بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
در هفته‎ای که سپری شد، بازار سهام با افت و خیزهای بسیار شدید همراه بود و در اواسط هفته زلزله‎ای بیش از 8 هزار واحد شاخص کل را لرزاند. اما در این میان، برخی سهم‎ها همچون «وحافظ» و «لخانه» بدون توجه به جو بازار، به روند صعودی خود ادامه دادند.
کد خبر : ۱۹۱۲۴۲

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران هفته جاری را با رقم 220 هزار واحد آغاز کرد و در اولین روز کاری جهش 4481 واحدی را تجربه کرد. اما در ادامه با افت فوق سنگین 8234 واحدی مواجه شد؛ به گونه‎ای که رکود کاهش شاخص کل از ابتدای تأسیس بورس تهران شکسته شد.

در معاملات آخرین روز کاری هفته بازار سهام، این متغیر 3147 واحد از افت روزهای گذشته را جبران کرد و 392 نماد سبزپوش در مقابل 271 نماد منفی قرار گرفتند. به این ترتیب، شاخص کل در هفتهای که گذشت نزدیک به 4 درصد افت کرد و در طی 30 روز کاری گذشته، بازدهی آن در رقم 20 درصد قرار گرفت.

نظرسنجی‎ها رنگ واقعیت گرفت / خوب‎ها و بدهای هفته بازار سرمایه معرفی شدند

در نظرسنجی بورس نیوز پیش از آغاز معاملات روز چهارشنبه، 76 درصد از شرکت‎کنندگان اعلام کردند موقعیت خرید را در معاملات برمیگزینند و در طرف دیگر، تنها 24 درصد موضع فروش را انتخاب کردند.

نظرسنجی‎ها رنگ واقعیت گرفت / خوب‎ها و بدهای هفته بازار سرمایه معرفی شدند

در معاملات روز چهارشنبه حجم کل معاملات از 7.7 میلیارد سهم عبور کرد که نسبت به روز قبل از آن، رشد 25 درصدی را به معرض نمایش میگذارد. به علاوه، با 16 درصد افزایش، 2127 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار بود. تعداد خریداران از 95 هزار عبور کرد و در مقایسه با روز سه شنبه، 13 درصد رشد نشان میدهد.

بنابراین، همان‎طور که نظرسنجی انجام شده نشان داد، میل به خرید بسیار بیشتر از فروش بود و سهامداران برخلاف روزهای گذشته در سمت تقاضا ایستادند و عرضه‎کنندگان شور و هیجان کمتری داشتند.

در مجموع، در هفته‎ای که گذشت دو نماد از بازار پایه رقابت تنگاتنگی برای کسب عنوان پربازده‎ترین سهم هفته داشتند. «وحافظ» و «لخانه» بدون توجه به جو بازار به مسیر صعودی خود ادامه دادند و بازدهی جالب توجه حدود 32 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. «حریل» نیز صف خرید خود را حفظ کرد و در نهایت 28 درصد رشد قیمت را رقم زد.

در تصویر ذیل 20 شرکت پربازده هفته را مشاهده میکنید:

نظرسنجی‎ها رنگ واقعیت گرفت / خوب‎ها و بدهای هفته بازار سرمایه معرفی شدند

اما در آن سوی معاملات، بازار پایه‎ایها مطابق انتظار در ثبت زیان نیز پیش‌قدم بودند. «بخاور» با 34 درصد افت قیمت، زیان‎ده‎ترین سهم بازار بود و «حرهشا» با 24 درصد و «سپرمی» با 22 درصد، در قعر جدول قرار گرفتند.

نظرسنجی‎ها رنگ واقعیت گرفت / خوب‎ها و بدهای هفته بازار سرمایه معرفی شدند

با توجه به برگشت هیجان خرید بین اهالی تالار شیشه‎ای حافظ، انتظار میرود معاملات روز شنبه متعادل دنبال شود. در این بین، تحریم صنایع فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران از سوی آمریکا میتواند معاملات این صنایع را تحت تأثیر قرار دهد. البته باید توجه داشت که با اعمال دور جدید تحریمها، دسترسی شرکتهای فعال در حوزه فولاد، آهن، مس و آلومینیوم ایران به سیستم بانکی بین المللی قطع شد و عملا این تحریم تازگی ندارد و اثرات آن بر بازار سهام پیش از این پیش‎خور شده بود. بنابراین، نباید در معاملات فردا این موضوع را چندان در معاملات خود اثر دهیم و هیجانی و به‎دور از منطق رفتار کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر