بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
در سال جاری قیمت تمام شده محصولات شوینده به سبب افزایش نرخ ارز، رشد کرد و همین افزایش سبب رشد نرخ فروش محصولات شوینده شد. این اتفاق به فرصتی برای شرکت هایی نظیر «شپارس» شد تا مجددا به دایره سودآوری بازگردند.
کد خبر : ۱۸۶۲۶۴

بر اساس ارزیابی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بين المللي محصولات پارس» 8 درصد از بازار داخل پودرهای شوینده را در اختیار دارد. 50 درصد از مبلغ فروش «شپارس» از طریق شرکت های پخش قاسم ایران، پرنیان مهیار و مدبران کوشای ایرانیان توزیع می گردد. 8 درصد از درگاه صادرات حاصل می شود و 17 درصد در حوزه زنجیرهای است. 25 درصد دیگر نیز به حوزه نمایندگی های شهرستان ها معطوف می گردد.

تحلیل فاصله ساختار فروش نشان می دهد که با کنترل بهای تمام شده، حاشیه سود ناخالص در کانال صعود قرار گرفته؛ اما با این وجود، حدود 11 درصد کمتر از میانگین 7 شرکت هم‎گروه است. البته افزایش نرخ فروش محصولات در رشد این حاشیه سود موثر بوده است.

گریز «شپارس» زیان‎دهی با طعم تلخ ارز / چه عاید سهامداران خواهد شد؟

همانطور که ملاحظه می کنید، ساختار بهای تمام شده «شپارس» تحت تاثیر مواد اولیه قرار دارد. بنابراین، افزایش نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، می تواند این ساختار را تحت تاثیر قرار دهد. البته با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نباید انتظار کاهش قیمت محصولات شوینده را داشت؛ چون افزایش نرخ محصولات شوینده بر اساس نرخ نیمایی تعیین می شود و افزایش یا کاهش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیری بر بهای تمام شده این صنعت نمی گذارد.

گریز «شپارس» زیان‎دهی با طعم تلخ ارز / چه عاید سهامداران خواهد شد؟

آن چه که بیش از همه در صورت های مالی به چشم می خورد، هزینه های فروش، اداری و عمومی است که درصد بالایی از سود ناخالص را در خود غرق می کند. در سال مالی منتهی به شهریور 97 این سرفصل رشد فزاینده 57 درصدی را ثبت کرد که غالب آن ناشی از افزایش هزینه تبلیغات بود.

در طول دو سال گذشته سرمایه شرکت از 100 به 550 میلیارد ريال رسیده که نتیجه آن، بهبود منابع مالی و نقدینگی است. از سوی دیگر، با کنترل خریدها و حجم موجودی مواد و کالا، استفاده از تسهیلات بانکی را تحت کنترل درآورد و هزینه های مالی را کاهش داد.

گریز «شپارس» زیان‎دهی با طعم تلخ ارز / چه عاید سهامداران خواهد شد؟

از یک سو هزینه های عمومی و اداری و از سوی دیگر هزینه های مالی، سود شرکت را می بلعند و رقم دندان‎گیری باقی نمیگذارند. به همین جهت هست که حاشیه سود ناخالص در ارقامی بسیار نازل و با اختلافی فاحش نسبت به گروه قرار دارد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش نرخ ارز و همچنین مواد اولیه، این شرکت باید به صورت جد نسبت به کنترل هزینه ها و حفظ سود ناخالص خود اقدام کند.

با همه این اوصاف، برای سال مالی 98، دریافت مجوز افزایش 18 و 14 درصدی نرخ فروش محصولات در مهر و شهریور ماه سال جاری، در کنار تعهد دولت مبنی بر محاسبه ارز ال.بی.ای بر مبنای نرخ 42000 ریال، روزنه های امید را باز کرده و می توان نسبت به بهبود حاشیه سود «شپارس» امیدوار بود.

چهارشنبه هفته جاری زمان به شور نشستن سهامداران «شپارس» در مجمع است تا ضمن تصمیم‎گیری در خصوص احکام مجمع سالانه، در خصوص تغییر موضوع فعالیت نیز به نتیجه برسند.

اما در این میان آنچه برای سهامداران خرد اهمیت دارد، سود نقدی است. بررسی های آبسیم نشان می دهد که مجامع این شرکت برای سهامداران به هیچ وجه رضایت‎بخش نبوده؛ چرا که در سالیان گذشته به سبب زیاندهی شرکت، سودی برای تقسیم وجود نداشت. آخرین سود نقدی به سال 92 برمی گردد که 43 درصد سود محقق شده را تقسیم نمود. با توجه به تحقق سود 22 ریالی به ازای هر سهم در سال مالی 97، از نظر مبلغ، سود چندانی عاید سهامداران نخواهد شد و انتظار DPS تک رقمی وجود دارد.

گریز «شپارس» زیان‎دهی با طعم تلخ ارز / چه عاید سهامداران خواهد شد؟

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مجوز تغییر نرخ برای این شرکت صادر شد؛

پودر‌های "شپارس" ۲۰ درصد گران شدند

حاصل عملکرد «کتوکا» در سه ماهه سوم سال حکایت دارد؛

رشد 245درصدی سود محقق شده نسبت به سال گذشته

ارسال نظر