بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
در پی آزادی مدیر مالی هواوی صورت گرفت؛

کاهش تعرفه واردات خودرو چین

چین تعرفه‌های واردات خودرو را کاهش داده است. اتفاقی که باعث شد خودروسازان آسیا با سود و منفعت رو به رو شوند.
کد خبر : ۱۸۴۸۷۱

به گزارش بورس‌نیوز، چین تعرفه‌های واردات خودرو را کاهش داده است. اتفاقی که باعث شد خودروسازان آسیا با سود و منفعت رو به رو شوند. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، روز چهارشنبه سهام آسیا با وجود سهام خودروسازان چینی، ژاپنی و کره جنوبی جهش پیدا کرد. جهشی که در ادامه خبر کاهش تعرفه‌های چین درباره خودروهای ساخته شده در امریکا از 40 درصد به 15 درصد بود.

سهام ژاپن با دستاوردهایی در منطقه مواجه شد: نیکی 225 واحد رشد کرد که بیش از دو درصد می شود. در حالی که شاخص تاپیک هم 1.95 درصد رشد را تجربه کرد.

خودروسازان، بزرگترین نفع برندگان در ژاپن هستند. این سود و منفعت هم در ادامه این رخ داد که اعلام شد چین تعرفه‌های واردات خودرو را کاهش داده است.

در همین بازار Yamaha Motor 4.31 درصد، میتسوبیشی 2.75 درصد و تویوتا 2.24 درصد رشد کرد. نیسان هم که با رسوایی اخیر کارلوس گوشن، مدیرعامل سابقش درگیر است، رشد 0.8 درصدی را تجربه کرده است.

در کره هم سهام با رشد مواجه شد. Kospi با 1.11 درصد رشد همراه شد. شاخص Kosdaq هم رشد 1.62 درصدی داشت. به این ترتیب سهام شرکت‌های بزرگ خودروسازی کره جنوبی جهش داشته است. هیوندایی 7.17 درصد و کیاموتور 3.66 درصد رشد را ثبت کردند.

این احساس مشترک در سهام خودروسازان چینی هم مشاهده شد. خودروسازی Shanghai-listed SAIC 1.35 درصد رشد کرد.

به گفته کارشناسان قصد چین برای کاهش تعرفه واردات خودرو یک گام کوچک برای کاستن از تنش‌ها است. تعرفه وارادات خودرو در دیگر کشورها در حال حاضر 15 درصد است. این کاهش تعرفه از 40 درصد به 15 درصدی چین هم در واقع برابری با دیگر کشورها است.

چین ابتدا تعرفه واردات برای تمام خودروهای خارجی و قطعات خودرو را از 25 درصد به 15 درصد درماه جولای امسال کاهش داد. با این حال، پکن بعد از جنگ تجاری با امریکا، تعرفه‌های خودروهای ساخت امریکا را به 40 درصد رساند.

حالا بازارهای بزرگ چین با تحولات رو به رو شده اند. شاخص Hang Seng هنگ کنگ 1.36 درصد رشد کرده است. در استرالیا هم شاخص ASX 200 1.25 درصد رشد کرده است.

تنش امریکا و چین زیر ذره‌بین

یک دادگاه در کانادا، منگ وانژو، مدیر مالی هواوی این غول تلکام را با قید وثیقه آزاد کرد. در حالی که قرار بود او به ایالات متحده تحویل داده شود. در طول انفجار این خبر در کانادا، وحشت تجارت بین ایالات متحده و چین افزایش یافت.

منگ به درخواست امریکا به دلیل نقص تحریم‌ها علیه ایران دستگیر شده بود. پکن در طول بازداشت او «عواقب جدی» برای این اقدام عنوان کرده بود.

این در حالی است که واشنگتن و پکن به تازگی به آتش بس 90 روزه در جنگ تجاری رسیده بودند. حالا آن خوش بینی اولیه برای آتش بس از بین رفته است. واشنگتن پست در گزارشی نوشته است که ایالات متحده چین را به هک و جاسوسی اقتصادی محکوم خواهد کرد. اقدامی که به طور بالقوه تنش بین دو کشور را دوباره افزایش خواهد داد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر