بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
سرانجام ۷۹ اولویت پژوهشی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‎های تابع در قالب ۱۱ دسته مشخص شد و امیدواریم پژوهش‎های آتی به رفع تدریجی هر یک از این چالش‎ها کمک کند.
کد خبر : ۱۸۵۲۷۵

به گزارش بورس نیوز، ابراهیم طالقانی اظهار کرد: از شرکتهای تابع شرکت ملی نفت ایران خواستیم چالشهای ۱۰ سال آینده خود را اعلام کنند و سپس با دعوت از کارشناسان و برگزاری جلسات کارشناسی مستمر، این اولویتها جمعآوری، بررسی و غربالگری شد.

به گفته وی، سرانجام ۷۹ اولویت پژوهشی شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع در قالب ۱۱ دسته مشخص شد و امیدواریم پژوهشهای آتی به رفع تدریجی هر یک از این چالشها کمک کند.

بر اساس این گزارش، این ۱۱ دسته مشتمل بر ازدیاد برداشت نفت، تولید و بهرهبرداری، مدل‌سازی و کنترل و مدیریت مخازن، نگهداشت تخصصی تولید، ارتقای فناوری در عملیات و سرویسهای حفاری، اکتشاف و علوم زمین، ساخت تجهیزات و مواد، حفاظت صنعتی و محیط زیست، مطالعات راهبردی و زیرساختی و بهرهوری، بهینهسازی مصرف انرژی و تولید بانک اطلاعاتی یکپارچه است که در هر دسته به چالشهای مشخصی پرداخته شده است.

به طور مثال، در بخش ازدیاد برداشت نفت، به چالشهایی از جمله عدم بهرهگیری از فناوریهای نوین چاهمحور (IOR)، عدم شناخت دقیق روشهای EOR متناسب با میدان‌های ایران و بازده کم عملیات تزریق آب به روشهای مرسوم مطرح است و در بخش تولید و بهرهبرداری، چالشهایی مانند راندمان پایین تجهیزات و فرایندهای بهرهبرداری، ناکارآمدی عملیات اسیدکاری در برخی موارد برای انگیزش چاه، افزایش H۲S در چاههای تولیدی نفت و گاز، تغییر مشخصات نفت و گاز تولیدی و تولید ماسه در چاهها مورد اشاره شده است.

در بخش مدل‌سازی، کنترل و مدیریت مخازن نیز چالشهایی از جمله فقدان بهرهگیری از روشهای نوین مدل‌سازی مخازن شکاف‌دار و نبود مدل ژئومکانیکی جامع برای محاسبه فشار تزریق و عملیات شکست هیدرولیکی و حفاری و کنترل ذرات سازندی عنوان شده و در بخش نگهداشت تخصصی تولید، چالشهایی مثل افزایش نسبت آب به نفت و کاهش بهرهدهی چاهها خودنمایی میکند.

قدیمی بودن دستگاههای نمودارگیری و ادوات رشتههای تکمیلی ساخته شده داخلی، نشتی از لولههای مغزی و محدود بودن دانش و تجربه در حفاری آبهای عمیق نیز از جمله چالشهایی به شمار می‌رود که در بخش ارتقای فناوری در عملیات و سرویسهای حفاری بر آن تاکید شده است.

در بخش اکتشاف و علوم زمین به چالشهایی مانند عدم به‌کارگیری فناوریهای نوین در پردازش اطلاعات لرزهای، عدم توسعه فناوری بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربوری، شناخت کم ساختارهای زمینشناسی و ناشناخته بودن بسیاری از مسائل مربوط به شیل‏‌های نفتی و گازی اشاره شده است.

در بخش ساخت تجهیزات و مواد، چالش قدیمی و فرسوده بودن برخی واحدهای بهرهبرداری و تجهیزات سطحالارضی، در بخش حفاظت صنعتی و محیط زیست چالش انتشار گازهای همراه نفت، مصرف بالای مواد شیمیایی و مقاوم نبودن برخی تاسیسات در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی و در بخش بهینهسازی مصرف انرژی، مشکلات ناشی از فقدان بازار بهینهسازی مصرف و فقدان سازوکارهای مناسب برای گسترش فعالیت شرکتهای خدمات انرژی آمده است.

چالشهایی مانند کمبود مدیریت تعمیرات و نگهداری داراییهای فیزیکی و کمبودها در حوزه مدیریت پروژه در بخش مطالعات راهبردی و زیرساختی و بهرهوری و نبود نرمافزارهای بومی و استفاده نکردن از فناوریهای نوین در مدیریت میدان‌های نفت و گاز در بخش تولید بانک اطلاعاتی یکپارچه مدنظر قرار گرفته است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس اداره کل ترابری شرکت ملی حفاری ایران گفت:

120دستگاه خودروی سنگین کشنده برای جابجایی دکل حفاری

مدیرعامل شرکت بهره‎برداری نفت و گاز آغاجاری گفت:

راه‎اندازی و تکمیل توربین سولارساترن به همت متخصصان داخلی

ارسال نظر