بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
معاون اجرایی سابق سازمان بورس گفت: تقاضا برای تولیدات شرکت‌های بورسی سرجای خود قرار دارد، و باید مراقب طرف عرضه باشیم. طرف عرضه هم به سرمایه در گردش نیاز دارد. پس اگر سرمایه در گردش تامین شود، شرکت می‌تواند وضعیت خود را متعادل نگه دارد.
کد خبر : ۱۸۵۱۶۶

به گزارش بورس نیوز، نیاز بازار تغییر نکرده است. تقاضا برای تولیدات شرکت‌های بورسی سرجای خود قرار دارد، و باید مراقب طرف عرضه باشیم. طرف عرضه هم به سرمایه در گردش نیاز دارد. پس اگر سرمایه در گردش تامین شود، شرکت می‌تواند وضعیت خود را متعادل نگه دارد. اگر اقدام خاصی انجام نشود، به علت تورم، ظرفیت مورد استفاده شرکت‌ها کاهش یافته و عرضه محصول نیز کاهش می‌یابد. پایین آمدن عرضه محصول به کاهش سودآوری منجر شده و وضعیت سهام شرکت نیز در بازار ثانویه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

علی سعیدی، چشم‌انداز آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و در خصوص حرکت شاخص گفت: شرایط شاخص، امروز با سال پیش بسیار متفاوت است. سال گذشته و حتی چندین سال پیش‌تر از آن، فعالین بازار سرمایه با نماگری بین 50 تا 80 هزار واحد روبرو بودند و در سال جاری این عدد به 190 هزار واحد رسید.

معاون اجرایی سابق سازمان بورس ادامه داد: در کانال 50 تا 80 هزار واحدی تغییرات 1000 یا 2000 واحد طی یک روز غیر طبیعی و برای آن زمان، عدد بزرگی بود. اما شاخص در یک فاصله نه چندان طولانی به شدت افزایش داشت و از عدد متوسط 70 هزار به 190 هزار واحد رسید.

سعیدی افزود: شرایط گذشته باعث شد در ذهنیت تحلیلگران و کارشناسان، تغییر سه هزار واحد عجیب باشد، اما با توجه به ارقام فعلی شاخص، این رشد بزرگ نیست و نسبت آن به درصد عدد بزرگی نمی‌شود و کاهش یا افزایش 2000 واحدی شاخص در کانال 190 هزار به معنای تغییرات کهکشانی و سقوط نیست.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه مساله بعدی بازار سرمایه شرایط کلان اقتصادی و انتشار اخبار تحریم‌ها بود، گفت: زمانی که تحت تاثیر اخبار ذهنیتی ایجاد شود مبنی بر اینکه شرکت‌ها برای صادرات یا واردات دچار مشکل می‌شوند، امکان خرید ماشین آلات و تجهیزات را ندارند و در عین حال نسبت به آینده هم نا اطمینانی باشد، سرمایه‌گذاران وارد فضای احتیاطی می‌شوند. اخبار مربوط به تحریم‌های در فرآیند تصمیم گیری سرمایه‌گذاران بازار سرمایه خلل ایجاد کرد. از طرف دیگر افرایش قیمت دلار، جایگزینی، افزایش سود آوری ناشران بورسی صادرات محور و عدم همراهی غرب با سیاست‌های ایالات متحده باعث شد ارزش سهام افزایشی و تقاضا برای خرید باقی باشد.

وی ادامه داد: این نااطیمنانی از شرایط آینده و در عین حال افزایش ارزش سهام باعث شده سرمایه‌گذار در یک فضای خوف و رجا قرار بگیرد. همیشه در بازارهای مالی این گونه است. همین قرار گرفتن در شرایط خوب و بد، نوسان را افزایش می‌دهد.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در حال حاضر باید بازار سرمایه پل بین وجه نقد مازاد و بخش مولد اقتصاد باشد و این مهم‌ترین موضوع است. در کشور به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز نقدینگی داریم. همین مازاد نقدینگی است که در بازارهای مختلف، تقاضاهای غیرواقعی و تورم‌های مقطعی را در بخش‌های اقتصاد ایجاد می‌کند. از آن طرف، در بخش تولید نیاز به نقدینگی داریم. یکی از مهم‌ترین کارکردهای بازار سرمایه این است که بتواند این منابع مازاد را به نیازمندان نقدینگی در بخش تولید برساند و هر چه بیشتر این ارتباط را برقرار کند، در رسیدن به هدف خود موفق‌تر می‌شود. حال اینکه تا چه حد در این حوزه موفق باشیم، خود را در بازار ثانویه نشان می‌دهد.

سعیدی با طرح این پرسش که چرا در شرایط فعلی تامین مالی بخش مولد اقتصاد از مسیر بازار سرمایه اهمیت دارد؟ گفت: زمانی که حجم فعالیت شرکت‌ها افزایشی می‌شود به سرمایه در گردش بیشتری نیاز پیدا می‌کنند. همچنین در شرایط تورمی حتی اگر حجم فعالیت شرکت‌ها اضافه نشود، باز هم به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارند. علت آن است که با سطح تولید یکسان، شرکت باید پول بیشتری برای مواد اولیه بدهد و سایر هزینه‌های شرکت هم افزایشی می‌شود. به واسطه این که دوره گردش عملیات شرکت‌ها معمولا طولانی است باید سرمایه در گردش را افزایش دهند. در نتیجه در شرایط فعلی کلید ثبات اقتصاد کمک به بخش مولد از طریق تامین مالی کم هزینه است و بازار سرمایه مهمترین نهاد تحقق آن محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر سیستم بازارمالی کشور در تامین مالی سرمایه در گردش موفق باشد، شرکت‌ها به راحتی کار خود را انجام می‌دهند، گفت: نیاز بازار تغییر نکرده است. تقاضا برای تولیدات شرکت‌های بورسی سرجای خود قرار دارد، و باید مراقب طرف عرضه باشیم. طرف عرضه هم به سرمایه در گردش نیاز دارد. پس اگر سرمایه در گردش تامین شود، شرکت می‌تواند وضعیت خود را متعادل نگه دارد. اگر اقدام خاصی انجام نشود، به علت تورم، ظرفیت مورد استفاده شرکت‌ها کاهش یافته و عرضه محصول نیز کاهش می‌یابد. پایین آمدن عرضه محصول به کاهش سودآوری منجر شده و وضعیت سهام شرکت نیز در بازار ثانویه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون سابق نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس تاکید کرد:

حجم زیاد نقدینگی باید کانالیزه شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

افزایش نرخ دلار امری طبیعی است

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس گفت:

صرافی‌ها، عامل گرانی ارز

ارسال نظر