بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
حرکت این شرکت حاضر در گروه کاشی و سرامیک به سمت تولید محصولات با حاشیه سود بالاتر جواب داده و به رشد همزمان دو عامل، یک رشد قابل توجه در درآمدهای خود به ثبت رساند.
کد خبر : ۱۸۸۷۹۲

بر مبنای بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سرامیک‌های صنعتی اردکان» تولیدکننده انحصاری محصولات آلومینا در کشور و بزرگترین تولیدکننده محصولات سرامیکی در پایـه سیلیکاتی در خاورمیانه شناخته میشود. در راستا توسعه و تکمیل انواع کاتالیست‌ها، در حال حاضر با شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت همکاری میکند.

این کاشی‎ساز جبران کرد / جهش بلند «کسرا» به سمت تعدیل مثبت

با بروز رکود اقتصادی و افت عملیات در بازار ساخت‌وساز، «کسرا» جهت حفظ درآمدهای خود، به سمت محصولات با حاشیه سود بالاتر (صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد) حرکت کرد. به همین جهت، در طول سالهای اخیر، از حجم تولید محصول گلوله‌های سرامیکی سایر 15-75 که در صنعت نفت و پتروشیمیکاربرد دارد، کاسته و بر کاتالیست‌های جدید از جمله تیتانیا و اکتیو آلومینا تمرکز کرده است.

بررسیهای صورت‌ گرفته نیز مؤید همین موضوع است و نشان میدهد که شرکت «سرامیکهای صنعتی اردکان» به لحاظ حاشیه سود عملیاتی نسبت به سایر شرکت‌های همگروه وضعیت مناسبی دارد. در صورت ادامه روند صعودی قیمت محصولات معدنی و فلزات اساسی در بازارهای بین‌المللی و نیز رفع موانع صادرات، این شرکت می‌تواند درآمد قابل ملاحظه‌ ای از محل سرمایه‌گذاری‌ها، طی سالهای آتی کسب کند.

در بحث فروش، بر خلاف سال 96 که یک روند صعودی را طی کرد، در تابستان سال 97 مقدار فروش از تب و تاب افتاد و گام در مسیر نزول گذاشت. در مجموع، مقدار فروش ماهانه در سال جاری به مراتب کمتر از سال گذشته بوده است.

این کاشی‎ساز جبران کرد / جهش بلند «کسرا» به سمت تعدیل مثبت

اما این موضوع عاملی نشد تا مبلغ فروش افت کند؛ چرا که افزایش نرخهای فروش به کمک شرکت آمد. همان‎طور که ملاحظه میکنید از شهریور ماه به یکباره نرخهای فروش محصولات به صورت میانگین رشد قابل توجهی را به معرض نمایش گذاشتند. هر چند در تمام ماههای سال جاری نرخ فروش بالاتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

این کاشی‎ساز جبران کرد / جهش بلند «کسرا» به سمت تعدیل مثبت

به طور کلی، فروش کسرا در دو ماه اخیر جهش ناگهانی داشته که علت آن را میتوان در رشد همزمان نرخ فروش و به خصوص مقدار فروش جستجو کرد. تا پایان بهمن ماه این شرکت با ثبت درآمد فروش 435 میلیارد ريال، 40 و 24 درصد به ترتیب از دوره 11 ماهه و کل سال 96 پا را فراتر گذاشته است.

این کاشی‎ساز جبران کرد / جهش بلند «کسرا» به سمت تعدیل مثبت

«کسرا» پیش بینی کرده بود در 3 ماهه پایانی سال جاری به فروش 233 میلیارد ريالی دست یابد و جمع فروش کل سال خود را به رقم 516 میلیارد ريال برساند. این رقم در مقایسه با درآمد فروش دوره 12 ماهه سال 96 حدود 48 درصد رشد نشان میدهد. با این اوصاف به نظر میرسد شرکت میتواند تا پایان سال جاری بر پیش بینیهای خود رنگ واقعیت بپاشد و کار خود در سال 97 را با تعدیل مثبت بیش از 40 درصدی به پایان رساند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر