بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
«وصنا» به زودی به استقبال مجمع سالانه می‎رود؛ مجمعی که برای سهامداران این شرکت همواره پربار بوده و درصد بسیار بالایی از سود شناسایی شده بین سهامداران تقسیم گردیده است. با وجود براورد کاهش سود، درآمد بیشتری برای زیرمجموعه‎های خود درنظر گرفته است.
کد خبر : ۱۸۸۴۸۹

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سرمایهگذاری گروه صنایع بهشهر ایران» سال مالی منتهی به آذر 97 با رشد قابل توجه در شناسایی سود به پایان رساند. 79 درصد سود 887 میلیارد ريالی محقق شده، از محل فروش سرمایهگذاریها حاصل شده است. به عبارتی، این شرکت از رشد قیمت سهام در سال جاری نهایت استفاده را برده و اقدام به فروش سرمایهگذاریهای خود کرده است.

نتیجه این اقدام، ضمن این که بازده پرتفوی به رقم 50 درصد رسید، شاهد رشد شدید بازده داراییها و بازدهی حقوق صاحبان سهام هستیم.

نگاه روشن این شرکت سرمایه‎گذار به آینده بورس / مجمعی پربار در انتظار سهامداران «وصنا»

در دورهای اخیر اغلب نسبت قیمت به خالص ارزش داراییها در ارقام مناسبی قرار داشته و حتی در برهه ای از زمان که به موجب افت شاخصهای بازار سهام، خالص ارزش داراییها نیز کاهش یافت، این نسبت نه تنها تزلزل به خود راه نداد بلکه مسیر صعود را در پیش گرفت.

نگاه روشن این شرکت سرمایه‎گذار به آینده بورس / مجمعی پربار در انتظار سهامداران «وصنا»

«وصنا» به زودی به استقبال مجمع سالانه میرود؛ مجمعی که برای سهامداران این شرکت همواره پربار بوده و درصد بسیار بالایی از سود شناسایی شده بین سهامداران تقسیم گردیده است. بر این اساس، انتظار میرود در مجمع پیش‎رو نیز روند سالهای گذشته تکرار شود و غالب سود تحقق یافته به صورت نقدی پرداخت گردد.

نگاه روشن این شرکت سرمایه‎گذار به آینده بورس / مجمعی پربار در انتظار سهامداران «وصنا»

«وصنا» برآورد کرده در سال مالی 98 به سود خالص 497 میلیارد ريالی دست یابد که نسبت به سود تحقق یافته سال مالی 97 افت 44 درصدی را نشان میدهد.

نگاه روشن این شرکت سرمایه‎گذار به آینده بورس / مجمعی پربار در انتظار سهامداران «وصنا»

چند نکته در پیش بینی این شرکت به چشم میخورد.

1. درآمد سود سهام با رشد حدود 28 درصدی پیش بینی گردیده که نشان میدهد این شرکت نسبت به بهبود شرایط شرکتهای تحت تملک در سال آینده امیدوار است و نگاه روشنی به بازارهای کشور دارد. شایان ذکر است که صنایع «واسطهگری مالی»، «فلزات اساسی» و «مواد غذایی» به ترتیب بیشترین سهم را از پرتفوی «وصنا» دارند.

2. برنامه شرکت در تدوین بودجه سال آتی با لحاظ نمودن سود حاصل از خرید و فروش سهام بانک «اقتصاد نوین» است. شایان ذکر است بر اساس رویه سالهای گذشته بانک «اقتصاد نوین»، از محل تقسیم سود نقدی، هیچگونه رقمی پیش‎بینی نگردیده است.

3. برای هزینه مالی روند نزولی درنظر گرفته شده که بیانگر این است «وصنا» تصمیمیبرای اخذ تسهیلات جدید ندارد.

4. تنها موردی که سبب کاهش برآورد سود خالص گردیده، افت سود حاصل از فروش سرمایهگذاریها است که ممکن از سیاست حفظ سرمایهگذاریها نشأت گرفته باشد.

در مجموع، این سهم برای سرمایهگذاری کم‌ریسک و مناسب ارزیابی میشود و حتی با دید حضور در مجمع نیز خرید آن توجیه پذیر است. به خصوص آن که سهام «وصنا» به موجب دارا بودن بازارگردان، از 30 آذر ماه سال گذشته تا به امروز بازدهی مناسب 57 درصدی را عاید سهامداران صبور خود کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر