بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
مدیرعامل دانا سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز:‏

پیش‌بینی اتفاقات سال97، قبل از آغاز سال

اقتصاد یک علم است و این بدان معنی بوده که شما بدون آگاهی و شناخت نمی‌توانید وارد بازار سرمایه و فعالیت‌های اقتصادی ‏شوید.‏
کد خبر : ۱۸۶۸۴۳

پیش‌بینی اتفاقات سال 97 قبل از آغاز سال/ بازار سرمایه را عملی آموزش می‌دهیم ‏

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، مجموعه دانا سرمایه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در حوزه بورس است که در کنار فعالیت‌های اقتصادی بسیاری که دارد در امر آموزش مشتاقان ورود به بازار سرمایه نیز نقشی برجسته و بزرگ را بازی می‌کند.

دانا سرمایه فعالیت خود را در زنجان کلید و به شیراز انتقال داد و هم‌اکنون در تهران نیز حضوری پررنگ دارد.

گروه رسانه‌های بورس نیوز برای آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان خود با فعالیت‌های دانا سرمایه یک گفتگوی تفضیلی با مدیرعامل این مجموعه انجام داده است که ماحصل آن را در دو قسمت تقدیم شما خواهیم کرد.

*جناب آقای دکتر جهاد برزیگر با تشکر از وقتی‌که در اختیار مجموعه بورس نیوز قراردادید. در ابتدا کمی از خود و دانا سرمایه بیشتر بگویید.

اولین بار به‌عنوان مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کارگزاری‌های بانکی متوجه شدم که بسیاری از مردم که وارد بورس می‌شوند علم این کار را ندارند و متضرر می‌شوند. در بازار فقط عده کمی بودند که در کارگزاری‌های بورس سهام رابین خودشان ردوبدل می‌کردند و باقی مردم متضرر می‌شدند.

ما قرار نبود که دانش و تجربه خودمان را در اختیار دیگران قرار بدهیم اما؛ وقتی‌که به سفارش یکی از دوستان برای تدریس به استان زنجان رفتم متوجه شدم که وقتی مردم آموزش می‌بینند و از جهل ناشی از نبود شناخت نسبت به دانش فنی و دانش حسابداری خارج می‌شوند، چقدر برای شما احترام قائل‌اند که این علم و دانش را در اختیارشان قرار می‌دهید.

به همین دلیل از سال 1391 سعی کردیم با مردم به‌صورت صادقانه و بر اساس علم و دانش صحبت کنیم. بنابراین با استفاده از پتانسیل مؤسسات عالی که خریدیم این کار را استارت زدیم. اولین بار این کار در استان زنجان، سپس شیراز و بعد در تهران انجام شد. بعدازآن این آموزش‌ها را به‌صورت آموزش راه دور انجام دادیم و در این راه دانشگاه‌های دولتی هم با ما همکاری کردند.

*اولین تغییری که احساس کردید باید در کار آموزش بدهید چه بود؟

بعد از استارت کار، متوجه شدم که باید پشتیبانی لحظه‌ای هم برای کارآموزان داشته باشیم تا هر خبری در حوزه بازار سرمایه رخ داد همراه با تفسیر آن به آن‌ها داده شود. با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسناد کتابخانه ملی ایران سعی کردیم که پایگاه خبری دانا سرمایه و دانا بورس را در اختیارشان قرار بدهیم. سپس متوجه شدیم نقطه‌ضعف مؤسسات عالی در این است که فقط از یک استاد استفاده می‌کنند و دیدگاه آن استاد به کارآموزان تعمیم پیدا می‌کند. فرضاً ما می‌دیدیم که یک موسسه کوچک در تهران دارد آموزش می‌دهد و فرد به کارآموزان می‌گفت که فلان سهم بهتر است کارآموزان آن سهم را می‌خرند و یا سود می‌کنند و یا ضرر.

برای رفع این نقیصه، طیف بزرگی از اعضای هیات علمی را سر کلاس‌ها قراردادیم. یک کلاس را سه استادی کردیم. یک استاد آموزش می‌دهد و دو استاد دیگر معاملات را چک می‌کنند. با این اتفاق دیگر این مسئله وجود ندارد که یک استاد بگوید فلان سهام بهتر است وجود نداشته باشد و اساتید خودشان هم نقد کنند. درنتیجه یک دید متفکرانه را به کارآموزان منتقل کردیم.

* دانا سرمایه چه بهره‌برداری از این انتقال دانش به کارآموزان کرد؟

به دلیل انتقال دانش و ایجاد توانمندی بالا در کارآموزان، در مجموعه تصمیم گرفتیم تا تمام کارآموزان آموزش داده‌شده را استخدام کنیم. چون حدود 99 درصد پرسنل صد نفرِ دانا سرمایه فارغ‌التحصیل مجموعه خودمان هستند. ما مثل یک دانشگاه خیلی معتبر هستیم که اصلاً و به‌هیچ‌وجه من الوجوه دوست ندارد از مؤسسات دیگر کارآموز بگیرد. چون سطح مؤسسات دیگر را بالا نمی‌دانیم.

*یعنی آموزش‌هایی که شما می‌دهید خاص بوده و کارآموز شما را هم خاص می‌کند؟

بله - سطح موسسه ما بسیار بالا است و جاهای دیگر فقط منتظرند که یک نفر از دانا سرمایه به‌صورت حرفه‌ای فارغ‌التحصیل شده تا وی را جذب کنند. درنتیجه ما خودمان پیش‌دستی می‌کنیم و همه حرفه‌ای‌های خودمان را با حقوق بالا استخدام می‌کنیم.

*سرمایه دانا سرمایه برای گسترش کار از کجا تأمین می‌شود؟

تمام سود مجموعه ناشی از معاملات شخصی خودمان است. ما این شعر « گر طبیب بودی درد خود دوا نمودی» را معیار و ملاک خودمان قراردادیم. خیلی جاها دوست دارند که با کارآموزان حرکتی بزنند. ما هیچ‌گونه حرکتی نمی‌زنیم. یعنی همه فقط با پول خودشان کار می‌کنند و بااینکه فرضاً معتبرترین شرکت‌های سبد گردانی با ما همکاری می‌کنند در مجموعه دانا سرمایه سبد گردانی ممنوع است. اگر کسی پولش را به استاد بدهد یا در اختیار مجموعه دانا سرمایه قرار بدهد اخراج می‌شود.

*چرا چنین تصمیمی گرفتید؟

در این مجموعه هرکسی اگر هنری دارد باید روی پول خودش کار کند و موفق شود. ما بعضی از بازارها را با همین دقت زیر نظر قراردادیم درنتیجه ناخودآگاه کنترل آن بازارها دست ما آمد و زودتر از مجموعه‌های دیگر به‌سوی این بازارها حرکت کردیم. مثل بورس آتی سکه طلا، معاملات آتی زعفران، سکه‌های یک‌روزه بانکی، یا همین اخبار آتی سهام.

*با اضافه شدن ابزار جدید آموزش‌های شما تغییر می‌کند؟

ما همیشه به‌روز هستیم. ما آموزش آتی سهام را سال‌ها قبل شروع کردیم و به مردم دادیم. به دلیل مدارک دانشگاهی که دارم همیشه با این مسئله مواجه می‌شوم که اساتید و پروفسورهایی که به من مدرک دکترا دادند سر کلاس، تئوری کار می‌کنند و از حوزه عمل در این علم که جزو علوم انسانی است دور هستند. به همین دلیل سعی کردم که با بچه‌ها در موقعی که اختیار خریدوفروش سکه را توضیح می‌دهم عملی کارکنیم. زمانی که بازارهای فیوچر را آموزش می‌دهم عملی کار را یاد می‌دهم. در حال حاضر ما در رتبه پنجم هستیم اما؛ به کارگزاری‌های رتبه‌های اول تا سوم مشتری می‌دهیم.

*چه چیزی را به‌عنوان هدف به کارآموزان خود منتقل می‌کنید؟

من عقیده دارم تا زمانی که تو یک لیدر بازار موفق نباشد هیچ‌وقت افراد پشت سرش نیز موفق نخواهند بود. بنابراین این دید را به کارآموز دادیم که در بازار بورس ایران تعصب نداشته باشند.

*در همین بازار فعلی بسیاری از افرادی که شکست می‌خورند اتفاق آموزش‌دیده هستند. دلیل این مهم چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد در بورس آموزش‌دیده، آسیب می‌بینند بی‌توجه ایشان به وضعیت کلی بورس یا شاخص کلی بورس است. یعنی تقریباً تمام آموزشگاه‌ها و مؤسسات این علم را به کارآموز طوری منتقل می‌کنند که انگار شما یک‌چیز علی‌حده نسبت به دیگران دارید و ممکن است تو سود کنی و همه ضرر کنند. درصورتی‌که درواقع این‌طور نیست. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وقتی‌که علامت خرید می‌دهد بسیاری از افراد خنگ در کنار افراد باهوش سود می‌کنند. بنابراین این را نباید به فرد تعمیم داد که تو یک نابغه هستی و همه می‌توانند در دو ماه اخیر ضرر کنند و تو سود کنی. معمولاً باید این فرد را این‌طور آموزش داد که اگر زمانی دیدید که شاخص کل علامت فروش می‌دهد بیرون بیایید یا سمت‌وسوی سهام بزرگ‌تر مثل «فملی»، «کچاد» و «کگل» نرود و به سمت سهام کوچک‌تر حرکت کند.

*شما عقیده دارید شاخص بورس تهران برای خریدن یا نخریدن بسیار مهم است؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران یکی از معیارهای مهمی است که فرد باید به آن توجه داشته باشد. یعنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران اگر در بلندمدت صعودی باشد یعنی پول‌های زیادی از طرف شرکت‌های حقوقی به بورس تزریق‌شده است. توجه داشته باشید که در بازار و اقتصاد ایران که 80 درصد آن دولتی است اگر شرکت‌هایی مثل شستا و شرکت‌های بزرگ، پول را به سمت بورس نیاورند حتی اگر حقیقی‌ها پول بیاورند بورس تهران رشد نخواهد کرد. بنابراین زمانی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران صعودی است چراغ سبز سرمایه‌گذاری در بورس تهران شروع می‌شود. ولی زمانی که در کوتاه‌مدت براثر فروش موقتی مثل برج 8 و 9 ما شاهد علامت‌های فروش در شاخص کل بورس در تایم فرم روزانه بودیم حرکت به سمت سهام کوچک و بتا کوچک‌تر از یک شروع می‌شود.

پیش‌بینی اتفاقات سال97، قبل از آغاز سال

ولی زمانی مثل سال 1393 تا 1395 در بلندمدت شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نزولی بود. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری کردن در بورس خیلی احتیاط دارد یا اصلاً توصیه نمی‌شود. یکی از بهترین کارهایی که آدم می‌تواند انجام دهد این است که تشخیص دهد چه زمانی وارد بورس شود و چه زمانی فقط نظاره‌گر باشد. اشتباه دوم افراد آموزش‌دیده که متضرر می‌شوند عدم توجه به حد ضرر است. بسیاری از کارآموزان وقتی به سود می‌رسند و وقتی علامت فروش می‌دهد می‌گویند من روی سود هستم و نمی‌فروشم؛ این‌یک اشتباه است.

اشتباه سوم درباره سرمایه‌گذاری در بورس توجه به اخبار است. اخبار به ذهن کارآموز اثر زیادی می‌گذارد. یعنی طرف فکر می‌کند چون ایالات‌متحده، ایران را در 13 آبان تحریم کرده پس سکه باید رشد کند. یا تفسیر خبر را بر چیزی که می‌بیند ارجح می‌داند. چون نظر دولت به حمایت از این بازار است. مواردی که باعث می‌شود که طرف علامت‌های خریدوفروش را مدنظر قرار ندهد. ما سعی کردیم مجموعه دانا سرمایه را به‌عنوان یک نماد علمی مدنظر قرار دهیم. به دلیل اینکه اقتصاد یک مسئله علمی است ما برای این کار مجموعه دانا سرمایه را بر پایه همین علم و دانش بنا کردیم. خودمان کتاب‌ها و مقالات زیادی را نوشتیم و کارکردیم.

*دانا سرمایه تاکنون چه تعدادی کارآموز داشته است؟

مجموعه دانا سرمایه حدود 8هزار فارغ‌التحصیل دارد. از استانداری تا اداره غله، از شوفرتاکسی تا پزشکان فوق تخصص، از معاون دادستان تا قضات دادگستری، از وکلا تا افراد خانه دار را ما آموزش دادیم. همه اینها تقریباً از صفر شروع کردند. چیزی که باعث افتخار ماست این است که همه اینها روزی آماتور بودند و تبدیل به حرفه‌ای شدند. سعی کردیم در شرایط مختلف همان طور که اعتقاد داشتیم که اقتصاد کشورمان در معرض تهدید است همیشه نسبت به مسائل اقتصادی جلوتر حرکت کنیم.

*در سال 97 شما چه پیش‌بینی برای اعضای خود داشتید؟

در سال 1397 مشتریان طلایی را جمع کردیم و به آن‌ها گفتیم پیشاپیش مقام معظم رهبری ما سال 97 را سال افزایش قیمت دلار و سکه نام‌گذاری می‌کنیم و همه خندیدند. ولی واقعیتش این بود که نداشتن چنین تفکری خنده‌دار بود. زمانی که ما می‌گفتیم که دلار 3700 می‌تواند تا 12هزار تومان رشد کند همه به ما می‌خندیدند. من شک دارم که الآن هم بخندند. وقتی در خبرگزاری‌ها می‌بینیم که می‌گویند کسی نمی‌توانست این مسئله را پیش‌بینی کند به من برمی‌خورد. ما توانستیم مشتریانمان را از طریق سرمایه‌گذاری در سپرده‌های ارزی در شعب تهران تا جنوب، مولتی میلیاردر کنیم. تصور کنید یک نفر یک‌میلیون دلار خرید و سپرده ارزی کرد. این فرد روی دلار 19 هزار تومان، سرمایه سه میلیارد و 700 هزار تومانش شد 19 میلیارد تومان و به کار ساخت‌وساز در کانادا رفت و دوباره برگشت و گفت در ایران بهتر می‌تواند کار کند.

اما به وی گفتم که تو با ما توانستی بهتر کارکنی و اگر جای دیگر بودی گزینه اشتباهی را انتخاب می‌کردی و از این‌همه سود خبری نبود. سکه‌هایی که به قیمت 1200 هزار تومان برای کارآموزان می‌خریدیم می‌گفتند که مطمئن هستید که به یک‌میلیون و نیم می‌رسد دیدید که به 5میلیون و600 هم رسید یا سهام پالایشگاهی و پتروشیمی ایران. ما بعضی از این سهام را که تأکید داشتیم حواسمان روی آن‌ها باشد دیدید که تقریباً 13 برابر شد. این مسئله‌ای است که ما مدنظر قراردادیم.

پایان قسمت اول

گفت‌وگو از محمدعلی رفیعی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

خرید تضمینی زعفران کمک به ثبات قیمت این محصول

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا مطرح کرد:

مزیت بزرگ معاملات آپشن برای زعفران‌کاران

از امروز در بورس کالا رقم می‌خورد؛

معامله زعفران نگین برای تحویل فروردین ۹۸

ارسال نظر