بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان گفت:

گازرسانی پایدار در لرستان

شرکت گاز استان لرستان از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را با هدف گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان آغاز کرد.
کد خبر : ۱۸۷۵۴۵

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا لطفعلیان درباره آمادگی شرکت گاز استان لرستان برای گازرسانی پایدار در فصل زمستان و آمار گازرسانی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شرکت گاز استان لرستان از سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را با هدف گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان آغاز کرد؛ گرچه در ابتدا تنها گازرسانی شهری به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شده بود و گازرسانی روستایی در مرحله بعد قرار گرفت، البته این شرکت از سال ۱۳۷۸ طرح‌های گازرسانی خود را با جدیت بیشتری پی گرفت.

وی افزود: در ابتدای کار شرکت گاز استان لرستان که گاز خود را از منطقه ۷ انتقال گاز تامین می‌کرد از آنجا که این منطقه در استان همدان واقع شده بود و به سبب در نظر گرفتن مسافت جغرافیایی، شهرهای بروجرد و الیگودرز نخستین شهرهایی بودند که در لرستان به شبکه گاز طبیعی متصل شدند.

لطفعلیان با بیان اینکه گازرسانی شهری و روستایی از جمله افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اظهار کرد: اکنون در کشور ضریب نفوذ گازرسانی شهری به حدود ۹۸ درصد و ضریب نفوذ گازرسانی روستایی به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر اتصال شهرها و روستاهای استان به شبکه گاز روند رو به رشدی داشته است، ادامه داد: همه ۲۵ شهر استان لرستان قابلیت گازرسانی دارند که تاکنون ۲۴ شهر گازرسانی شده است.

لطفعلیان اظهار کرد: آخرین شهر استان لرستان در منطقه الیگودرز واقع شده است که اکنون گازرسانی به آن در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد و ۳۲۰ میلیارد ریال نیز برای گازرسانی به این منطقه اختصاص می‌یابد، بنابراین حق انشعاب برای هر مشترک حدود ۱۶ میلیون تومان است.

وی افزود: تاکنون ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان لرستان احداث شده است که ۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربوط به شبکه شهری و ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربوط به شبکه گاز روستایی است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان از حدود ۳ هزار روستای این استان، یک هزار و ۴۰۰ روستا به شبکه گاز متصل شده‌اند و روستاهای باقی‌مانده نیز تا پایان سال ۹۸ از نعمت گاز بهره‌مند خواهند شد.

وی در خصوص گازرسانی به روستاهای استان لرستان نیز توضیح داد: در دهه فجر پارسال ۱۳۳ روستای لرستان گازرسانی شدند، پس از آن نیز برنامه‌ریزی کردیم تا در دهه فجر ۹۷ حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ روستای دیگر را گازرسانی کنیم و تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار گرفتیم. در نیمه نخست امسال، ۲۰۴ طرح گازرسانی روستایی اجرایی شد و در دهه فجر امسال نیز گاز را به ۲۰۰ روستای دیگر می‌رسانیم.

لطفعلیان ادامه داد: افزون بر آغاز گازرسانی به این روستاها، کلنگ‌زنی طرح گازرسانی به ۸۳ روستای دیگر نیز تا پایان امسال انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان تصریح کرد: از ابتدای امسال به ۲۰۰ مجموعه صنعتی خرد و کلان گازرسانی شد و در دهه فجر نیز ۱۳۶ مجموعه صنعتی استان از نعمت گاز برخوردار خواهند شد، اکنون یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی استان از گاز بهره‌مند هستند که کارخانه سیمان دورود و نیروگاه گازی دورود از جمله صنایع پرمصرف محسوب می‌شوند.

وی درباره اعتبارات هزینه شده برای اجرای طرح‌های گازرسانی استان لرستان اظهار کرد: از سال ۹۶ تاکنون ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه گاز لرستان هزینه شده است تا بتوانیم در آینده نزدیک لرستان را به عنوان استان سبز معرفی کنیم.

لطفعلیان درباره نگهداشت شبکه تغذیه و توزیع گاز استان لرستان تصریح کرد: یکی از اقدام‌هایی که به‌طور دائم روی شبکه گاز استان انجام می‌شود عملیات نشت‌یابی است، به گونه‌ای که در ۹ ماه امسال حدود ۵ هزار و ۹۰۰ کیلومتر نشت‌یابی روی شبکه انجام شده است. گرچه شبکه گاز استان لرستان هنوز یک شبکه جوان محسوب می‌شود، اما مقاوم‌سازی و نگهداری از شبکه همواره مورد تاکید و توجه است.

وی افزود: نگهداشت مداوم شبکه به همراه اجرای طرح‌های زیرساختی مانند تقویت شبکه گاز موجب شده است تا شرکت گاز استان لرستان در آغاز فصل سرما به مردم اطمینان دهد که مشکلی در زمینه دریافت پایدار و ایمن گاز نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان درباره همکاری دیگر نهادها با شرکت گاز استان برای اعطای مجوزهای لازم گفت: با توجه به وضعیت تاریخی و جغرافیایی استان، اجرای پروژه‌های گازرسانی نیازمند تعامل مطلوب با نهادهای مرتبط مانند استانداری، اداره راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی است و تاکنون نیز هماهنگی مناسب با این نهادها کمک کرده تا طرح‌های گازرسانی با موفقیت اجرا شوند.

به گفته لطفعلیان در ۹ ماه امسال یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون مترمکعب گاز در استان لرستان مصرف شده و پیش‌بینی می‌شود در سه ماه پایانی سال رقم مصرف به حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
قائم مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت:

نیروگاه زاگرس کوثر از استراتژیک‌‌ترین نیروگاه‌های کشور

تا پایان سال جاری پیش بینی شد؛

افزایش صادرات «سفانو»

ارسال نظر