بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه/ فاصله حداقل چند ساله با میانگین جهانی

اتفاق یا تغییر خاصی در روند فعالیت و به تبع آن، سودآوری بیمه ها متصور نیستم. هر تحولی در گرو فراهم کردن مقدمات کار است و متاسفانه صنعت بیمه در چند سال اخیر، پیشرفت چندانی نداشته است.
کد خبر : ۱۹۰۳۲۹
پیشنهادی برای افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه/ فاصله حداقل چند ساله با میانگین جهانی

به گزارش بورس نیوز اگر چه در هنگام بروز حوادثی همچون زلزله و سیل، انتظار می رود شرکت های بیمه متحمل هزینه بیشتری شوند. ولی بررسی روند پرداخت ها در زمان بروز حوادث طی این سال ها نشان می دهد، تاثیر اتفاقات ناگوار در کشور بر بیمه ها بااهمیت نیست؛ چرا که اصولا خرید بیمه نامه جهت برخورداری از پوشش های بیمه ای اختیاری در کشور ما، اقدامی لوکس تلقی شده و به آن بهای چندانی داده نمی شود.
اگر چه در این مواقع گفته می شود از یک سو پرداخت حق بیمه ها، بسیاری از اقشار جامعه را متحمل فشار می کند و جزو اولویت های آنان نیست و از سوی دیگر، دولت با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و توان به دوش کشیدن بار حق بیمه ها را ندارد؛ اما بروز حوادثی مثل سیل هفته های اخیر، هم مردم و هم دولت را درگیر هزینه گزافی کرد که جبران آن احتمالا مدت مدیدی به طول می انجامد. در این شرایط، اجباری شدن بیمه ساختمان ها در برابر حوادث می تواند راهکار مناسبی باشد.

غدیر مهدوی کارشناس صنعت بیمه و استاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اجبار به بیمه املاک و ساختمان ها، اقدام مناسبی است که هم در صورت بروز حوادث، از بار مشکلات حادثه دیدگان می کاهد و هم به افزایش ضریب نفوذ و رشد صنعت بیمه کمک می کند. البته در حال حاضر الزام به برخورداری از بعضی خدمات بیمه ای از جمله بیمه های عمر و زندگی در سایر کشورها مرسوم است.

وی افزود: نه تنها اجباری شدن بیمه ساختمان را منطقی می دانم، بلکه معتقدم به عنوان یک راه حل جا دارد دولت با افزایش مبلغی به یارانه ها و اختصاص آن به پرداخت مبلغ حق بیمه ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی، نسبت به این مهم اقدام کند.

مهدوی ضمن تاکید بر مزایای گسترش پوشش های بیمه ای بالاخص پوشش های مربوط به جبران خسارت در اثر بلایای طبیعی اظهار داشت: با توجه به حجم بالای خسارت ها در حوادث طبیعی و فاجعه آمیز، حمایت دولت ضروری بوده و چه بهتر که دولت با مشارکت شرکت های بیمه اقدامات لازم در این زمینه را اجرایی کند.

استاد بیمه دانشگاه علامه در مورد پیش بینی وضعیت صنعت بیمه در سال ۹۸ گفت: اتفاق یا تغییر خاصی در روند فعالیت و به تبع آن، سودآوری بیمه ها متصور نیستم. هر تحولی در گرو فراهم کردن مقدمات کار است و متاسفانه صنعت بیمه در چند سال اخیر، پیشرفت چندانی نداشته است. ارزش کل پرتفوی بیمه ای شرکت های بیمه حدود ۹ میلیارد دلار در سال است و به نظر می رسد هدف گذاری رشد سالانه ۱۰ درصدی بدون احتساب نرخ تورم، میتواند بهترین اتفاق ممکن باشد. سرانه تقاضای بیمه در کشور حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار بوده، در حالی که این تقاضای سرانه جهانی به طور متوسط ۶۴۰ دلار است. این ضعف ناشی از عدم هدایت صحیح صنعت بیمه بوده و باید با راهکارهایی همچون آموزش، فرهنگ سازی و ترویج بیمه ها، ضریب نفوذ صنعت بیمه را افزایش داد.

وی در خاتمه اضافه کرد: ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور حدود ۲.۳ درصد و در جهان ، حدود ۶ درصد است. با مدیریت صحیح و جدی شاید تحقق ضریب نفوذ ۶ تا ۷ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله امکانپذیر باشد. البته اقداماتی همچون اجباری کردن بیمه ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی با حمایت و مشارکت دولت، می تواند روند افزایش ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور را تسریع کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر