بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
مدیرعامل تامین سرمایه نوین مطرح کرد:

توجه به ریسک های بازار سرمایه هنگام سرمایه گذاری

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید به ریسک‌های آن نیز توجه کرد. البته باید بدانیم که رشد بازار سهام یک رشد اسمی است و در نتیجه کاهش ریسک‌ها یا افزایش بهره‌وری و توسعه بازار فروش نیست.
کد خبر : ۱۹۱۵۱۵

به گزارش بورس نیوز، ولی نادی قمی درباره ارزش دلاری بازار سرمایه اظهار کرد: اگر رشد بازار سهام را با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن، ارز، طلا، اتومبیل و حتی کالاهای عمومی مقایسه کنیم، حاکی از جا ماندن این بازار از سایر بازارها است. بنابراین احساس جا ماندن از سایر بازارها که در عموم فعالان بازار سهام مشاهده می‌شود، یک پتانسیل قوی برای رشد بالقوه بازار ایجاد می‌کند.

وی افزود: بازار سهام در دو هفته اخیر وضعیت شکننده‌ای داشته است. به نظر می‌رسد لغو معافیت‌های نفتی، تحریم فلزات و تنش‌هایی که به تازگی امریکا در منطقه به وجود آورده، شرایط بلاتکلیفی و سردرگمی را برای فعالان این بازار در پی داشته که این مساله باعث شده تا علاوه بر خروج نقدینگی مقداری از انرژی جنبشی بازار کاسته شود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین بیان کرد: بدون در نظر گرفتن این موضوعات که در جای خود بسیار با اهمیت است، به نظر می‌رسد که می‌توان دلایل متعددی را برای توصیه به خرید سهام عنوان کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد یکی از این دلایل اینکه سود سال ۱۳۹۷ شرکت‌ها به کمک رشد نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مواد خام در بازارهای جهانی، مطلوب بود، طوری که پیش‌بینی می‌شود سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان شود.

نادی قمی توضیح داد: این در حالی است که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ دولت از پذیرش قیمت‌های بازاری ارز سرباز می‌زد و شرکت‌ها به اجبار محصولات خود را بر اساس قیمت ارز ۲۰۰۴ تومانی عرضه کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه قیمت جهانی مواد خام (نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی) در سال ۱۳۹۸ همچنان در سطح بالا بماند، با توجه به جهش قیمت ارز در سامانه نیما در ابتدای سال جاری، می‌توان امیدوار بود که سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: باتوجه به اینکه در فصل برگزاری مجامع شرکت‌ها هستیم و روند تقسیم سود ۸۰ درصدی بازار، P/E بازار سرمایه حدود ۵ مرتبه برآورد می‌شود که با اعداد و ارقام تاریخی آن فاصله دارد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: ارزش دلاری بازار سرمایه در ابتدای سال گذشته بالغ بر ۱۰۸ میلیارد دلار و قیمت دلار در بازار آزاد ۴۹۰۰ تومان بود. اگر فرض کنیم ارزش دلاری این بازار باید حفظ شود و آن را در میانگین قیمت نیمایی یا آزاد دلار ضرب کنیم، ارزش بازار سهام پتانسیل رشد بین ۵ تا ۶۰ درصد را دارد.

نادی قمی گفت: برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باید به ریسک‌های آن نیز توجه کرد. البته باید بدانیم که رشد بازار سهام یک رشد اسمی است و در نتیجه کاهش ریسک‌ها یا افزایش بهره‌وری و توسعه بازار فروش نیست.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر