بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
سی‌ان‌ان گزارش داد؛

مذاکرات دور جدید چین و آمریکا

چین دور جدیدی از مذاکرات با امریکا را با هدف پایان دادن به جنگ تجاری که بازارهای جهانی و کسب و کارها را بهم ریخته را تنظیم کرده است.
کد خبر : ۱۸۶۰۸۲

به گزارش بورس نیوز، چین دور جدیدی از مذاکرات با امریکا را با هدف پایان دادن به جنگ تجاری که بازارهای جهانی و کسب و کارها را بهم ریخته را تنظیم کرده است. سی‌ان‌ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، وزارت بازرگانی چین روز جمعه اعلام کرد که نماینده تجاری ایالات متحده، جفری جریش، مذاکراتی با مقامات چینی در 7-8 ژانویه در پکن برگزار خواهد کرد. دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده هم روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد هیاتی از امریکا در این مذاکرات شرکت خواهند کرد.

علاوه بر جریش، در این هیات رسمی، دیوید مالپس، معاون بین المللی وزارت خزانه داری امریکا هم حضور دارند. لیست نمایندگی از وزارت کشاورزی، وزارت بازرگانی هم در این هیات دیده می‌شوند.

مذاکرات آتی، اولین مذاکرات رسمی از زمان توافق دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و همتای چینی‌اش شی جینپینگ در نشست گروه 20 در آرژانتین است. این مذاکرات در مورد تجارت میان دو اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای بدون ارائه جزییات بیشتر اعلام کرد که به برقراری ارتباط سازنده خوش بین است. مقامات هر دو کشور همچنین روز جمعه تلفنی با هم صحبت کردند.

تنش تجاری

عدم اطمینان از اینکه دو طرف بتوانند بر سر آتش‌بس توافق شده بمانند، باعث شد بی‌ثباتی در بازارهای جهانی تحریک شود. شاخص داوجونز روز پنجشنبه بعد از اینکه اپل هشدار داد که فروشش در چین به دلیل کاهش رشد اقتصادی این کشور و جنگ تجاری کاهش پیدا کرده است، 660 واحد یا 2.8 درصد ریخت.

کوین‌هاست، رییس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید اعلام کرد که تعداد زیادی از شرکت‌های امریکایی مشکل مشابه این مساله را دارند. این مساله سال جاری با افزایش تعرفه‌های اعمال شده توسط دو طرف ایجاد شد.

بازار سهام در چین سال گذشته به دلیل افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد تاثیر جنگ تجاری بر اقتصاد چین، حدود 25 درصد ریزش داشت.

البته بازارها روز جمعه بعد از اینکه صحبت از دور جدید مذاکرات به میان آمد، مثبت شدند. شاخصShanghai Composite چین و Hang Seng هنگ کنگ هر دو 2 درصد رشد کردند.

اما اگر دو ابر قدرت اقتصادی قادر به دستیابی به یک معامله پایدار در پایان مهلت 90 روزه نباشند، جنگ تجاری مخرب می‌تواند با اعمال تعرفه‌های بیشتر برای صدها میلیارد دلار افزایش یابد. اقتصاد چین شتاب رشد خود را سال گذشته از دست داد، همان طور که دولت تلاش می‌دهد از وام‌های پرمخاطره جلوگیری کند. حالا یک جنگ تجاری فزاینده می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

تنش‌های جدید ظهور می‌کند

یک فشار جدید در روابط چین و ایالات محده در ماه دسامبر ظاهر شد. همان زمانی که دولت کانادا اعلام کرد به درخواست امریکا، مدیرمالی شرکت هوآوی، یکی از شرکت‌های با تکنولوژی بالای چین را دستگیر کرده است.

دولت امریکا هم به دنبال استرداد این مدیر چینی بود. امریکا مدعی است که منگ وانژو تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است. این دستگیری، شدت درگیری بین دو اقتصاد برتر جهان در زمینه تکنولوژی را بیشتر کرد. هواوی، کلید تلاش‌های چین برای تبدیل شدن به نیروگاه فناوری جهان است. چین با این شرکت قصد دارد فناوری بی‌سیم 5G را به دنیا معرفی کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر