بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
رییس اداره نرم‌افزار سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد:

دریافت مجوز سامانه برخط اوراق بهادار گروهی به شرکت‌های نرم‌افزاری

رییس اداره نرم‌افزار سازمان بورس و اوراق بهادار از دریافت مجوز سامانه برخط اوراق بهادار گروهی توسط ۵ شرکت نرم‌افزاری (شامل دو شرکت که بیشترین تعداد کارگزاری‌ها را در اختیار دارند) خبر داد.
کد خبر : ۱۸۵۷۶۷

به گزارش بورس نیوز، سعید عابد نمینی از دریافت مجوز سامانه برخط اوراق بهادار گروهی توسط ۵ شرکت نرم‌افزاری (شامل دو شرکت که بیشترین تعداد کارگزاری‌ها را در اختیار دارند) خبر داد.

وی در این زمینه توضیح داد: در حال حاضر دو شرکت دیگر در حال گذراندن فرآیند اخذ مجوز هستند، که بزودی مجوز آنها نهایی خواهد شد.

عابد نمینی در خصوص فرصت‌های ایجاد شده در زمینه تسهیل معاملات بازار سهام گفت: با توجه به اینکه تمام یا عمده شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری فعال در بازار سرمایه مجوز معاملات برخط اوراق بهادار گروهی را کسب کرده‌اند، این فرصتی است که زیرساخت معاملات برخط اوراق بهادار، بیش از پیش برای کارگزاری‌ها فراهم شده و انجام معاملات تسهیل شود.

وی در ادامه توضیح داد: تا پیش از این، معامله‌‌گران تنها می‌توانستند از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (سامانه نامک) به هسته معاملات دسترسی داشته باشند. اما از این پس، معامله‌گران می‌توانند از طریق این نرم‌افزارها به سامانه معاملات دسترسی پیدا کنند.

رییس اداره نرم‌افزار سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مزایای معاملات برخط گروهی، اظهار داشت: مزایای این سامانه، بیشتر در حوزه مدیریت ریسک است. چرا که سامانه نامک از این بابت فاقد امکانات کنترلی دقیق و جامع بود.

وی در توضیح این نکته بیان کرد: در گذشته، مانده دارایی، ارتباط با بانک و اینکه معامله‌گر دقیقا برای چه کسانی معامله می‌کند (مبدا و مقصد هر خرید و فروش چه کسانی هستند)، از سمت مدیران کارگزاری آنگونه که باید قابل کنترل نبود، اما اکنون در معاملات برخط گروهی، مدیران کارگزاری می‌توانند برانجام فرآیند خرید و فروش توسط شعب و معامله گران زیر مجموعه خود نظارت و کنترل دقیق تری داشته باشند.

عابد نمینی در ادامه افزود: هر کدام از سامانه‌های معاملات برخط اوراق بهادار گروهی شرکت‌های نرم‌افزاری، دارای امکانات خاص و منحصر به فرد خود هستند. با این وجود؛ این سامانه‌ها امکانات مشترکی نیز دارند که بسیار مفید است.

رییس اداره نرم‌افزار سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان، امکانات مشترک این سامانه‌ها را در ۱۷ مورد جداگانه اینچنین بیان کرد:

1- قابلیت نمایش یکپارچه تمامی اطلاعات نماد در یک صفحه

۲- طراحی ماشین حساب بورسی در پنل ارسال سفارش جهت ایجاد سهولت و افزایش سرعت در روند ارسال سفارش

۳- تبدیل خودکار سفارش‌هایی که آستانه حجم انها بیشتر از آستانه مجاز است و ارسال به هسته معاملات با فعال کردن قابلیت «تقسیم سفارش‌های بزرگ»

۴- کنترل مانده حساب مشتری در زمان ارسال سفارش (نمایش اطلاعات مشتری و سقف خرید وی)

۵- نمایش اعتبار تخصیص یافته به مشتری و هزینه‌های مربوط به سفارش شامل کارمزد و ارزش سفارش در زمان ارسال سفارش و قابلیت ارسال سفارش به صورت تک و پی در پی

۶- وجود صفحه تنظیمات به منظور انجام تنظیمات دلخواه در سامانه

۷- امکان مشاهده اطلاعات شاخص‌های منتخب بازار سرمایه

۸- نمایش موقعیت سفارش در صف خرید و فروش

۹- وجود قابلیت انتخاب ستون‌ها جهت نمایش، جابجایی ستون‌ها، گروه بندی و مرتب سازی در تمامی جدول‌های آنلاین گروهی و قابلیت فعال کردن فیلتر بر اساس ستون‌های مختلف و قابلیت دریافت خروجی از جدول‌ها

۱۰- امکان ویرایش سفارش‌ها به صورت مطلق و نسبی و به صورت گروهی

۱۱- امکان حذف گروهی سفارش‌ها

۱۲- امکان ایجاد دسته سفارش به منظور ساخت سفارش‌های پیش فرض و ارسال آنها به صورت تکی و گروهی در زمان مورد نیاز

13- امکان مشاهده کل بازار و یا مشاهده نمادها بر اساس صنعت در ویجت نمای بازار و عمق بازار و عمق سفارش به صورت نامحدود

۱۴- وجود صفحه‌های متنوع گزارش مربوط به معاملات و سفارش‌ها

۱۵- انجام معاملات دوطرفه

۱۶- امکان مشخص کردن مشتریان (شعب) هر معامله گر و امکان جستجوی مشتری بر اساس نام و نام خانوادگی، کد بورسی …


اشتراک گذاری :
ارسال نظر