بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

بازار سرمایه نیازمند توسعه تکنیکی و نرم افزاری/ افزایش سطح دانش مالی عاملی برای کاهش تلاطمات بازار

مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران گفت: توسعه ابزارها و نهادها در گرو IT و نرم افزار بوده و بازار سرمایه نیز در شرایط فعلی نیازمند توسعه تکنیکی و نرم افزاری است.
کد خبر : ۱۸۹۱۰۸
بازار سرمایه نیازمند توسعه تکنیکی و نرم افزاری/ افزایش سطح دانش مالی عاملی برای کاهش تلاطمات بازار

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه ایران بعنوان آینه اقتصاد در سال های گذشته با فراز و نشیب‌های متعددی روبه رو بوده و خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر تحولات زیادی قرار گرفته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خروج یک جانبه آمریکا از برجام اشاره کرد که این امر معادلات سیاسی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده و سیاست‌های بازار سرمایه ایران را نیز با چالش‌های متعددی مواجه کرده که در این خصوص گفت‌وگوی خبرنگار بورس‌نیوز با حسن قالیباف اصل مدیرعامل سابق بورس اوراق بهادار تهران را در ذیل می خوانید.

در شرایط فعلی اقتصاد کشور مهم ترین چالش بازار سرمایه چیست؟

به دلیل انجام اقدامات متعددی همچون تصویب قانون جدید بازار سرمایه در سال 84 ، اجرای اصل 44 و ایجاد نهادها و ابزارهای جدید در بازار می توان گفت که بازار سرمایه نسبت به سال های گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

وضعیت تامین مالی بازار نسبت به سال های گذشته چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

سال 88 تامین مالی شرکت ها 1000 میلیارد تومان و از محل افزایش سرمایه شرکت ها بود اما در سال گذشته فقط از طریق اوراق اختیار فروش تبعی به میزان 2700 میلیارد تومان تامین مالی در بازار انجام شد.

تاکنون چه اقداماتی در راستای آموزش و توسعه فیزیکی بازار انجام شده است؟

در حال حاضر فعالان بازار سرمایه می توانند معاملات خود را به طور آنلاین انجام دهند همچنین تعداد ایستگاه های معاملاتی نیز در کل کشور افزایش یافته است.

موسسات مشاوره و سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری نیز امکاناتی همچون مدیریت حرفه ای سبدسهام را برای فعالین بازار فراهم کرده اند.

آیا خلایی در زمینه مقررات بازار سرمایه وجود دارد؟

در بازار مالی به لحاظ مقررات، دستورالعمل ها و تنوع ابزار و نهادها خلایی وجود ندارد اما توسعه بخش واقعی اقتصاد می تواند به بازار سرمایه نیز کمک کند.

آیا تاکنون محدودیت ها و مشکلات سیاسی کشور بر روند فعالیت شرکت ها تاثیر گذار بوده است؟

در اغلب اوقات به دلیل متاثر بودن بازار سرمایه از عومل کلان اقتصادی تغییرات قیمت شرکت های فعال در این بازار به طور همزمان اتفاق می افتد.

در شرایط فعلی نیز مشکلات سیاسی کشور عاملی برای ایجاد محدودیت در فعالیت های اقتصادی شرکت ها محسوب می شود که این امر شباهت فعالیت ها و چشم انداز آن ها را نیز فراهم کرده اما در شرایط عادی وضعیت شرکت ها یکسان نخواهد بود.

باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور وضعیت سرمایه گذاری چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

سرمایه گذاران کشور با بازاری وابسته به عوامل کلان اقتصادی مواجه هستند که در این شرایط ، کاربرد تنوع سازی و مدیریت پرتفوی در بازار نیز کمکی به سرمایه گذاران نمی کند.

تاکنون چه اقداماتی در راستای آموزش و فرهنگ سازی بورس در جامعه انجام شده است؟

سازمان بورس و بورس اوراق بهادار تهران اقدامات زیادی را در راستای آموزش، فرهنگ سازی و گسترش انجام داده اند.

از زمانی که بورس اوراق بهادار تهران یک شرکت سهامی عام بود تاکنون آموزش های لازم از طریق تالارهای منطقه ای به سرمایه گذاران ارائه می شود.

فرهنگ سازی و آموزش صرفا از طریق نهادهای فعال در بازار سرمایه انجام نمی شود بلکه وزارات علوم و آموزش و پرورش نیز باید به این امر اهتمام ویژه ای داشته باشند.

افزایش سطح دانش و آگاهی مردم چه تغییری در بازار ایجاد می کند؟

در حال حاضر افرادی با دانش مالی بالا نیز گاهی اوقات برخی از سهام ها را در صف می خرند که این امر غیرمنطقی به نظر می رسد بنابراین افزایش دانش و آگاهی موجبات کاهش تلاطمات و افزایش حرکت های منطقی در بازار را فراهم می کند.

موثرترین راهکار برای محافظت از بازار سرمایه در دوران تحریم چیست؟

توسعه ابزارها و نهادها در گرو IT و نرم افزار بوده و بازار سرمایه نیز در شرایط فعلی نیازمند توسعه تکنیکی و نرم افزاری است.

در این راستا اقدامات زیادی همچون خریداری نسخه جدیدی از سیستم معاملات در سال گذشته انجام شد اما به دلیل گشترش روزافزون بازار و ورود ابزار بدهی و مشتقات سیستم معاملات نیز باید به روز شود که اکنون باتوجه به محدودیت های موجود در فضای بین المللی کشور این امر به سختی امکان پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مسئول اداره نظارت بار انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی در گفتگو با بورس نیوز:

تسلط" بورس" بر " اوراق بدهی"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
اقای قالیباف کی شما دست ازسر بازار سرمایه کشور برمی دارید دیگه از این بازار سرمایه افتضاح تر دیدی نتیجه چندین سالیه مدیریت امسال شماهاست