بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
در سال های نه چندان دور بیش از 60 درصد بازار کار کشور در اختیار بخش مسکن بود؛ اما با سایه افکندن رکود، سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی از 12 درصد در سال 89 به 0.1 درصد در 3 ماهه نخست سال 97 افول کرده است. تابستان و پاییز 97 بی‎رونق‎ترین ماه‎های 4 سال اخیر در معاملات مسکن محسوب می شود. این وضعیت را در صورت‎های مالی شرکت‎هایی چون «ثامان» می توان ملاحظه نمود.
کد خبر : ۱۸۵۸۵۲

بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سامان گستر اصفهان» با حجم فروش 31 میلیارد ريالی در سال منتهی به شهریور 97، در بین انبوه‎سازان در رتبه هشتم قرار گرفت. سهم این شرکت از بازار در این سال 0.4 درصد بود؛ در حالی که در سال 96 بالغ بر 1.4 درصد سهم داشت.

بر مبنای گزارش تحلیل فاصله ساختار فروش، بهای تمام شده ساخت، در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته و حاشیه سود ناخالص را به 27 درصد کاهش داده است. البته نسبت به هم‏گروهی ها بهتر عمل کرده؛ چرا که میانگین 7 شرکت دیگر، حاشیه سود 16 درصدی دارند.

بزرگترین معضل این شرکت همانند دیگر شرکت های هم‎گروه، افزایش بهای مصالح ساختمانی در کنار کاهش فروش است. همین امر موجب شناسایی زیان عملیاتی در سال مالی منتهی به شهریور 97 گردید.

رضایت‎خاطر سهامداران این انبوه‎ساز / نجات «ثامان» از گرداب زیان توسط زیرمجموعه‎ها

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، پروژه های فروش رفته در سال مالی منتهی به شهریور 97، اغلب بسیار نزدیک به بهای تمام شده به فروش رسیده است.

رضایت‎خاطر سهامداران این انبوه‎ساز / نجات «ثامان» از گرداب زیان توسط زیرمجموعه‎ها

علاوه بر هزینه سرسام آور تولید و ساخت، هزینه های اداری و عمومی حاشیه سود ناخالص را به حاشیه زیان بدل ساخته است. در شرایطی که تنها 5 درصد فروش گروه توسط هزینه های اداری و عمومی سوخت می شود، در «ثامان» نسبت این سرفصل به مبلغ فروش، 101 درصد است که اختلاف فاحشی را ایجاد کرده است. بیشترین حجم هزینه های اداری و عمومی مربوط به حقوق و دستمزد است.

اما نقطه تمایز «ثامان» با گروه خود در هزینه مالی است؛ جایی که عدد صفر در برابر آن درج گردیده است. این شرکت به جای استفاده از تسهیلات بانکی، تلاش کرده با اجرای طرح های پیش فروش، تامین مالی هر پروژه را تا حد امکان توسط همان پروژه انجام دهد. اما 15 درصد فروش گروه توسط هزینه مالی به هدر می رود و همین عاملی شده تا گروه وارد حاشیه زیان گردد.

اما آنچه که سبب شده این شرکت به سودآوری برسد، درآمد حاصل از سرمایه گذاری است که در سال مورد گزارش، به رقمی معادل 85 درصد فروش رسید. البته شایان ذکر است که سرمايه گذاري در شرکت ساختماني پرديس ساخت سپاهان به بهاي تمام شده 5 میلیارد ريال داراي زيان انباشته به مبلغ 67 ميليارد ‌ريال است که حدود 14 برابر سرمايه شرکت مزبور است.

تعین تکلیف قرارداد مشارکت با شهرداری اصفهان در خصوص پروژه بزرگ بازار زرین و آزادسازی زمین بازار قیصریه، از جمله فرصت های درآمدزایی مطلوب «ثامان» به شمار می رود. به تازگی نیز با رایزنی های انجام گرفته با شهرداری، سهم «ثامان» در پروژه کمر زرین از 21.5 به 35 درصد افزایش یافت.

به علاوه، اسناد مالکيت رسمي دارايي هاي ثابت مشهود شامل واحدهاي اداري ساختمان جهان نما، زمينهاي خيابان امام رضا و بعثت، واحدهاي اداري تجاري الماس طالقاني، رباط، وفايي و واحد مسکوني شهرک گلها و يک واحد انبار به نام شرکت منتقل نگرديده است که به عنوان یک فرصت شناخته میشود.

مجمع سالانه شرکت «سامان گستر اصفهان» فردا برگزار می شود تا از 37 ريال سود محقق شده به ازای هر سهم، بخشی بین سهامداران تقسیم گردد. اما سهامداران این شرکت باید این نکته را مدنظر داشته باشند که بخشي از سود سهام مصوب سنوات قبل شرکت در موعد مقرر قانوني 8 ماه پس از تصويب در مجمع، پرداخت نشده است.

میزان سود تقسیمی «ثامان» در سال های اخیر همواره درصد مناسبی از سود محقق شده بوده و سهامداران با رضایت خاطر مجامع سالانه را ترک کرده اند. انتظار می رود در سال جاری نیز این امر تکرار شود.

رضایت‎خاطر سهامداران این انبوه‎ساز / نجات «ثامان» از گرداب زیان توسط زیرمجموعه‎ها

اشتراک گذاری :
ارسال نظر