بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
یکی از عرضه اولیه‎های سال گذشته «زفکا» بود که در تقریبا دو ماه گذشته از شروع معاملات آن، بازدهی نسبتا مناسبی را عاید سهامداران کرده و برآورد می‎شود شیرین کامی‎سرمایه‎گذاران تا زمان مجمع سالانه نیز ادامه یابد.
کد خبر : ۱۹۰۹۵۷

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «کشت و دامداري فکا» در دوره 12 ماههه سال 97 حدود 403 ريال سود خالص بدست آورد که نسبت به سال 96 رشد جالب توجه 128 درصدی را تجربه کرد.

گام بلند «زفکا» در مسیر سودآوری / مجمعی پربار در انتظار سهامداران این شرکت

این شرکت فعال در حوزه دامداری، در سالهای گذشته در یک محدوده مشخص حرکت میکرد و سودآوری شرکت تغییرات شدیدی نداشت. اما در سال 97 به مدد رشد درآمدهای عملیاتی به سود بالایی دست یافت. همان‎طور که در تصویر ذیل مشاهده میکنید، در دو سال قبل از آن، سود خالص ثابت مانده بود.

گام بلند «زفکا» در مسیر سودآوری / مجمعی پربار در انتظار سهامداران این شرکت

این شرکت در سالهای گذشته از محل فروش گندم نیز درآمدزایی میکرد ولی در سال 97 تنها به گوساله نر و شیر خام اکتفا کرد. نقطه تمایز «زفکا» با سایر شرکتها در این است که علاوه بر افزایش نرخ فروش محصولات، مقدار فروش نیز رشد داشته؛ در حالی که اغلب شرکتها افت مقدار تولید را با افزایش نرخ جبران کردند و تنها از افزایش یک عامل نفع بردند.

به این ترتیب، یک گام بلند در بخش درآمدهای عملیاتی برداشته شد و البته این عملکرد موجب پیش‌بینی درآمد 1603 میلیارد ريالی در سال 98 گردید.

گام بلند «زفکا» در مسیر سودآوری / مجمعی پربار در انتظار سهامداران این شرکت

قابل ذکر است که «زفکا» پروژه توسعه دامداری جهت افزایش تولید روزانه 210 تن شیر را با سرمایه‎گذاری 55 میلیارد ريالی، در دست اجرا دارد که تاکنون 15 درصد پیشرفت داشته و برآورد شده تا پایان مهر ماه سال 98 به بهرهبرداری برسد. تسهیلات مالی در سالی که گذشت افت قابل توجهی داشت، اما ظاهرا جهت پیشبرد این طرح مجددا دست به دامن بانکها شود و شاهد رشد بدهیها و هزینههای مالی خواهیم بود. اما با همه این اوصاف و با توجه به روند کنونی شرکت و همچنین سطح بالای تورم در اقتصاد، به نظر میرسد توانایی دستیابی به قلههای جدید در امر درآمدزایی را دارد.

نکتهای که شاید میتواند برای سهامداران این شرکت جالب توجه باشد، سود انباشته 460 میلیارد ريالی است که معادل 1.5 برابر سرمایه کنونی است. بنابراین، علاوه بر آن که میتواند از محل سود انباشته اندکی بر سرمایه خود بیافزاید، دست سهامداران در تقسیم سود نقدی در مجمع سالانه باز است و انتظار میرود سود خود به جیب سهامداران سرازیر شود. در مجمع سال 96 نیز از 590 ريال سود هر سهم محقق شده، 555 ريال آن را تقسیم کرد. البته شاید هیأت مدیره به جهت اجرای طرح توسعه ذکر شده و جلوگیری از خروج نقدینگی، سعی در حفظ سودهای محقق شده در شرکت را داشته باشد.

«زفکا» در آخرین روزهای بهمن ماه سال گذشته وارد جریان معاملات بازار سهام شد و از آن زمان تاکنون بازدهی 43 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر