بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران:

نمی‌توان هرروز برای اقتصاد تصمیم گرفت

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران گفت: ما باید به یک سیستم اقتصادی مشخص پایبند باشیم و استراتژی اقتصادی داشته باشیم و نمی‌توان که هرروز برای اقتصاد تصمیم گرفت.
کد خبر : ۱۸۴۷۹۳

به گزارش بورس‌نیوز، محسن مهرعلیزاده اظهار کرد: فساد بر اساس یک سری المان‌ها مثل رانت (اطلاعات و...)، نوسانات قیمت ارز، بخشنامه‌های پی‌درپی که صادر می‌شود و... شکل می‌گیرد و تا فکری برای این‌ها نشود به نظر هیچ کاری در مبارزه با فساد پیش نخواهد رفت و فایده‌ای نخواهد داشت. ما باید به یک سیستم اقتصادی مشخص پایبند باشیم و استراتژی اقتصادی داشته باشیم و نمی‌توان که هرروز برای اقتصاد تصمیم گرفت و فردا همه‌چیز را تغییر داد، الان در نظر داشته باشید که ما 40 سال است درگیر تک‌نرخی شدن ارز هستیم و هیچ شفافیتی در این زمینه وجود ندارد و هر بار که در این حوزه کاری انجام‌شده است درنهایت به‌جای یک نرخ به 4،5 نرخی ارز رسیده‌ایم. یا در نظر داشته باشید در خصوص تخصیص ارزهای دولتی در ابتدای سال چه فسادها و رانت‌هایی شکل گرفت که هنوز درباره آن شفافیت صورت نگرفته است و قوه قضاییه حالا درباره آن پرونده‌های متعددی شکل داده است و مردم خواستار شفافیت در این زمینه هستند، درحالی‌که اگر از همان ابتدا ما دلار و دیگر ارزها را اجازه می‌دادیم به نرخ واقعی آن در بازار معامله شود حالا با این شرایط روبه‌رو نبودیم، وقتی شما فضای رانت و فساد را ایجاد می‌کنید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هیچ اتفاقی هم رخ ندهد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه مبارزه با فساد باید کارهای اساسی باشد نه مقطعی، مثالی را مطرح کرد و افزود:شما فکر کنید شب وارد یک انباری می‌شوید و دنبال شی خاصی هستید ولی برای پیدا کردن آن کلید را نمی‌زنید و دائم بدن و پاهایتان به چیزهای مختلفی برخورد می‌کند و آسیب می‌بینید ولی حاضر نیستید کلید را بزنید؛ درحالی‌که کار اساسی این است که فضا را روشن کنید و راحت به نتیجه برسید؛ در اقتصاد هم با وضعیتمان شبیه به همین مثال است ما باید چند کار اساسی را انجام دهیم و جلوی آسیب‌ها را بگیریم.

مهرعلیزاده بابیان اینکه دولت باید در مبارزه با فساد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند ادامه داد: فعال شدن بخش خصوصی در مبارزه با فساد دو وجه می‌تواند داشته باشد یک حوزه خودکنترلی بخش خصوصی است که درزمینهٔ شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد تحت آموزش‌ها قرار بگیرد و با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این خصوص آشنا شود و خودش در رفتارهای حرفه‌ای و کسب‌وکار این موضوع را در نظر گرفته و رعایت کند؛ این کار باعث می‌شود که سطح دانش بخش خصوصی نسبت به مقوله مبارزه با فساد و رعایت اصول شفافیت‌های اقتصادی و سلامت رفتار کسب‌وکار ارتقاء پیدا کند. از طرف دیگر با این آموزش‌ها و آشنایی با قوانین بخش خصوصی می‌تواند مطالبه‌گر شود و از حقوق خود در مواجه با سازمان‌های دولتی، اداری و حاکمیتی دفاع کند و تسلیم فساد نشود.

وی در ادامه افزود: به نظرم مهم‌ترین اقدام در مبارزه با فساد این است که ساختارهای قانونی حاکم بر ادارات دولتی باید به شکلی باشد که کنترل‌ها دقیق‌تر صورت گیرد و دوم اینکه شفافیت قوانین و ساده‌سازی آن‌ها باید به نحوی باشد که هیچ فردی نتواند پشت، تبصره، بند و... مخفی شود و یا سوءاستفاده کند؛ باید همه‌چیز هم برای مجری و هم فردی که باید آن را اجرا کند، مشخص و روشن باید تا جلوی بروز فساد گرفته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر