بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
مدیر مالی «قهکمت» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی نرخ شکر و نیز چغندرقند، بهترین اتفاق ممکن برای قندی‌ها

تصفیه شکر خام حاشیه سود کمتری نسبت به تولید شکر با استفاده از چغندرقند دارد. ضمن اینکه در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها، واردات کار دشواری خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۹۲۴۶
آزادسازی نرخ شکر و نیز چغندرقند، بهترین اتفاق ممکن برای قندی ها

به گزارش بورس نیوز، قیمت قند شکر در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته و به گفته رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان قند و شکر ظرف چند روز آینده، برداشت نیشکر آغاز شده و همچنین ۴ کشتی شکر وارداتی وارد کشور خواهدشد؛ بنابراین قیمت‌ها متعادل می‌گردد. 

البته این تمام ماجرا نیست و طبق بررسی‌های بورس‌نیوز، قیمت‌گذاری دستوری چغندرقند موجب شده کشت این محصول برای کشاورزان جذابیت نداشته باشد و در این صورت احتمالا سال آینده، حجم برداشت چغندرقند و به تبع آن تولید شکر در کشور کاهش خواهد داشت. 

اکبر نیک راه مدیر مالی شرکت قند هگمتان «قهکمت» در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: شرکت‌های تولیدکننده قند و شکر از افزایش قیمت شکر در بازار آزاد بهره‌ای نمی‌برند. شکر، کالایی استراتژیک است و تولیدکنندگان باید محصول خود را با نرخ مصوب به فروش برسانند. (هر کیلو شکر درب کارخانه ۳۰۰۰ تومان)

وی افزود: حدود ۷۰ درصد بهای تمام شده شکر را چغندرقند تشکیل می‌دهد؛ شکر و چغندرقند مشمول قیمت‌گذاری دولتی هستند؛ نرخ مصوب شکر در سال ۹۷ طبق روال سنوات گذشته، بر اساس نرخ چغندرقند تعیین شده ولی با توجه به قیمت نسبتا پایین چغندرقند و تورم و شرایط بازار سایر محصولات کشاورزی، رغبت به کشت چغندرقند کاهش داشته داشته و بسیاری از کشاورزان به سمت محصولات جایگزین سوق یافته اند.

نیک‌راه اظهارکرد: هنوز نرخ چغندرقند سال ۹۸ مشخص نشده ؛ اما امیدواریم هم نرخ چغندرقند و هم نرخ شکر را آزاد کنند تا شرایط رقابت منطقی شکل بگیرد. نرخ فعلی شکر منطقی نیست و به نظر می رسد نرخ شکر در محدوده ۴۵۰۰ تومانی منطقی تر باشد.

فعال صنعت قند در رابطه با کمبود احتمالی کشت چغندرقند اظهار داشت: مصرف سالانه شکر در کشور تقریبا ۲ میلیون تن است و اگر چغندرقند برداشت شده داخلی جوابگوی این نیاز نباشد، یا به شرکت های قندی مجوز واردات شکر خام داده خواهدشد که در این صورت شرکت ها برای واردات نیاز به نقدینگی سنگینی خواهند داشت و یا دولت مستقیما اقدام به واردات شکر خواهد کرد. ولی در هر حال تصفیه شکر خام حاشیه سود کمتری نسبت به تولید شکر با استفاده از چغندرقند دارد. ضمن اینکه در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها، واردات کار دشواری خواهد بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رئیس فراکسیون تولید ملی و اشتغال مجلس:

قاچاق کالا در حال حاضر تاثیری بر بازار ندارد

ثبات نسبی نرخ‌های فروش این قندساز اصفهانی در در اسفندماه؛

کاهش فروش کارمزدی تبدیل شکر خام به شکر سفید/ نرخ فروش ملاس محصول فرعی شرکت نیز رشد کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
شکر نایاب شده
بازرس اتحادیه خوار و بار و لبنیات اراک
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
شکر فله نایاب شده و شکر بسته بندی به مقدار کمی وجود ندارد ، سال ۹۸ سال قحطی و سقوط دولت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
روغن جامد نایاب شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
قند ۵۵۰۰ به ۸۰۰۰ تومان افزایش یافته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
سلطان شکر باید محاکمه شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳
باید کوپن قند و شکر بین مردم توزیع شود