بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
اگر قرار باشد با راه اندازی بازار متشکل ارزی باز هم نرخ ترجیحی (ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰) و سامانه نیما سر جای خود باشند و در واقع، چند نرخی بودن ارز تکرار شود، مشکلات برطرف نخواهد شد.
کد خبر : ۱۸۸۸۶۵
بازار متشکل ارزی، راهی برای جلوگیری از دستکاری نرخ/ کارایی بیشتر این بازار در گرو مداخله حداقلی دولت
به گزارش بورس‌نیوز، ظاهرا مقررات، شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد. 

ظاهرا قرار است بازار متشکل معاملات ارزی، به پشتوانه نرم‌افزار بومی معاملاتی فرابورس در ساختمان فردوسی بانک مرکزی آغاز به کار کند و هر نرخی که در این بازار با عنوان قیمت روز اسکناس کشف قیمت شود، با عنوان مبنای قیمت و تعیین‌کننده نرخ‌ها در بازار رسمی و غیررسمی همچون کانال‌های ارزی کانادا، ترکیه و یا دبی شود تا به این ترتیب نرخ غیررسمی و غیرواقعی در بازار ارز از بین برود.

محمد نجفی کارشناس بازار ارز در گفت و گو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هنوز جزییات این طرح مشخص نیست؛ اما قطعا راه اندازی بازار متشکل، از نابسامانی های بازار ارز خواهد کاست.

وی افزود: بزرگترین بازیگر بازار ارز، دولت است. پس از دولت، بانک ها و صرافی ها مهمترین بازیگران این بازار هستند. بازار متشکل ارزی، معاملات بانک ها و صرافی ها را شفاف کرده و ضمنا به تامین نیاز بازیگران خرد (متقاضیان ارز مسافرتی و...) پاسخ خواهد داد. 

این فعال بازار ارز ضمن تاکید بر مزیت های بازار متشکل ارزی اظهار داشت: راه اندازی بازار متشکل ارزی می تواند به حذف بازارهای غیر رسمی همچون سبزه میدان و بازارهای مرزی مثل هرات کمک کند. در حال حاضر بازارهای غیر رسمی نقش جدی در تعیین نرخ ارز دارند و گاه با معاملات در حجم پایین، قیمت ارز بازار آزاد را دستکاری می کنند. در یک بازار متشکل ارزی احتمالا سازوکاری شبیه حجم مبنا تعریف می شود تا دستکاری نرخ ها به راحتی امکانپذیر نباشد. 

نجفی در ادامه با اشاره به مشکلات بازار ارز، گفت: در نظر داشته باشید که افزایش نرخ ارز، تورم در اقتصاد کشور بود، نه تقاضای سفته بازانه. بنابراین مادامی که حجم بالای نقدینگی در کشور موجب تورم شود، نمی توان از افزایش نرخ ارز جلوگیری کرد. ولی راه اندازی یک بازار متشکل ارزی می تواند رشد بازار ارز را معقول تر کند و تا حدی از التهابات ناگهانی بکاهد.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد با راه اندازی بازار متشکل ارزی باز هم نرخ ترجیحی (ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰) و سامانه نیما سر جای خود باشند و در واقع، چند نرخی بودن ارز تکرار شود، مشکلات برطرف نخواهد شد. 

نجفی در خاتمه گفت: در صورت تعریف سازوکار صحیح و اجرای مناسب، راه اندازی بازار متشکل ارزی به آرامش بازار ارز کمک خواهد کرد. اما امیدواریم مداخله دولت در این بازار در حدی نباشد که رقابت تحت تاثیر قرار بگیرد و از کارایی این بازار کاسته شود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرتوسعه شرکت ریسمان در گفتگو با بورس نیوز:

سال 97 برای کسب و کارهای کوچک بسیار سخت تمام شد

در آستانه فرا رسیدن سال نو منتشر شد؛

فهرست شعب منتخب توزیع اسکناس نو

براساس دهک‌های هزینه‌ای بررسی شد؛

اعلام نرخ تورم مصرف‌کننده بهمن‌ماه

ارسال نظر