بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵
رئیس جمهور آمریکا کمتر از 90 روز پیش تصمیم گرفت؛

ناخوشایندی خودروسازان آلمانی از تصمیم ترامپ

دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا، کمتر از 90 روز پیش، تصمیم گرفت که آیا اعمال تعرفه‌های 25 درصدی برای واردات وسایل نقلیه اعمال شود یا خیر. تهدیدی که خیلی برای خودروسازان آلمان خوشایند نیست.
کد خبر : ۱۸۸۷۶۶

ناخوشایندی خودروسازان آلمانی از تصمیم ترامپ

به گزارش بورس نیوز، تعرفه‌های امریکا می‌تواند 7 میلیارد دلار هزینه در سال برای خودروسازان آلمانی به بار آورد؛ اما آنها بیشتراز کارخانه‌های خودروسازی آسیب می‌بینند. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا، کمتر از 90 روز پیش، تصمیم گرفت که آیا اعمال تعرفه‌های 25 درصدی برای واردات وسایل نقلیه اعمال شود یا خیر. تهدیدی که خیلی برای خودروسازان آلمان خوشایند نیست.

براساس گزارش‌ها، این تعرفه‌ها می‌تواند 2.5 میلیارد یورو (2.8 میلیارد دلار) هزینه برای فولکس واگن در بر داشته باشد. درآمد بی‌ام‌او، 1.7 میلیارد یورو (1.9 میلیارد دلار) کاهش می‌یابد و دالمر هم با کاهش 2 میلیارد یورویی (2.3 میلیارد دلار) مواجه خواهد شد.

هربرت دیس، مدیرعامل فولکس واگن به فایننشال تایمز گفته است که این تخمین‌ها درست است. او گفت: در بدترین حالت، احتمالا این عدد نزدیک به واقعیت است. از سوی دیگر مدیرعامل دالمر و بی ام و حاضر به توضیح درباره این اعداد نشدند.

با خودروهایی که تقریبا 30 درصد از کل صادرات آلمان به ایالات متحده را تشکیل می‌دهند، تعرفه‌ها می‌تواند تاثیر اقتصادی وسیعی داشته باشد.

موسسه تحقیقاتی اقتصادی Ifo آلمان هفته گذشته اعلام کرد که تعرفه 25 درصدی می‌تواند صادرات خودروی آلمان به ایالات متحده را طی یک دهه 50 درصد کاهش خواهد داد و از 34 میلیارد یورو (38 میلیارد دلار) به 17 میلیارد یورو (19 میلیارد دلار) برساند. سال گذشته این موسسه تخمین زده بود که تعرفه‌ها می‌تواند 0.16 درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان را کاهش دهد.

دیگر کشورها هم می‌توانند از تعرفه‌های آسیب ببینند. تقریبا نیمی از خودروی فروخته شده در امریکا، خارج از این کشور تولید می‌شوند. بیشتر این خودروها در مکزیک، کانادا و ژاپن ساخته شده اند. Ifo تخمین زده است که تولید ناخالص داخلی مکزیک 0.39 درصد کاهش می‌یابد که نتیجه تعرفه‌های امریکا خواهد بود. تولید ناخالص داخلی کانادا هم 0.23 درصد و تولید ناخالص داخلی ژاپن هم 0.1 درصد ریزش خواهد داشت.

تعرفه‌های خودرو احتمالا تنش میان اروپا و امریکا را بیشتر می‌کند، چرا که بخش اقتصاد برای اروپا بسیار مهم است. در حال حاضر، وسایل نقلیه، 10 درصد از کل تجارت بین دو منطقه را تشکیل می‌دهد. شغل بیش از 13 میلیون نفر یا 6 درصد از شغل‌های اتحادیه اروپا به این صنعت وابسته است. تحلیلگران معتقدند این وضعیت می‌تواند به رشد اقتصادی دو منطقه در دو سوی اقیانوس اطلس آسیب برساند.

ترامپ تعرفه‌ها را برای وسایل نقلیه ساخت خارج از کشور در نظر گرفته است، اما این ماجرا روی قطعات خودروی تولیدشده خارجی هم اعمال خواهد شد. بنابراین تولیدکنندگان امریکا هم که از این قطعات وارداتی برای تولیدات خود استفاده می‌کنند، هزینه تولیدشان با رشد مواجه خواهد شد. به این ترتیب یک خودروی ساخته امریکا با این قطعات وارداتی با رشد 40 تا 50 درصدی قیمت مواجه خواهد شد.

تعرفه‌ها می‌تواند قیمت خودروهای ساخت امریکا را به طور میانگین 2750 دلار افزایش دهد. در واقع تجارت میان اتحادیه اروپا و امریکا بزرگتر از تجارت میان امریکا و چین است. بنابراین در شرایط تجاری، اتحادیه اروپا می‌تواند ضربه سخت تری نسبت به چین به امریکا وارد کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نایب رئیس فراکسیون حمایت از قطعه‌سازان مجلس مطرح کرد:

واریز 4هزارمیلیارد تومان به حساب قطعه سازان طلبکار

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مطرح کرد:

استقبال کارشناسان خودرو از واگذاری این صنعت به بخش خصوصی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بدرفتاری با خریداران خودرو، قابل دفاع نیست

ارسال نظر