بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت:

فشار بیشتر بر روی تجارت خارجی ایران در سال آینده

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: باتوجه به سیاست‌های ارزی کشور و نحوه مقابله با تحریم‌ها چنین به نظر می‌رسد که در سال آینده فشار بیشتری در انتظار تجارت خارجی ایران است.
کد خبر : ۱۸۸۲۸۲

فشار بیشتر بر روی تجارت خارجی ایران در سال آینده

به گزارش بورس نیوز، پدرام سلطانی درباره سیاست های ارزی در کشور اظهار کرد: باتوجه به سیاست‌های ارزی کشور و نحوه مقابله با تحریم‌ها چنین به نظر می‌رسد که در سال آینده فشار بیشتری در انتظار تجارت خارجی ایران است. با روشی که امروز جلو می‌رویم، در سال آینده به طور طبیعی در تامین ارز لازم برای تجارت خارجی به مشکل برخورده و فکر می‌کنم صادرات روند کاهش را در پیش بگیرد. به نظر می‌رسد در حوزه تجارت خارجی دغدغه فعالان اقتصادی بیشتر خواهد شد.

وی افزود: سال 98 سال تنگنای بیشتر برای فروش نفت و دریافت عواید حاصل از آن است. محدودیت‌هایی که در زمینه حمل و نقل دریایی برای ایران ایجاد شده، تجارت خارجی را بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. این مشکلات بر بخش تولید هم سرریز می‌کند. تنگنای مواد اولیه به دلیل تنگنای واردات مشکل را بیشتر می‌کند. البته صادرات به کشورهایی که با آن‌ها مرز خاکی داریم ادامه پیدا می‌کند اما فشار بر تولید به دلایلی که پیشتر به آن اشاره کردم بیشتر می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سوی دیگر روندی که نقدینگی و نرخ ارز در سال‌های اخیر طی کرده به کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده انجامیده است. در سال‌های اخیر نقدینگی به طور لجام‌گسیخته رشد یافته و نرخ ارز جریان صعودی نرخ تورم را دامن زده است. با توجه به این شاخص‌ها، تولید از ناحیه قدرت خرید مصرف‌کننده هم در فشار قرار می‌گیرد و بسیاری از بنگاه‌ها چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند.

سلطانی تاکید کرد: فشاری که در حوزه تجارت خارجی به آن اشاره شد تنها معطوف به فعالیت شرکت‌های دولتی یا فروش نفت ایران نیست. اخباری از به پیشواز رفتن شرکت‌های اروپایی در تحریم شرکت‌های ایرانی و تمایل به عدم همکاری با طرف ایران مخابره شده که بیش از هرچیز باید آن را وابسته به اولویت این شرکت‌ها دانست. از نظر من رویکرد شرکت‌های اروپایی در همکاری با شرکت‌های ایرانی ناشی از تحلیل ریسک از سوی مدیریت آن‌هاست و طبیعی است که آن‌ها بازار آمریکا را در اولویت قرار دهند و براساس همین اولویت تصمیم بگیرند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

تمام تخم‌مرغ‌های دولت در سبد بورس

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:

حضور اپراتورهای هندی در بندر چابهار

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران:

27 میلیارد دلار صادرات و 26 میلیارد دلار واردات

ارسال نظر