های مخالف این لایحه حضور دارند. اما باتوجه به اینکه بالاخره اینجا بحث تشخیص مصلحت نظام مطرح است احتمال رای آوردن این لایحه را زیاد می‌‌بینم؛ یعنی در واقع احتمال رای آوردن آن بیشتر رای نیاوردن آن است.


*اگر این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت بیاید به کمیسیون‌های مجمع می‌رود یا ممکن است که بار دیگر به علت مغایرت با سیاست‌های کلی به شورای عالی نظارت مجمع برود؟


زمانی که این لایحه با عنوان مصلحت به مجمع تشخیص نظام ارسال شود ربطی به شورای عالی نظارت ندارد. معمولا به کمیسیون‌های تخصصی ارسال می‌شود که در این مورد به کمیسیون‌های سیاسی و اقتصادی می‌رود. شورای عالی نظارت بحثی مربوط به سیاست‌های کلی نظام است و ربطی به مصلحت ندارد. در حال حاضر بحث بر سر اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است، برای تشخیص مصلحت به مجمع ارسال می‌شود و مجمع بررسی می‌کند و نظر خود را براساس مصلحت نظام اعلام می‌کند.

*بعد از اینکه در کمیسیون‌ها بررسی شد مستقیم به صحن مجمع تشخیص می‌آید؟

بله معمولا به این شکل است که ابتدا در کمیسیون‌های تخصیصی مربوطه بررسی می‌شود و پس از آن نتیجه به شورای مجمع می‌آید و در آنجا تعیین تکلیف می‌شود.

*با توجه به اینکه هم لایحه CFT و هم لایحه پولشویی باید در مجمع بررسی شود، این احتمال وجود دارد که به هر صورت نظر مجلس تامین نشود و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تایید نکند؟

به نظر من چون الان این احساس وجود دارد که نظر مجلس به تشخیص مصلحت نظام نزدیک‌تر است بنابراین احتمال اینکه نظر مجلس تصویب شود، بیشتر است.

*پس به طور کل جو مجمع را مثبت ارزیابی می‌کنید؟


بله همان‌طور که گفتم چون بحث تشخیص مصلحت است احتمال تصویب آن زیاد است.

*این بندی که هفته گذشته مجلس بر نظر خود اصرار کرد و مقررشد تا به مجمع ارسال شود، چه زمانی در دستور قرار می‌گیرد؟


تا آنجایی که من اطلاع دارم فعلا هنوز به مجمع ارسال نشده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر