بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:

طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار/ دلیل فاصله علم و صنعت چیست؟

قرار بوده تا سال 1404 حدود 4 درصد از GDP کشور صرف R&D شود؛ هنوز این درصد کمتر از 1 است. مادامی که به سرمایه گذاری در حوزه R&D انجام نشده چطور می توان انتظار توسعه این حوزه را داشت؟
کد خبر : ۱۹۱۹۹۷
به گزارش بورس نیوز، از یک سو مقالات علمی متعدد در کشور نشان از رشد بالای تولید علم دارد و از سوی دیگر در صنعت از آنچه در علم تولید شده، به درستی استفاده نمی شود. این مشکل یا ناشی از غیر کاربردی بودن علم تولیدی است و یا ضعف صنعت در استفاده از آن را نشان می دهد.

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: از یک سو سیاست گذاری هایی که در گذشته در رابطه با دانشگاه ها صورت گرفته تاکید بر تولید و انتشار مقالات بین المللی داشته و به حق که از این حیث وضعیت بدی نداریم و ایران در حوزه تولید دانش رتبه پانزدهم دنیا را دارا است.

وی افزود: اما از سوی دیگر در گذشته نتوانسته ایم دانشگاه های کشور را کاربردی جلو ببریم تا دانشجوها همزمان هم در تولید علم و هم در بخش صنعت فعال باشند (مانند کشور آلمان). بنابراین تا زمانی که دانشجویان حضور در عرصه صنعت را به چشم ندیده اند، نباید انتظار نزدیکی علم و صنعت را داشت. 

قبادیان تصریح کرد: در طول این سال ها همواره به دنبال واردات دانش و فناوری از خارج از کشور بودیم و اینک که در شرایط تحریم قرار گرفته ایم، این ضعف خودنمایی می کند. علاوه بر آن سیاست گذاری ها نیز با مشکل همراه بوده است. در بخش شاخص شدت تحقیق و توسعه در این چند سال بسیار ضعیف عمل شده است. با وجود آنکه بر اساس سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری قرار بوده تا سال 1404 حدود 4 درصد از GDP کشور صرف R&D شود؛ هنوز این درصد کمتر از 1 است. مادامی که به سرمایه گذاری در حوزه R&D انجام نشده چطور می توان انتظار توسعه این حوزه را داشت؟ 

قبادیان ضمن مقایسه کشورهای توسعه یافته با ایران گفت: در کشورهای امریکا و چین و حتی کشورهای اسکاندیناوی، برای شاخص شدت تحقیق و توسعه هر ساله درصدی از GDP هزینه می گردد و به همین دلیل هم درآمد سرانه مردم افزایش یافته و از رفاه برخوردارند. همچنین تعداد دانشمندان نسبت به تعداد جمعیت هم در کشورهای توسعه یافته بسیار بالا است. مثلا در فنلاند در هر یک میلیون نفر، 8 هزار دانشمند در تولید علم فعال هستند و در کشور ما این رقم کمتر از هزار نفر در هر یک میلیون نفر است. 

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در وزارت صمت در 2 سال اخیر برنامه ریزی زیربنایی صورت گرفته و طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار از ابتدای امسال وارد فاز اجرایی شده و امیدواریم بتوان عقب ماندگی گذشته را جبران کرد. 

وی اضافه کرد: انقلاب صنعتی چهارم، آینده اقتصاد کشور ها را حداقل در بحث معدن و خدمات رقم خواهد زد و ما ایجاد فناوری هایی را که تا کنون وارد می شده و همچنین هوشمندسازی صنایع را با کمک برخی دانشگاه های کشور نشانه گرفته ایم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر