بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بورس‌کالا، زعفران شناسنامه‌دار تحویل بگیرد/ روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست

کشاورز آگاهی آن را ندارد که به‌صورت مستقیم در قیمت‌گذاری دخیل باشد و بیشتر چشم به عرضه‌وتقاضا یا همان روش‌های سنتی دارند بنابراین باید شفافیت بورس‌کالا به‌گونه‌ای باشد که کشاورز به صورت‌ واقعی و مستقیم به بحث قیمت‌گذاری‌ها وارد شود و هر نوع دلال در لباس خریدار و صادرکننده نتواند به این بازار ورود کند.
کد خبر : ۱۸۵۶۹۵

بورس‌کالا، زعفران شناسنامه‌دار تحویل بگیرد/ روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست

نظر افضلی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی وضعیت زعفران در بورس‌کالا اظهارکرد: حدود 20استان امروز درگیر تولید طلای سرخ هستند و نظام قیمت‌گذاری مدنظر کشاورزان باید از بورس‌کالا کلید زده شود تا سطح تولید بخاطر منفعت بیشتر کشاورزان گسترش یابد.

وی ادامه داد: ارسال پیاز زعفران به تمام کشور و کشت آن شاید در مرحله نخست باعث اشتغالزایی شود اما نباید فراموش کرد که هر کالا باید چرخه کشت تا فروش را به صورت کاملا امروزی در دستور کار قرار دهند بنابراین اگر بسته‌بندی و بازاریابی صحیحی وجود نداشته باشد، بازار هدفی برای صادرات باقی نمی‌ماند.

نماینده مردم در خانه ملت افزود: بورس‌کالا برای حذف واسطه‌های داخلی اگر بتواند مثمرثمر واقع شود طبیعتا نمی‌تواند هیچ نقشی برای خارج از کشور ایفا کند ولذا صادرات فله‌ای باید قطع و طلای سرخ باید بر اساس بسته‌بندی و ایجاد ارزش‌افزوده در داخل کشور رنگ‌ صادراتی خود را به رخ بکشد.

افضلی با اشاره به اینکه باید زعفران از مزرعه شناسنامه‌دار شود ، تصریح کرد: تولید این کالای گران‌بها باید از مزرعه تا مشتری دارای برند باشد که برخی از زعفران‌ها بر اساس نام شهر آنها، نام‌گذاری شده اما تبدیل به برند جهانی برای فروش در بازار فعالیتی انجام نشده است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص بهترین روش فروش زعفران نیز گفت: قیمت زعفران در بورس‌کالا رشد داشت و بسیاری از کشاورزان زعفران کیلویی 4 میلیون تومان را حتی تا 12 میلیون تومان فروختند اما این روش کارآمد نیست زیرا زعفران جزو محصولاتی بوده که حجم گسترده آن به خارج از کشور صادر می‌شود و مکانیزمی برای صادراتی شدن آن وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کشاورز آگاهی آن را ندارد که به‌صورت مستقیم در قیمت‌گذاری دخیل باشد و بیشتر چشم به عرضه‌وتقاضا یا همان روش‌های سنتی دارند بنابراین باید شفافیت بورس‌کالا به‌گونه‌ای باشد که کشاورز به صورت‌ واقعی و مستقیم به بحث قیمت‌گذاری‌ها وارد شود و هر نوع دلال در لباس خریدار و صادرکننده نتواند به این بازار ورود کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از سوی مدیریت توسعه بازار مشتقه اعلام شد؛

فرآیند تحویل قراردادهای آتی زعفران رشته‌ای سررسید دی ۹۷

تحت تاثیر نوسانات قیمتی در بازار ارز؛

عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا ضرورت دارد

ارسال نظر