بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

اشتباهی بزرگ در بازگشت بازار متشکل ارزی به سیستم بانکی

در بازار سرمایه زیرساخت‌ها برای بازار متشکل ارزی مهیا بوده و تعداد فعالانی که به قصد سرمایه‌گذاری در بازار حضور دارند و همچنین شفافیت و سابقه انجام معاملات در بورس بیشتر از بسیستم بانکی است.
کد خبر : ۱۹۱۴۰۴

سید رضا اعجازی مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در موردبحث بازار متشکل ارزی تصریح کرد: امیدوار بودیم که با توجه به زیرساخت‌هایی که در بازار سرمایه وجود دارد این بازار در بورس شکل بگیرد اما گویا سازوکارش به‌صورت مستقل و زیرمجموعه بانک مرکزی بیرون از بازار سرمایه دارد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه زیرساخت‌ها برای این بازار ارزی مهیاست و تعداد فعالان برای سرمایه‌گذاری، شفافیت، سابقه انجام معاملات در بورس بیشتر از بانک‌هاست. به نظر من جایگاه اصلی که در این شرایط کشور می‌توانست کمک کند، بازار سرمایه بود.

اعجازی ضمن اشاره به ناموفق بودن سامانه نیما در کنترل و متعادل کردن بازار ارز گفت: اگر بانک‌ها از پس این موضوع برمی‌آمدند همان سامانه‌های قبلی را که گذاشته بودند را می‌توانستند اصلاح و یا ارتقا دهند.

وی تأکید کرد: متأسفانه اینکه چه می‌شود که بازار سرمایه با 50 سال سابقه را کنار می‌گذارند، نمی‌دانیم اما ای‌کاش در مجموعه اقتصاد کشور دیده می‌شد و من انتظار داشتم که این کار دربازار سرمایه راه‌اندازی شود.

تحریم‌های جدید بی‌تأثیر نیست

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در مورد تهدیدها و تحریم‌های جدید ترامپ در مورد فلزات ایرانی و صادرات این محصولات نیز گفت: حقیقت این است که این تحریم‌ها بر بازار این نوع فلزات بی‌تأثیر نیست اما؛ تأثیرش خیلی کمتر از آن چیزی است که بعضی از اهالی بازار سرمایه تصور می‌کنند.

وی افزود: به‌هرحال قبلاً هم این تحریم را داشتیم و برای نقل‌وانتقال پول هم با محدودیت روبه‌رو بودیم. اتفاقی که می‌افتد این است که بخشی از صادرات که توسط تولیدکنندگان فولاد انجام می‌شد حالا احتمالاً با تخفیف بیشتری محقق می‌شود اما؛ قطعاً جلوی فروش را نمی‌تواند بگیرد و حجم فروش را نمی‌تواند به‌شدت کاهش دهد.

اعجازی تصریح کرد: ما در تحریم مجدد تحریم شدیم و این اتفاق فقط یک اثر روانی روی خریداران می‌تواند داشته باشد که تقاضا و ادعای اخذ تخفیف بیشتری کنند.

صنایع داخلی سهم ارزنده بازار سرمایه

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار در مورد سهام ارزنده بازار در روزهای پر چالش فعلی گفت: به نظر می‌آید که اقبال بازار بعدازاین تحریم‌ها بیشتر به سمت صنایع داخلی بود و با صنایعی که کمتر با صادرات دست‌وپنجه نرم می‌کنند بازار بیشتر مثبت است.

وی ادامه داد: تورم و آثار ناشی از آن به‌هرحال در بازدهی شرکت‌های داخلی تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت و ایشان چندان تأثیری از تحریم نخواهند گرفت. لذا به نظر می‌رسد که صنایع داخلی می‌تواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد. ضمن اینکه اگر هم بحث معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی تصویب و نهایی شود شرکت‌هایی که می‌توانند از این معافیت استفاده کنند هم موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر