بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گوهران امید مطرح کرد:

عوامل خروج بخشی از سرمایه‌ها از بانک

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گوهران امید گفت: افزایش کنترل حساب‌های سپرده و جلوگیری از اعطای سود بی‌دلیل بانک‌ها به این نوع حسابها در نهایت موجب خروج بخشی ازسرمایه‌ها از بانک‌ها می‌شود.
کد خبر : ۱۸۵۷۵۲

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا جواشی،ابلاغ سیاست اخیر بانک مرکزی و چشم انداز مبهم سرمایه‌گذاری را مهمترین عامل کاهش جذابیت سپرده گذاری در بانک‌ها عنوان کرد و گفت: افزایش کنترل حساب‌های سپرده و جلوگیری از اعطای سود بی‌دلیل بانک‌ها به این نوع حسابها در نهایت موجب خروج بخشی ازسرمایه‌ها از بانک‌ها می‌شود. که این موضوع به معنای ورود نقدینگی سرگردان به سایر بازار‌ها است. در این شرایط باید برای جذب این نقدینگی در بازارهای مولدی همچون بورس برنامه شود.

ضوابط کنترلی بانک مرکزی به نفع ثبات بازارهاست

جواشی با اشاره به ایجاد برخی ضوابط کنترلی از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی برخی سختگیری‌هایی را اِعمال کرده است؛ به عنوان مثال اعلام شد که هر کد ملی می‌تواند تنها صد میلیون تومان در روز خرید کند یا بیش از ۵۰ میلیون تومان نقل و انتقال ممنوع است.

وی ادامه داد: این مسائل می‌تواند به توازن در بازارهای مختلف اعم از بازار سرمایه، پول، ارز و طلا منجر شود. اما از آن جایی که به دلیل اجرای برخی سیاست‌ها طی ماه‌های اخیر در بازار طلا و ارز ثباتی نسبی ایجاد شده و سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها نیز با محدودیت‌های قانونی مواجه است، احتمال این وجود دارد که بخشی از بسیاری از نقدینگی خارج شده از بانک‌ها به سمت بورس حرکت کند.

مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید، خاطرنشان کرد: تورم عددی است که اختلاف نظر بر سر آن زیاد است. با فرض این که عدد مشخصی است که همه بر روی آن توافق دارند، نرخ سود بانک‌ها باید تناسبی با تورم داشته باشد، یعنی باید گپی بین نرخ سپرده و تسهیلات وجود داشته باشد تا بانک سودآور بماند.

وی ادامه داد: تا به امروز بانک‌ها این تناسب را در نظر نمی‌گرفتند و نرخ‌های سپرده و تسهیلات متناسب با تورم تعیین نمی‌شد. بانک‌ها برای گذران وضعیت خود، نرخ‌های رقابتی بی‌منطقی را تعیین می‌کردند که این مساله نتیجه‌ای جز افزایش نرخ سود و افزایش نقدینگی نداشت.

جواشی افزود: اکنون با سیاست‌های جدید، نقدینگی از بانک‌ها خارج می‌شود و چون بازار ارز و طلا دیگر گنجایش جولان نقدینگی را ندارد، منابع احتمالا به سمت بازارهای دیگر از جمله بورس روانه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط فعلی بازار سهام تصریح کرد: به دنبال اجرای سیاست حذف سود روزشمار سپرده‌ها مسیر جذب و پذیرش نقدینگی در بازار سرمایه هموارتر شده اما بورس زمانی می‌تواند مقصد نقدینگی‌های سرگردان باشد که جذاب و با ثبات باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر