بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
اظهارنظر حسابرس در خصوص پیشنهاد «ثنوسا» بررسی شد؛

افزایش سرمایه از محل ارزش‌گذاری مبهم سهام بانک اقتصاد نوین

حسابرس این شرکت ساختمان‌سازی، نظر خود درخصوص افزایش سرمایه این شرکت را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های این شرکت ارائه کرد.
کد خبر : ۱۸۶۵۳۱

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، حسابرس شرکت توسعه و نوسازی ساختمان ایران، نظر خود را در خصوص افزایش سرمایه شرکت توسعه و نوسازی ساختمان از مبلغ 750 میلیارد ریال به 2 هزار و743 میلیارد ریال و معادل 265 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت به‌منظور خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ارائه کرده است.


محل این افزایش سرمایه از مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت که عمدتاً 6.8 درصد سهام بانک اقتصاد نوین در اختیار این شرکت است.

نحوه ارزش‌گذاری سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام بانک اقتصاد نوین به این صورت انجام پذیرفته است که بهای سهم این بانک در معاملات بورس به‌علاوه 20 درصد افزایش ارزش ناشی از در اختیار داشتن بلوک بیش از 5 درصدی محاسبه شده است.

نکته قابل‌تأمل آن بوده که دلیل اصلی زیان‌دهی شرکت، رشد تسهیلات مالی و ناتوانی در بازپرداخت و درنتیجه افزایش هزینه‌های مالی و زیاندهی شرکت و شمولیت ماده 141 قانون تجارت است. 

نخستین سوالی که در خصوص مشکلات نقدینگی سال‌های اخیر به نظر می‌رسد آن بوده که آیا بهتر نبود مدیران شرکت توسعه و نوسازی ساختمان در سال‌ها و ماه‌های اخیر با توجه به قیمت مناسب سهام بانک اقتصادنوین اقدام به واگذاری سهام این شرکت به‌صورت بلوکی و باقیمت‌های بالاتر از 20 درصد از قیمت تابلو می‌کردند تا مشکلات نقدینگی و رشد هزینه‌های مالی شرکت رفع شود و آیا در قیمت‌های محاسبه‌شده در ارزش‌گذاری خریداری برای این سهام وجود خواهد داشت یا صرفاً ارزش محاسبه‌شده که تقریباً اندکی بیش از مبلغ موردنیاز جهت خروج از ماده 141 قانون تجارت است دارای ابهامات اساسی است؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر