بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت:

دستورالعمل لازم برای ترخیص خودروهای وارداتی

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات گفت: دستورالعمل لازم برای ترخیص این خودروها آماده است و به زودی ابلاغ می شود و فرایند ترخیص این خودروها احتمالاً در هفته جاری آغاز می‌شود.
کد خبر : ۱۸۷۷۳۸

به گزارش بورس نیوز، سید مهدی نیازی در پاسخ به اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ای برای ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو دارد، گفت: وزارت صمت در سال جاری، ثبت سفارش جدیدی برای خودرو ندارد و تنها خودروهای موجود در گمرک که ثبت سفارش آنها در سال گذشته و اوایل سال ۹۷ انجام شده ترخیص خواهد شد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات افزود: پس از آن که واردات خودرو ممنوع شد و خودروهای وارداتی چندین ماه در گمرک بلاتکلیف ماند هیات دولت در مصوبه ۱۶ دی‌ماه مقرر کرد؛ ثبت سفارش خودروهایی که داخل گمرک هستند و تا ۱۶ مرداد قبض انبار گمرکی دارند، احیا شود تا این خودروها از گمرک ترخیص شوند.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش جدیدی برای واردات خودرو نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: خودروهایی موجود در گمرک تعیین تکلیف می‌شوند؛ برخی از این خودروها پرونده قضایی دارند که -در مصوبه‌ای که ان‌شاالله سران سه قوا به ما می‌دهند- سیر مراحل تجاری از مراحل قضایی جدا خواهد شد. بنابراین خودروهای داخل گمرک ترخیص می‌شود سپس قوه قضاییه به پرونده‌ آنها رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد میکند.

نیازی خاطرنشان کرد: از آنجایی که مردم برای واردات این خودروها هزینه کردند دولت تصمیم گرفت زمینه ترخیص خودروها را فراهم کند.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات در پاسخ به این سوال که آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای ثبت سفارش خودرو در سال ۹۸ دارد، توضیح داد: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای آزاد شدن واردات خودرو ندارد.

نیازی با بیان اینکه حدود ۱۳ هزار خودرو در گمرک وجود دارد، یادآور شد: با مصوبه هیات وزیران عمده این خودروها ترخیص می‌شود. دستورالعمل لازم برای ترخیص این خودروها آماده است و به زودی ابلاغ می شود و فرایند ترخیص این خودروها احتمالاً در هفته جاری آغاز می‌شود.

وی درباره برخی گلایه‌های بخش خصوصی مبنی بر محدودیت اعمال شده از سوی وزارت صمت برای ثبت سفارش، گفت: به علت شرایط ارزی کشور و تقاضای بسیار برای واردات کالا، هماهنگی‌هایی میان دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی به منظور اولویت‌بندی برای ثبت سفارش‌ها صورت می‌گیرد. این اولویت‌ها بر اساس منابع ارزی موجود به بانک مرکزی معرفی و بر این مبنا بانک مرکزی تخصیص ارز را تامین می‌کند.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات ادامه داد: اتفاق ویژه‌ای رخ نداده، تنها اولویت بندی‌ها در ثبت سفارش‌ها دقیق‌تر شده است. در سال جاری واردات یک هزار و ۳۹۰ ردیف تعرفه ممنوع شد و ۸۰۰ ردیف از تعرفه ارز ۴ هزار و 200 تومانی برخوردار هستند. سایر تعرفه‌ها ارز حاصل از صادرات را باید تامین کنند که با توجه به شرایط ارز حاصل از صادرات اولویت بندی‌ میان دستگاه‌ها انجام و به بانک معرفی می‌شود. شرایط مانند سال گذشته نیست در حال حاضر حجم تقاضا برای واردات بسیار است که باید متناسب با شرایط کشور اولویت داده شوند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن مطرح کرد:

استقبال بازار از افزایش دلار در نرخ‌های فروش و ارزش جایگزینی

گزارش خوداظهاری درباره خودروها صورت گرفت؛

وجود 666 خودرو بلاتکلیف در گمرک

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

تعیین تکلیف طرح ساماندهی بازار خودرو

ارسال نظر