بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح‌کرد:

بازگشت معاملات آتی سکه به بورس، / اظهارنظرهای نادرست و تاثیر در التهاب بازار

کارگزاری‌ها با تجربه خود می‌توانند بدون تاثیرپذیری از هیجانات بازار، به مشتریان خود مشاوره دهند و در این بین اظهارنظر برخی مسئولان هم می‌تواند به بهبود یا تخریب آن کمک بسزایی کند.
کد خبر : ۱۹۰۷۶۹

یک کارگزاری موفق تحت تاثیر هیجانات بازار جلو نمی‌رود / اظهارنظر مسئولان در التهاب بازار یا امیدواری آن نقش بسزایی دارد

علیرضا عسگری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، در خصوص نقش کارگزاری‌ها در معاملاتی که مشتریان انجام می‌دهند، گفت: کارگزاری‌ها از سال‌های پیش همواره نقش اصلی در انجام معاملات مشتریان بازار سرمایه را ایفا می‌کردند و در نتیجه تجربیات و تحلیل‌های آماری آنها می‌تواند به کیفیت بازار کمک کند.

وی ادامه داد: مهمترین ویژگی یک کارگزاری، شناسایی زمان ورود مشتری به بازار و یا زمان خروج او است که می‌تواند سبب حفظ سرمایه او شود.

به گفته عسگری، همواره بین مشتری کالایی با مشتری اوراق تفاوت وجود داشته و تفاوت بارز آن هم در این است که در کالایی، پروسه معامله با خرید آغاز می‌شود و تمام مراحل را اعم از حمل آن و یا حتی صادرات را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال برای قیر باید بشکه آن موجود باشد و یا در شرایط تحریم، در هزینه بازگشت پول با مشکل مواجه نشود. ضمن اینکه مشتری کالایی اطلاعات جامع‌تری نسبت به مشتری اوراق دارد.

افزایش درصد قانع پذیری مشتری با افزایش نوسانات بازار

مدیر انرژی و پتروشیمی کارگزاری مفید در پاسخ به این سوال که با وجود تنوع اطلاعات موجود در بازار کالایی، درصد قانع‌پذیری مشتری تا چه حد است، گفت: درصد قانع‌پذیری مشتریان در دو سال اخیر بیشتر شده و دلیل آن هم نوسانات بازار است؛ پیش از این مشتری بی‌محابا خرید انجام می‌داد اما با شرایط اقتصادی کنونی، مجبور است که به مشاوره‌های کارگزاری رجوع کند و از تحلیل‌های او استفاده کند.

این مدیر ارشد در کارگزاری مفید در ادامه به تاثیر اظهارات مسئولان در ملتهب کردن بازار و یا امیدواری آن اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در برخی مواقع شاهد اظهاراتی هستیم که پایه و اساس جامعی نداشته و صرفا یک پیشنهاد اولیه است که بدون در نظر گرفتن عواقب آن در بازار، به میان آورده می‌شود.

عسگری با بیان مثالی گفت: به عنوان مثال وزیر نفت در نشستی از خروج احتمالی قیر از فهرست معاملات خبر داد؛ اینکه این موارد تا چه میزان عملی باشد هنوز تائید نشده و فقط صحبت از آن می‌تواند به التهابات بازار دامن بزند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه اظهاراتی که مسئولان حاکمیتی و نهادهای تصمیم‌گیرنده عنوان می‌کنند، می‌تواند در نتیجه معاملات نقش داشته باشد و باید در بیان آن، احتیاط ویژه‌ای لحاظ شود.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!

عسگری با بیان اینکه سکوت بی‌موقع یا کلام بی‌موقع می‌تواند بزرگترین آسیب را به بازار بزند، گفت: ایجاد ثبات از سوی نهاد حاکمیتی یکی از بزرگترین کمک‌هایی است که می‌تواند به بهبود عملکرد کارگزاری‌ها بیانجامد.

وی به دلیل دیگری که به بروز مشکل یا اختلال در عملکرد کارگزاری‌ها می‌انجامد اشاره کرد و گفت: عدم فهم مشترک روی یک موضوع مشخص یا استفاده نکردن از یک کارشناس خبره نیز می‌تواند به تضعیف کارگزاری‌ها و ابهامات بیشتر مشتریان دامن بزند.

مدیر انرژی و پتروشیمی کارگزاری مفید در پایان همچنین به اهمیت امیدوار کردن بازار اشاره کرد و گفت: این موارد در حالی است که در نقطه مقابل اظهاراتی که می‌تواند به رونق و امیدواری بازار کمک کند و تحقق آن در ضعیف‌ترین حالت ممکن باشد اما به رونق بازار کمک کند، باید بیشتر از گذشته زده شود، تا فعالان بازار را دلگرم کند؛ به عنوان مثال مدیرعامل بورس کالای ایران از بازگشت معاملات آتی سکه به بورس خبر می‌دهد که این برای علاقمندانی که می‌خواهند از ابزارهای بیشتری استفاده کنند، می‌تواند خبر مثبت و امیدوارکننده‌ای به شمار رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر