بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی، نه فقط رونق ایجاد نمی‌کند؛ بلکه التهاب بازارهای دیگر را در پی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۸۸۴۱۶
به گزارش بورس نیوز، این روزها به وفور واژه «رکود اقتصادی» را می شنویم و اکثر صنایع تولیدی و بازارها با این معضل دست به گریبان هستند. اما «رکود» به چه معناست و چرا باید نگران آن بود؟
رکود اقتصادی معمولا ناشی از افت تقاضا است. وقتی تقاضایی برای کالاهای تولیدی نباشد، واحد تولیدی سودآوری نداشته و زیان تولیدکننده یعنی کاهش حجم فعالیت و بیکاری کارگران و ناتوانی شرکت در بازپرداخت تسهیلات بانکی و در نهایت، ایجاد بحران در بانک ها! رکود اقتصادی می‌تواند موجب نابودی بخش قابل‌توجهی از مشاغل شود و کاهش اشتغال، تولید ناخالص داخلی را کاهش داده و سفره خانوارها را کوچکتر خواهد کرد. در چنین شرایطی، خرید کالای با دوام، سفر، و حتی آموزش از اولویت کمتری برای مردم برخوردار خواهندبود.

البته هیچ رکودی پایدار نیست و حتی بزرگ‌ترین رکودهای اقتصادی تاریخ نیز پس از مدتی رفع شده؛ اما رکود اقتصادی، لزوما رونق اقتصادی به دنبال نداشته و می تواند سبب بحران اقتصادی گردد.

رکود اقتصادی در کشور ما عمدتا ناشی از رشد اقتصادی منفی،سیاست های نادرست اقتصادی دولت، تحریم ها و مشکلات صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی، و نیز کاهش قیمت جهانی نفت خام بوده است. 

با توجه به اینکه طولانی شدن دوره رکود اقتصادی می تواند سبب بروز بحران اقتصادی شود، ضروری است اقداماتی جهت ایجاد رونق در صنایع تولیدی صورت گیرد. ظاهرا مرکز پژوهش های مجلس اخیرا پیشنهاد کرده از سال آینده از سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، مالیات ۲۵ درصدی اخذ شود.

سید بهاالدین حسینی هاشمی کارشناس پولی و بانکی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بحث اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی قبلا هم چند بار مطرح شده، ولی اجرایی نشده است.

وی افزود: موافق اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی نیستم. این اقدام می تواند سبب بروز بحران در بانک ها و خروج سپرده از بانک ها شود. کاهش مانده سپرده در بانک منجر به ورود پول به سایر بازارها و ایجاد تورم خواهد شد. این اتفاق نه فقط رونق ایجاد نمی کند؛ بلکه التهاب بازارهای دیگر را در پی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی در  رابطه با راهکارهای ایجاد رونق در بخش تولید و بازارهای سرمایه و مسکن و... اظهار داشت: به طور کلی بانک ها در ایجاد رونق یا رکود در اقتصاد نقش دارند. بانک ها از طریق اعطای تسهیلات جهت خرید کالای نهایی، تسهیلات گردشگری، تسهیلات خرید مسکن و... سبب تحریک تقاضا شده و رونق ایجاد خواهند کرد؛ مشروط بر آنکه منابع این کار را در اختیار داشته باشند.

حسینی هاشمی در خاتمه تصریح کرد: سیاست گذاران می توانند با انجام اقداماتی مانند یکسان سازی نرخ ارز، حذف نرخ های دستوری سود سپرده های بانکی، تعدیل نرخ بهره تسهیلات مشارکتی و نیز تعیین تکلیف سود مشاع و سود غیر مشاع بانک ها رونق ایجاد کنند. با شرایط کنونی نظام بانکی، پرداخت سود سپرده گذاران از محل درآمدهای مشاع امکانپذیر نیست و بانک ها ناچار به پرداخت سود سپرده گذاران از محل درآمدهای غیر مشاع هستند. این موضوع، موجب ضرر و زیان سهامداران بانکی می شود و باید تدبیری اندیشیده شود که پرداخت سود سپرده گذاران به قیمت تضییع منافع سهامداران انجام نشود. این مباحث نیازمند کارشناسی همه جانبه خواهد بود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با افزایش قیمت دلار؛

بهترین سفر تورهای داخلی است!

در گزارش عملکرد ۸ ماهه اعلام شد؛

بیشتر شدن صادرات غیرنفتی

از سوی بانک مرکزی اعلام شد؛

اعلام قیمت روز ارزهای دولتی

ارسال نظر