بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
رئیس جمهور با اشاره به این که در شرایط عادی و معمولی نیستیم بلکه در دوران جنگ اقتصادی و روانی به سر می‌بریم، گفت: عقب نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران است.
کد خبر : ۱۸۹۲۳۹

روابط دوستانه با کشورهای همسایه کلید رونق تجارت

به گزارش بورس نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در جمع مردم لاهیجان با بیان این که در شرایط حساسی قرار گرفتیم بیان کرد: ملت ایران در طول سال ۹۷ پیروزی‌های بزرگی به دست آورد. از اردیبهشت فریاد تحریم آمریکا شروع شد، مرداد اولین مرحله تحریم‌ها اعمال شد، آبان ماه تحریم مرحله بعدی اجرا شد اما در تمامی این مراحل مردم ایستادگی کردند به لحاظ تورم شهریور و مهر ماه و تا حدی هم بهمن سخت‌ترین ماه‌های امسال بود اما ۲۲ بهمن روز شهامت ملت ایران و ایستادگی در برابر دشمنان بود. دشمن به آرزوی خود نرسید و بی‌تردید هم نمی‌رسد هرچند مشکلاتی برای مردم ما به وجود آورد .

روحانی با بیان این که دشمن سعی می‌کند ما را تحریک کند تا ما اولین نقض‌کننده معاهده خود باشیم گفت: در مرحله بعد تلاش کردند دنیا را همراه خود کنند اما هیچ یک از قدرتهای جهانی و متحدین آمریکا یعنی اروپا در برابر نقشه کاخ سفید سر فرود نیاورد بنابراین آمریکا ناچار شد به تنهایی از پیمان بین‌المللی که پیمان هفت کشور بود و سازمان ملل و شورای امنیت آن را تأیید کرده بود خارج شود.

رئیس جمهور با بیان این که دشمن فکر می‌کرد با اعمال تحریم‌ها مقاومت مردم ایران را با شکست مواجه می‌کند بیان کرد: ملت در برابر آنها مقاومت کرد و توطئه آنها علیه ملت ما خنثی شد. آنها در مهر ماه جلسه شورای امنیت تشکیل دادند اما ۱۴ عضو این شورا در مقابل آمریکا ایستادند در اجلاس ورشو تلاش کردند جهان را علیه ایران تحریک کند اما آنجا هم شکست خوردند. دشمن در مقابل ملت ما موفقیتی به دست نیاورد اما برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: امروز روز ایستادگی یکپارچه ملت ایران در برابر دشمنانی است که فکر می‌کند می‌توانند این ملت بزرگ را به زانو در آورند. من با همان عهد و پیمان سالهای ۹۲ و ۹۶ اعلام می‌کنم که دولت به عنوان خدمتگذار مردم از شرایط جنگ اقتصادی و روانی نمی‌هراسد؛ چرا که ملتی یکپارچه را در کنار خود دارد و دولت با همه توان از ملت ایران حمایت خواهد کرد و برای حل مشکلات و دغدغه آنها از تمام توان خود استفاده خواهد کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: درست است که امروز مشکلات معیشت داریم و این حرف به حق است اما در عین حال به عهدها و پیمانی که ما با مردم بسته‌ایم و آنچه به آنها وعده داده‌ایم پایبند هستیم و آنها را ادامه خواهیم داد ما از آغاز دولت یازدهم به مردم وعده دادیم که در کشاورزی به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم و امروز سه سال است که در این مسیر در گندم خودکفا هستیم و این دستاورد به برکت خداوند و دسترنج کشاورزان حاصل شده است همچنین در بسیاری از کالاهای دیگر در مسیر و مرز خودکفایی هستیم.

روحانی افزود: ما به مردم وعده د دادیم که در طول دوران دولت یازدهم و دوازدهم کشور را در مصرف انرژی به سمت خودکفایی می‌بریم در این زمینه در آغاز دولت ۶.۵ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۲.۵ میلیون لیتر بنزین روزانه به کشور وارد می‌شد اما حدود سه سال است در گازوئیل و نفت و گاز خودکفا شده‌ایم و حتی محصولات مربوطه را نیز صادر می‌کنیم همچنین امروز می‌گویم از مهر ماه سال جاری به طول کامل در زمینه بنزین خودکفا شده‌ایم و دیگر بنزین وارد کشور نکرده‌ایم. ما کشوری بودیم که در آغاز دولت ۲۵ میلیون متر مکعب گاز وارد می‌کردیم و در زمستان به گاز بیشتری نیاز داشتیم اما امروز در هیچ فصلی از سال نیاز به واردات نداریم. و صادرات خود را در این زمینه افزایش دادیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در مسیر تحقق وعده‌های که به مردم داده‌ایم در حد توانمان عمل می‌کنیم گفت: در ۳۱ سفر استانی در طول دولت یازدهم حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان وعده پرداخت اعتبار برای انجام پروژه‌های عمرانی دادم و امروز نه تنها همه این اعتبارات پرداخت شده بلکه بیشتر از آن نیز پرداخت کرده ایم یعنی تا امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در این زمینه پرداخت شده است و بیش از آنچه که به مردم قول دادیم اعتبار پرداخت کرده‌ایم. البته برخی از طرح‌ها تکمیل شده و برخی هنوز ناقص است و باید تکمیل شود و طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه نیازمندیم تا مقداری دیگر کمک کنیم تا این طرح‌ها و پروژه‌ها به نتیجه برسد.

وی همچنین با بیان اینکه روابط دوستانه با کشورهای همسایه موجب رونق تجارت در کل ایران می‌شود گفت: ما روابط خوبی با آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان داریم. دولت رابطه سازنده، موثر با همه کشورهایی که می‌خواهند با ایران رابطه داشته باشند را مد نظر دارد. آنهایی که با ما فاصله دارند، مقصر خودشان هستند. آنها از اول انقلاب مانع درست کردند. ما روابط دوستانه با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر