بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
مدیرعامل کارگزاری رضوی گفت: در اقتصادهای توسعه یافته، بازار سرمایه به دلیل جایگاه منحصر به فرد در تامین مالی بلندمدت و با حجم انبوه، نقش مهمی در پشتیبانی از رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.
کد خبر : ۱۸۸۴۹۲

نقش مهم بازار سرمایه در رشد وتوسعه اقتصادی

به گزارش بورس نیوز، یوسف پاشانژاد، در خصوص نقش بازار سرمایه در تامین مالی پروژه‌های بزرگ گفت: در اقتصادهای توسعه یافته، بازار سرمایه به دلیل جایگاه منحصر به فرد در تامین مالی بلندمدت و با حجم انبوه، نقش مهمی در پشتیبانی از رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی دوران اتکا به منابع بانکی در تامین مالی پروژه‌های بزرگ که اغلب از نوع بلندمدت هستند پایان یافته است. از این رو واجب است به بازارسرمایه به عنوان منبع تامین قابل‌ اتکاتری نگاه کرد.

پاشانژاد بیان کرد: بازار سرمایه به دلیل اتکا بر حجم وسیعی از منابع مالی خرد، می‌تواند کمک شایانی به اجرای پروژهای بزرگ داشته باشد. همچنین این بازار می‌تواند از طریق توسعه مشارکت عمومی مردم و با اتکا به ابزارهای مالی از جمله بسترسازی توسعه انتشار اوراق‌صکوک و انواع صندوق­‌های پروژه‌ و سهام ، توان تامین مالی را در کشور تا حد زیادی افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاکید رییس جمهور به توسعه بازار سرمایه و ورود شرکت‌های بزرگ به این بازار گفت: تاکید ریاست جمهوری بر استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه نشانه بسیار خوبی به شمار می‌رود. بی‌شک استفاده از ابزارهای این بازار در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی متاثر از واقعیت‌های برآمده از رشد بازار سرمایه در سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

وی افزود: امروزه تامین مالی پروژه‌های بزرگ نفتی، صنعتی، شهری و سایر پروژه‌ها در قالب ابزارهای بورس از قبیل اوراق مشارکت، انواع صکوک و صندوق‌های پروژه در حال انجام است . در این زمینه نیز ظرفیت‌های مناسبی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده است. به گونه‌ای که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ دولت به مجلس، انتشار ۸۹ هزار میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی در دستور کار قرار داده شده که از این میزان، ۷۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به تسویه بدهی‌ها و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها و سه میلیارد دلار مربوط به اوراق ارزی مالی اسلامی است.

پاشانژاد در پاسخ به اینکه چرا به رغم پتانسیل‌های زیاد بازار سرمایه، حجم تامین مالی این کانال محدود است، گفت: در نگاه اول، بخش عمده این کمرنگ بودن، به فرهنگ تامین مالی برمی‌گردد. در اقتصاد تامین مالی به دو دسته بانک محور و بازار محور تقسیم می‌شود. با توجه به اینکه اقتصاد ما از دیرباز، اقتصادی متکی بر بانک و سیستم بانکی بوده، توجه به تامین مالی بازار محور رشد چندانی نداشته است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به لزوم فرهنگسازی در زمینه جذب منابع سرگردان از طریق بورس اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید اقدامات موثری جهت فرهنگ سرمایه‌گذاری و شناسایی ظرفیت‌های بازار سرمایه به عموم مردم صورت گیرد.

این مدیر بورسی در بخش دیگری از اظهاراتش به نقش تامین مالی از طریق بازار سرمایه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تامین مالی پروژه‌های بزرگ و زیربنایی با اتکا به منابع داخلی و نیز طراحی و ارائه ابزارهای سرمایه گذاری براساس سلایق مختلف سرمایه گذاران از عوامل اصلی تحقق چنین به شمار می‌رود.

وی افزود: حمایت از شرکت‌ها و کارآفرینان از طریق پیاده سازی اصول تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپها تاثیر مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور در فضای اقتصاد مقاومتی دارد. از سوی دیگر ، بورس اوراق بهادار به دلیل وجود دانش انباشته و اعتبار بین‌المللی می‌تواند زمینه‌ساز انتشار اوراق مشارکت ارزی و تامین مالی از محل منابع بین‌المللی نیز باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر