بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
بر اساس صورت‌های مالی منتشره، مقادیر فروش خودرو در این شرکت در دوره 9 ماهه سال جاری تنها 240 هزار تن بوده است که 20 درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته است.
کد خبر : ۱۸۶۹۸۸

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت خودروسازی سایپا رکورد کسب زیان در یک دوره مالی را شکست و با کسب بیش از 50 هزارمیلیارد ریال زیان خالص در دوره 9 ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری، سهامداران خود را شوکه کرد.

بر اساس صورت‌های مالی منتشره، مقادیر فروش خودرو در این شرکت در دوره 9 ماهه سال جاری تنها 240 هزار تن بوده است که 20 درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته است. رشد هزینه تامین مواد اولیه و هزینه‌های سرسام‌آور دستمزد و سربار شرکت و همچنین شناسایی 16 هزار میلیارد ریال هزینه مالی در این دوره، از عوامل اصلی شکل‌گیری این زیان سنگین بوده اند.

رکوردشکنی سایپا و کسب زیان وحشتناک 5 هزار میلیارد تومانی

نکته جالب توجه در خصوص سایپا این است که در 3 ماهه سوم سال، این شرکت تنها توانسته است 46 هزار دستگاه خودرو را به فروش برساند.

انتظار می رود حتی نرخ های جدید نیز نتواند وضعیت شرکت را بهبود چندانی ببخشد و شاید تنها بتواند زیان دهی شرکت را کاهش دهد، زیرا که با توجه به هزینه‌های ثابت سنگین این شرکت از جمله هزینه های پرسنلی، سربار و هزینه های مالی صرفا در زمانی امکان سودآوری را برای شرکت به وجود خواهند آورد که این شرکت قادر به فروش خودرو در مقادیر بالایی باشد، امری که با توجه به رشد بیش از 70 درصدی قیمت خودرو و کاهش شدید قدرت خرید مصرف‌کننده، بسیار دور از ذهن خواهد بود. به مشکل فوق، مسائل مربوط به تامین قطعات و درخواست قطعه‌سازان مبنی بر رشد مجدد نرخ های فروش و بدهی سنگین سایپا به قطعه سازان را نیز می‌بایست اضافه کرد.

در جدول زیر، اقلام مقایسه‌ای صورت سود و زیان شرکت در سه فصل ابتدایی سال ارائه شده است و همان گونه که مشاهده می گردد، با کاهش مقادیر فروش شرکت، زیان شرکت با رشد سنگینی رو به افزایش نهاده است به گونه‌ای که افت 48 درصدی مقادیر فروش در 3 ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه قبل از آن، زیان شرکت را در حدود 100 درصد افزایش داده است.

رکوردشکنی سایپا و کسب زیان وحشتناک 5 هزار میلیارد تومانی


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برای دوره مالی 3ماهه محاسبه شد؛

زیان تلفیقی «شپلی»

برای دوره مالی ۹ماهه اتفاق افتاد؛

شناسایی زیان «حفارس»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:

بدهی 15هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان

ارسال نظر