بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
در سال 98 گروه‌هایی قندی، لاستیکی، لبنیات و تولیدکنندگان شیر و دارو و سیمان مورد استقبال بازار قرار می‌گیرند. ‏
کد خبر : ۱۹۰۳۰۱

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مطلب گفت: وقتی قیمت دلار بیش از سه برابر شد این انتظار بود که شاخص بعد از یک رشد مناسب، یک استراحت کوتاه‌مدت داشته باشد و سپس موج صعودی دیگری را شروع کند که این مهم در روز گذشته محقق شد.

وی ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد اینکه ارز نیمایی از حول‌وحوش 7800 در آن مقطع زمانی به میانگین بالای 10 هزار تومان افزایش پیدا کرد و همچنان هم انتظار می‌رود که سامانه نیما به قیمت بازار آزاد نزدیک‌تر شود.

حسینی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر طبق شنیده‌هایی که از حذف ارز 4200 تومانی به گوش می‌رسد احتمالاً گروه‌هایی مثل قندی، لاستیکی، لبنیات و تولیدکنندگان شیر و دارو و سیمان مورد استقبال بازار قرار بگیرند.

وی تأکید کرد: گروه دیگر که مورد استقبال بازار قرار خواهند، گروه ساختمانی است. البته با توجه به اینکه ارزش دارایی‌هایشان طی دو سال اخیر بیش از دو و نیم برابر شده قیمت سهامشان مترصد افزایش است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در سال گذشته برای شرکت‌های دلاری و صادراتی طی چند ماه اول نگرانی‌هایی در خصوص کسب سود و فروش وجود داشت و البته باگذشت ماه‌های مختلف و انتشار گزارش‌های ماهانه، بازار خیلی زود می‌تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد و بتواند از این اطلاعات استفاده و تحلیل انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: به‌هرحال فروش اسفند در گروه پتروشیمی مایع و میعانات اقلام مناسبی بود. از طرف دیگر افزایش اخیر قیمت دلار در بورس‌های کالایی نمود دارد و به نظر می‌آید دولت اشتباه قبلی را در خصوص قیمت‌گذاری و دخالت تکرار نخواهد کرد.

حسینی تصریح کرد: فعالیت بورس در دوره بعد از جنگ، نشان می‌دهد که هر بار دلار افزایش قیمت داشت شرکت‌های بورسی هم به همان دلیل و به همان میزان و حتی بیشتر افزایش داشتند. شرکت‌های بورسی شرکت‌های تولیدی هستند و قیمت‌گذاری محصولات‌ چه صادراتی یا بسته به قیمت‌های جهانی باشند و چه داخلی، به قیمت دلار وابسته هستند بنابراین با افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، این شرکت‌ها نیز تأثیر خوبی از این مهم می‌گیرند.

وی با اشاره به آغاز فصل مجامع گفت: شرکت‌ها تا آخر اردیبهشت فرصت دارند که صورت‌های سال مالی خود را منتشر کنند. با توجه به اینکه عمده پتروشیمی‌ها در خرداد به مجمع می‌روند صورت‌های مالی که در اردیبهشت خواهد آمد سبب می‌شود که بازار اطلاعات دقیقی از وضعیت تولید و فروش آن‌ها داشته و به نظر می‌آید از بدبینی که بازار از اواسط پاییز تا اواخر زمستان داشت کاسته و عملکرد بهتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: عمده شرکت‌های بورس می‌توانند بازده نقدی 20 تا 30 درصدی را داشته باشند و درعین‌حال نسبت P/E آن‌ها نیز حدود 3 خواهد بود.

وی در مورد گزینه‌های اصلی برای جذب سرمایه و ارائه سود بهتر به سهامداران گفت: به نظر می‌آید شرکت‌های دلاری که به‌اندازه شاخص رشد نکردند یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. از آن‌طرف در گروه‌های تورمی به دلیل عقب‌ماندگی که داشتند می‌توانند این دوره بهتر رشد کنند و افزایش قیمت داشته باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: غیر از موضوع نوسانات ارز که قطعاً در بازار مؤثر است اینکه آیا مانعی برای دسترسی شرکت‌ها به قیمت ارز واقعی و ارز بازار وجود دارد یا خیر تعیین‌کننده رفتار سهامداران خواهد بود.

وی افزود: در مقطع فعلی دسترسی‌های شرکت‌ها برای فروش ساده‌تر شده و فروش کالا در بورس کالا باقیمت ارز بالا و همچنین فروش ارز در سامانه نیما باقیمت‌های مناسبی صورت گرفته و اثر روانی گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی‌هایی که دستوری در حال پایین نگه‌داشتن قیمت‌هایشان هستند تحت تأثیر آزادسازی که احتمالاً صورت خواهد گرفت، محدودیت‌هایشان برداشته شود که این خودش می‌تواند به کاهش قیمت دلار در مقطعی دیگر کمک کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر