بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ایجاد سرمایه گذاری برای کسانی که به دنبال بازده زیاد هستند یکی از اهداف راه اندازی ابزارهای مشتقه محسوب می شود زیرا این ابزار از فرصت های ناشی از آربیتراژ استفاده می کند.
کد خبر : ۱۸۵۰۳۲

قراردادهای آتی سبد سهام عاملی برای بهره‌مندی از فرصت‌های آربیتراژ

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام گفت: امیدواریم که از طریق راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام کمبود حجم معاملات آتی تک سهم نیز جبران شود.

وی با بیان اینکه معاملات این قراردادهای آتی سبد سهام باید در بستر شرکت مدیریت فناوری بورس تهران انجام شود،گفت: تعریف نماد و محاسبات مربوط به ریسک ها نیز در این شرکت و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهاداروتسویه وجوه انجام می شود.

محمدی با بیان اینکه این دو شرکت بعنوان پایه های اصلی راه اندازی ابزارها محسوب می شوند، افزود: درصورت عدم همکاری این دوشرکت امکان راه اندازی این ابزارها وجود نخواهد داشت اما راهبری اصلی فرآیند راه اندازی این ابزارها نیز توسط اعضای هیات مدیره سازمان بورس تهران انجام می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اعضای هیات مدیره سازمان تعیین کننده افراد معامله کننده هستند، خاطرنشان کرد: ابلاغیه ها و دستورالعمل های مربوطه و اقدامات مربوط به قوانین و مقررات لازم در خصوص ابزارهای جدید نیز پس از تصویب این اعضا ابلاغ می شود.

محمدی با بیان اینکه ابزارهای مالی کلاسیک تا زمانی که از نظر شرعی تایید نگیرند در بازارسرمایه جاری نمی شوند، گفت: اعضای کمیته فقهی سازمان بورس بررسی های زیادی را در خصوص انطباق این ابزارها با ملاحظات شرعی انجام می دهند.

وی با بیان اینکه قراردادهای آتی سبد سهام مورد تایید کمیته فقهی سازمان بورس قرار گرفته است، ادامه داد: ایجاد سرمایه گذاری برای کسانی که به دنبال بازده زیاد هستند یکی از اهداف راه اندازی ابزارهای مشتقه محسوب می شود زیرا این ابزار از فرصت های ناشی از فرصت های آربیتراژ استفاده می کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اختیار فروش، اختیار خرید، قراردادهای آتی، وارانت، خرید اعتباری و قراردادهای فروش استقراضی ابزار هایی هستند که از فرصت های آربیتراژی بهره می برند، ادامه داد: البته عده ای معتقدند که به تبع استفاده از فرصت های آربیتراژی سرمایه گذاران از سود آن بهره مند خواهند شد و این امر نتایج مثبتی برای بازار در پی نخواهد داشت اما باید در نظر بگیرید که استفاده از این فرصت ها موجب ایجاد تعادل می شود .

وی با بیان اینکه یکی از راه های جلوگیری از یکطرفه شدن بازارها استفاده از ابزارهای مشتقه است،افزود: در دیگر کشورها ابزارهای مشتقه ها موجبات ایجاد تعادل و توازن در بازار را فراهم می کنند.

محمدی با اشاره به اینکه در این زمینه بازارگردان ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند، افزود: در این خصوص فعالیت هایی در راستای ایجاد صندوق های بازارگردانی در بازار کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس تلاش های زیادی برای راه اندازی قرارداد اختیار خریدوفروش انجام داده است، گفت: این ابزار راه اندازی و معاملات متعددی نیز در قالب آن انجام شد البته در خصوص مباحث فنی و به لحاظ محاسبات مدیریت ریسک باید این ابزار جایگاه مناسب خود را دربازار پیدا کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قراردادهای آتی سبد سهام نیز ابزار مهمی در راستای ایجاد فرصت برای سرمایه گذاران است، ادامه داد: مدیریت ریسک برای صندوق ها و اشخاص یکی دیگر از کارکردهای این ابزار محسوب می شود که از این طریق می توانند برای مدیریت ریسک، ابزار و آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه اوراق مشارکت، اجاره و منفعت نیز در دستور کار این سازمان قرار دارند، گفت: امیدواریم که تا پایان سال 650 نهاد مالی ایجاد شود که تعداد زیادی از آن ها صندوق های سرمایه گذاری مشترک، تامین سرمایه، سبدگردان ها، پردازش اطلاعات مالی و مشاوران سرمایه گذاری محسوب می شوند.

محمدی با بیان اینکه این نهادها موجبات دوام ابزارهای مالی را در بازار فراهم می کنند، گفت: بازار سرمایه از طریق بهره مندی از رسانه ها می تواند در این زمینه فرهنگ سازی لازم را انجام دهد که از این طریق عموم مردم با ابزارهای این بازار نیز آشنا شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

نقش دولت در جذب منابع باید نزولی شود / افزایش کدهای سهامداری از طریق سهام‌عدالت

نائب رئیس کمیسیون پول‌وبازارسرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

مقصر افت خودرویی‌ها، بورس نیست/ پیگیری ناکافی رئیس نسبت به خودروسازان

ارسال نظر