بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
شرایط بازارهای کشور به گونه ای پیش رفته که نرخ اغلب تولیدات شرکت ها افزایش به خود دیده است. اما این موضوع عاملی برای رشد سودآوری برخی شرکت ها نشده، چرا که در بالا بردن مقدار فروش موفق نبوده اند. از جمله این شرکت ها می توان به «فنوال» اشاره کرد.
کد خبر : ۱۸۵۱۲۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «گروه کارخانه هاي توليدي نورد آلومينيوم» با سرمایه 678 میلیارد ريالی و همچنین 1383 میلیارد ريال دارایی، تنها 83 میلیارد ريال سود انباشته دارد که رقم چندان دندان‎گیری نیست.

خوش‎بینی «فنوال» رنگ واقعیت می بیند! / جنگی دو جانبه در آلومینوم ساز

بررسی صورت سود و زیان نشان می دهد که ساختار فروش این شرکت از میانگین گروه شامل 8 شرکت دیگر، فاصله زیادی دارد. مهمترین مشکل موجود، هزینه های سرسام آور در بخش عملیاتی و غیرعملیاتی است.

هر چند که نسبت بهای تمام شده به فروش در دوره های اخیر روند نزولی داشته اما همچنان نسبت به 8 شرکت دیگر، 9 درصد بالاتر است. در نتیجه آن، حاشیه سود ناخالص در سطح 18 درصد قرار گرفته؛ در حالی که میانگین گروه حدود 28 درصد است.

خوش‎بینی «فنوال» رنگ واقعیت می بیند! / جنگی دو جانبه در آلومینوم ساز

بهای تمام شده «فنوال» بیش از هر چیز تحت تاثیر مواد مصرفی قرار دارد. این بخش 83 درصد بهای تمام شده را تشکیل میدهد. به عبارت بهتر، تغيير در نرخ شمش باعث تغيير در بهاي تمام شده مي گردد. شایان ذکر است که افزایش نرخ ارز تاثیر زیادی بر مبلغ خرید مواد اولیه نمی گذارد چرا که مواد مورد نیاز تماما از منابع داخلی تامین می شود. ولی از این جهت که صادرات یکی از محل های درآمدی «فنوال» محسوب می شود، رشد نرخ ارز افزایش عایدی را به دنبال دارد.

خوش‎بینی «فنوال» رنگ واقعیت می بیند! / جنگی دو جانبه در آلومینوم ساز

به دلیل فاصله نسبتا زیاد ظرفیت عملی از ظرفیت اسمی، هزینه های جذب نشده در تولید سبب افت بیشتر حاشیه سود شرکت شده است.

مقدار تولید در دوره های گذشته روند رو به رشد داشته اما در 6 ماهه نخست سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به دلیل نوسانات قیمت آلومینیوم، 45 درصد کاهش نشان می دهد.

خوش‎بینی «فنوال» رنگ واقعیت می بیند! / جنگی دو جانبه در آلومینوم ساز

به این ترتیب باید منتظر کاهش رقم فروش در سال جاری و قطع شدن روند رو به رشد باشیم. البته شرکت پیش بینی کرده تا پایان سال جاری در نیمه دوم سال بیش از 5345 تن از محصولات خود را به فروش برساند که با توجه به اوضاع کنونی کمی دور از انتظار می رسد. به خصوص این که در نیمه دوم سال گذشته تقریبا برابر با نیمه اول فروش داشت. 

بنابراین، برآوردهای آبسیم نشان می دهد که با فرض تکرار شرایط سال گذشته، «فنوال» در سال جاری در محدوده 7000 تن از محصولات خود را به فروش برساند. اما با توجه به رشد نرخ فروش تمامی محصولات، در نهایت درآمد عملیاتی از مبلغ سال گذشته عبور خواهد کرد.

در مجموع می توان گفت، «فنوال» باید برنامه ای برای كاهش بهاي تمام شده محصولات خود بیاندیشد. یکی از راه ها این امر، بالا بردن تنوع توليد است و در کنار آن، با ورود به بازارهای جدید، حاشیه سود بالاتری را برای خود بچیند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
این سهم در مقابل شاخص کل کم نمی‌آورد؛

درآمدسوزی «فنوال» در کوره تولید

ارسال نظر