بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
کارشناس بازار سرمایه گفت: فشارهای سیاسی همچون خروج اروپا از برجام موجبات نگه‌داری سود توسط شرکت‌ها و محافظه کاری سرمایه‌گذاران را فراهم می کند اما با وجود این ابهامات بازهم در تابستان سال جاری وضعیت بازار سرمایه مطلوب بود.
کد خبر : ۱۸۶۹۸۷

به گزارش بورس‌نیوز، بخشی از نفت ایران به مقصد کشورهای اروپایی صادر می‌شود که خریداران آن شرکت‌ها و پالایشگاه‌های این کشور هستند پس در صورتی که اروپایی‌ها نیز خرید نفت از ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا قطع کنند درآمد نفتی کشور کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد به همین دلیل انتشار زمزمه‌هایی در خصوص خروج اروپا از برجام در چندروز گذشته تحولاتی را در بازار سرمایه ایجاد کرد.

در این خصوص علیرضا تاج بر کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: عرضه‌های شدید حقوقی‌ها در مهرماه موجبات خروج نقدینگی توسط حقیقی‌هایی که در تابستان امسال وارد بازار شدند را فراهم کرد.

وی تاکید کرد: در مهرماه افراد حقیقی با عرضه‌های شدید حقوقی‌ها مواجه شدند به همین دلیل حقیقی ها در پاییز امسال با زیان از بازار خارج شدند.

تاج‌بر بابیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز در تابستان امسال سود مناسبی را تجربه کردند، افزود: در حال حاضر این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که در جهت حفظ این سود، نقدینگی خود را در بانک یا اوراق درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل حجم نقدینگی موجود در بازار کاهش یافته و نقدینگی موجود نیز از گروهی به گروه دیگر جابجا می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته نقدینگی موجود به سمت گروه‌های بانکی، خودرویی و گروه‌های کوچک هدایت شد که در حال حاضر نیز وارد گروه پالایشی شده است.

تاج‌بر با بیان اینکه فشارهای سیاسی مانند خروج اروپا از برجام نیز ابهامات را در بازار ایجاد کرده است، تصریح کرد: این عوامل موجبات نگه‌داری سود توسط شرکت‌ها و محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند اما با وجود این ابهامات بازهم در تابستان سال جاری وضعیت بازار سرمایه مطلوب بود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین نرخ دلار و تصویب بودجه را نیز در وضعیت فعلی بازار سرمایه موثر دانست و افزود: در این زمینه نیز ابهامات متعددی وجود دارد به همین دلیل امکان تحلیل بازار در شرایط فعلی وجود ندارد .

وی با بیان اینکه جذاب نبودن بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارهای موازی موثرترین عامل در افت فعلی این بازار محسوب می‌شود، افزود: براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده بازار سرمایه از نظر بازدهی نسبت به دیگر بازارهای موازی مانند مسکن و خودرو و کالا و... در وضعیت مطلوبی قرار ندارد بنابراین در شرایط فعلی بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری جذاب نیست که عرضه‌های شدید در مهر ماه توسط حقوقی‌ها نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

تاج برخاطرنشان کرد: در حال حاضر انتشار گزارش‌های 9 ماهه سیگنال‌هایی را به بازار می دهد که امیدواریم این گزارش‌ها موجبات ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه را فراهم کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر