تعداد بازدید : ۵۹۹
کد خبر : ۱۹۱۳۴۷
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با بورس نیوز:
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
در شرایط امروز جامعه به دلیل افزایش شکاف قیمتی در بازار خودرو، طرح فروش خودرو با 5 درصد زیر قیم بازار به‌تنهایی ‏جواب نمی‌دهد مگر اینکه هم‌زمان میزان تولید دو خودروساز نیز افزایش پیدا کند.‏

دکتر امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و از کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان این مهم گفت: متأسفانه فروش محصولات از سوی شرکت‌ها با 5 درصد زیر حاشیه بازار هرروز به تأخیر می‌افتد و این مهم مشکل‌ساز خواهد بود.

وی ادامه داد: بازار خودرو در حال حاضر به دست سرمایه‌گذاران و نه مصرف‌کننده معمولی به مشکل خورده است و مطمئناً نصفه انجام شدن طرح فروش خودرو با 5 درصد زیر حاشیه بازار مشکلات را بیشتر می‌کند. اینکه برخی خودروها بر این اساس فروخته و برخی دیگر از این قانون پیروی نکنند بازهم همان مشکلات را ایجاد کرده و سرمایه‌گذاران را به سمت خودروهایی با سود بیشتر سوق می‌دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این مطلب که باید کاری کرد که خود این سرمایه‌گذاران به دلیل سودآور نبودن بازار خودرو دیگر تمایلی به این بازار نشان دهند افزود: برای رسیدن به این مهم لازم است در کنار پیش‌فروش خودرو با 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار، تولید خودرو را نیز افزایش داد.

وی تصریح کرد: تولید خودرو در کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و این در حالی است که همه توجه مدیران و حتی دولت بر روی بازار متمرکزشده و از تولید و رفع موانع آن غافل مانده‌اند.

کاکایی تأکید کرد: وزارت صمت دستور می‌دهد که تولید را بالا ببرید اما اگر خودروساز و قطعه ساز مشکلی برای تولید نداشتند که نیاز به دستور شما نبود. پس باید مشکل را حل کنید نه اینکه تنها به دادن دستور اکتفا کرده و بر خودروساز فشار بیاورید.

وی با تأکید بر این مهم که راه دیگر کمک به تولید خودرو افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی در این صنعت و صنعت مکمل یعنی قطعه‌سازی است گفت: واقعیت امروز جامعه ما این است که تحریم‌ها بسیار فشار بر صنایع ما وارد کرده‌اند و هرروز هم در حال افزایش هستند بنابراین خودروساز و قطعه ساز با مشکل جدی روبه‌رو بوده و این مشکل با تبصره و ماده حل نمی‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: وقتی کمبود قطعه افزایش یابد یعنی خودرو تولیدش کاهش‌یافته و این بدان معنی است شکاف قیمتی بازار افزایش و دیگر پیش‌فروش با 5 درصد قیمت زیر حاشیه بازار نیز جواب نمی‌دهد.

وی افزود: اگر 8 ماه پیش این نوع فروش خودرو در دستور کار وزارت صمت و خودروسازها قرار می‌گرفت امروز این‌همه مشکل در صنعت و بازار خودرو نداشتیم اما امروز کمی برای اجرا دیر شده است.

کاکایی در توضیح چرایی بی‌تأثیر بودن مدل فروش جدید خودروسازها گفت: از تابستان و مهر سال گذشته با اجرای این طرح و درآمد حاصل از آن‌هم خودروساز کارش این‌قدر گره نمی‌خورد و هم بازار با چنین شک قیمتی روبه‌رو نمی‌شد. اما امروز دو خودروساز کشور بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی روی دستشان مانده و حال به این مبلغ افزایش روزبه‌روز تحریم‌ها را نیز اضافه کنید. امروز دیگر مشکل با فروش خودرو باقیمت بازار و یا 5 درصد حاشیه بازار جواب نمی‌دهد.


دیدگاه خود را بیان کنید
* نظر:
نام:
ایمیل:
گزارش مجامع

بانک دی، آنلاین مجمع برگزار می کند

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده بانک دی آنلاین برگزار می‌شود.

زمان مجمع ۲۴ شرکت مشخص شد

زمان مجمع فولاد مبارکه، پالایشگاه فرابورسی، دو بانک و ۲۱ شرکت مشخص شد
آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

آخرین خبرها از وضعیت تولید محصولات جدید

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت بهمن دیزل روز چهارشنبه هجدهم تیر با ٨٧.٣ درصد کل اعضاء سهامداران در سالن همایش شرکت بهمن موتور برگزار شد.
افزایش ۲۴ درصدی سود خالص

افزایش ۲۴ درصدی سود خالص "بفجر" در سال 97

مدیرعامل پتروشیمی فجر گفت: در پایان اسفند ماه سال گذشته، سود خالص این شرکت 734 میلیارد تومان بوده که این رقم حاکی از افزایش ۲۴ درصدی سود خالص این شرکت نسبت به سال مالی 96 است.
رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

رشد 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97

گزارش عملکرد هیات مدیره این شرکت در سال 97 نشان دهنده افزایش 90 درصدی سود عملیاتی حسینا در سال 97 است.
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
دستور قالیباف به شرکت بورس: "شستا" را سریع تعیین تکلیف کنید
براساس قانون بازار اوراق بهادار بازگشایی و توقف نماد‌ها بر عهده بورس‌ها است، وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، صیانت از حقوق سهامداران و نظارت بر بورس‌ها است.